Vi har de senere årene gjennomført flere aktiviteter der utforming av rammebetingelser i kontrakter har vært tema. Med «rammebetingelser» menes i denne sammenheng forhold som påvirker de praktiske muligheter en organisasjon, organisasjonsenhet, gruppe eller individ har til å holde storulykkes- og arbeidsmiljørisiko under kontroll. Vi har sett at rammebetingelser knyttet til kontrakter og kontraktsoppfølging har spesielt stor betydning.
Ansvarsfordeling, bemanning/ressurser og KPI-er er eksempler på viktige forhold som fastsettes i kontrakter, og som kan ha HMS-konsekvenser.
Målet med møteserien var å innhente kunnskap og erfaring vedrørende mulige HMS-konsekvenser av rammebetingelser. Kontrakter og kontraktsoppfølging utgjør en vesentlig del av rammebetingelsene og ble derfor særlig vektlagt.
Tema som ble tatt opp i møtene var blant annet:
- Gjennomgang av kontraktsstrategi
- Kunnskapsgrunnlaget for anbudsfastsettelsen for entreprenørene (f.eks. kunnskap om innretningens tekniske tilstand eller andre forhold som vil ha betydning for anbudet)
- Tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning i anbudsprosessen og i drift
- Gjennomgang av elementer/krav i kontraktene og i kontraktsoppfølgingen som kan ha direkte eller indirekte betydning for HMS-nivå. Gi en vurdering av disse HMS-konsekvensene. Gjennomgangen skal dekke, men ikke begrenses til, følgende tema:
- Ansvars- og oppgavefordeling mellom Point, V&M- og ISO entreprenør (for f.eks. planlegging og risikovurdering, opplæring, kartlegging og gjennomføring av risikoreduserende tiltak).
- Hvordan sikres det at V&M- og ISO entreprenørene har ressurser og kompetanse til å ivareta dette ansvaret?
- Stilles det krav til effektivisering? Hva går disse eventuelt ut på
- Kostnadsfordeling for gjennomføring av risikoreduserende tiltak – gi eksempler
- KPI-er/incentiver som gjelder for kontrakten, vekting av disse og eventuell kobling til bonus
- Kompensasjonsformat (enhetspris eller timepris)
- Kontraktenes krav til bemanningsnivå. Gjennomgang av relevant beslutningsgrunnlag, herunder bemanningsanalyser. Hvordan sikres det at bemanningen tilpasses dersom det skjer endringer i drift?
- I hvilken grad åpnes det opp for endringer av kontraktskrav i kontraktsperioden?
- Vernetjenesten sin vurdering av kontraktene
Resultatene er oppsummert i vedlagt rapport.