Vi har de senere årene gjennomført flere aktiviteter der utforming av rammebetingelser i kontrakter har vært tema. Med «rammebetingelser» menes i denne sammenheng forhold som påvirker de praktiske muligheter en organisasjon, organisasjonsenhet, gruppe eller individ har til å holde storulykkes- og arbeidsmiljørisiko under kontroll. Vi har sett at rammebetingelser knyttet til kontrakter og kontraktsoppfølging har spesielt stor betydning.

Ansvarsfordeling, bemanning/ressurser og KPI-er er eksempler på viktige forhold som fastsettes i kontrakter, og som kan ha HMS-konsekvenser.

Målet med møteserien var å innhente kunnskap og erfaring vedrørende mulige HMS-konsekvenser av rammebetingelser. Kontrakter og kontraktsoppfølging utgjør en vesentlig del av rammebetingelsene og ble derfor særlig vektlagt.

Tema som ble tatt opp i møtene var blant annet:

  • Gjennomgang av kontraktsstrategi
  • Kunnskapsgrunnlaget for anbudsfastsettelsen for entreprenørene (f.eks. kunnskap om innretningens tekniske tilstand eller andre forhold som vil ha betydning for anbudet)
  • Tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning i anbudsprosessen og i drift
  • Gjennomgang av elementer/krav i kontraktene og i kontraktsoppfølgingen som kan ha direkte eller indirekte betydning for HMS-nivå. Gi en vurdering av disse HMS-konsekvensene. Gjennomgangen skal dekke, men ikke begrenses til, følgende tema:
    • Ansvars- og oppgavefordeling mellom Point, V&M- og ISO entreprenør (for f.eks. planlegging og risikovurdering, opplæring, kartlegging og gjennomføring av risikoreduserende tiltak).
    • Hvordan sikres det at V&M- og ISO entreprenørene har ressurser og kompetanse til å ivareta dette ansvaret?
    • Stilles det krav til effektivisering? Hva går disse eventuelt ut på
    • Kostnadsfordeling for gjennomføring av risikoreduserende tiltak – gi eksempler
    • KPI-er/incentiver som gjelder for kontrakten, vekting av disse og eventuell kobling til bonus
    • Kompensasjonsformat (enhetspris eller timepris)
    • Kontraktenes krav til bemanningsnivå. Gjennomgang av relevant beslutningsgrunnlag, herunder bemanningsanalyser. Hvordan sikres det at bemanningen tilpasses dersom det skjer endringer i drift?
  • I hvilken grad åpnes det opp for endringer av kontraktskrav i kontraktsperioden?
  • Vernetjenesten sin vurdering av kontraktene

Resultatene er oppsummert i vedlagt rapport.