Manglende helikopterdekkdata
Beskrivelse
Det var manglende informasjon i flyplassdataarket og informasjon om merking av og hindre på helikopterdekket.
Begrunnelse
Under befaring og dokumentgjennomgang ble det gjort følgende observasjoner:
- GA-tegninger og merkeplan var mangelfull og beskrev ikke utforming, hindersituasjon og merking på en korrekt, utfyllende og lett forståelig måte.
- Vridning på Chevron og H-merket var ikke samsvarende på tegning av helikopterdekket.
- LOS var ikke tegnet riktig.
Flyplassdataark må ha dato og revisjonsindeks. Flyplassdataark bør inneholde tilstrekkelig informasjon til at helikopteroperatøren får førstehånds informasjon om utforming, hindersituasjon og ytelser på tekniske installasjoner. Mal for flyplassdataark finnes på luftfartstilsynets hjemmesider.
Hjemmel
Redusert sklisikkerhet på deler av helikopterdekket
Beskrivelse
Det var redusert sklisikkerhet på deler av helikopterdekket
Begrunnelse
Under befaring på helikopterdekket ble det observert at referansesirkelen var nymalt med maling som ikke var sklisikker. Dette medførte en betydelig degradering av sklisikkerheten der det var malt.
Hjemmel
Manglende landingsnett
Beskrivelse
Det var manglende landingsnett.
Begrunnelse
På befaring på helikopterdekket ble det observert at det ikke var montert landingsnett.
Hjemmel
Hinder i hinderfri sektor
Beskrivelse
Rekkverk ved adkomster til helikopterdekket var over dekknivå.
Begrunnelse
På befaring på helikopterdekket ble det observert at de nedfellbare rekkverkene ved adkomstveiene til helikopterdekket var over dekknivå i nedfelt tilstand.
Hjemmel
Manglende lysmerking av fakkeltårnet
Beskrivelse
Det var manglende lysmerking av fakkeltårnet.
Begrunnelse
På befaring i mørket så ble det observert at det ikke var montert hinderlys i fakkeltårn eller tilstrekkelig flombelysning av fakkeltårnet (akseptert alternativ til hinderlys). Flomlysene belyste ikke fakkeltårnet i hele høyden, øvre halvdel var lite synlig i mørke og ved dårlig sikt.
Hjemmel
Mangler ved utstyr for å fortøye helikopter til helikopterdekket
Beskrivelse
Krokene til festestroppene var ikke tilpasset fortøyningsfestene i helikopterdekket.
Begrunnelse
Under befaring på helikopterdekket testet vi festestropper på festepunktene på helikopterdekket. Krokene var ikke tilpasset festeanordningene, der 6 stk. 5-tonns jekkestropper er vanlig industripraksis å inneha for fortøyning av helikopter.
Hjemmel
Manglende utstyr for brannbekjempelse
Beskrivelse
Det manglet én brannhydrant i nærheten av helikopterdekket.
Begrunnelse
Det manglet én brannhydrant der det skal være minst to brannhydranter med slangeposter i umiddelbar nærhet til helikopterdekket.
Hjemmel
Mangler i system for å sikre kompetanse for håndteringen av fare- og ulykkessituasjoner
Beskrivelse
Det var mangler i systemet som skal sikre kompetanse for håndteringen av fare- og ulykkessituasjoner.
Begrunnelse
I intervjuer og dokumentgjennomgang ble det observert at det var mangler i system for å sikre kompetanse.
Det var ikke praktisk gjennomføring av familiarisering av nytt personell i beredskapsorganisasjonen, med unntak av for førstehjelpere og helikopterdekkpersonell.
Systemet for registrering og oppfølging av trening (Statos) registrerte frafall fra gjennomføring av treningsmoduler. Imidlertid var det ikke satt krav til oppfølging av frafall, med unntak av for førstehjelpere. Det var heller ingen gjennomgående praksis knyttet til å gjennomføre kompenserende tiltak dersom det var frafall.
Ved gjennomgang av treningsmoduler og i intervjuer ble det gjort følgende observasjoner relatert til treningsmodulene for beredskapsorganisasjonen:
- Mangler i innhold i treningsmoduler for de enkelte lagene i beredskaps-organisasjonen, som er ment å sikre kvalitet i treningene. Det var heller ikke praksis med å benytte spesielt kvalifisert personell til å lede treningssesjoner.
- Det manglet også treningsmoduler for skadestedsledere, beredskapsledelse og fallredningslag.
- Trenings-/beredskapshåndbok for livbåtførere manglet relevant tema i forhold til kommunikasjon. Modulen manglet også informasjon om bruk av 1 W sendereffekt på VHF-radio ved evakuering med livbåt med uantent hydrokarbonutstlipp (tennkildekontroll).
- Manglende henvisning til og bruk av operasjonsmanualer som skal sikre kjennskap til sikker bruk av utstyr, f.eks. nødstyring av MOB-båt
- Det var ikke treningsmoduler som tilrettela for kunnskap blant SKR-personell med hensyn på havovervåkning dersom Equinor Marine falt bort. Det var ikke lagt opp noe trening for å vedlikeholde og øvelser for å verifisere nødvendige kunnskaper.
Hjemmel
Mangelfull verifikasjon av ytelseskrav knyttet til havovervåkning
Beskrivelse
Det var mangelfull verifikasjon av ytelseskrav knyttet til havovervåkning.
Begrunnelse
Under dokumentgjennomgang og intervjuer ble det gjort følgende observasjoner relatert til verifikasjon av ytelseskrav for tekniske barriereelementer (PSV) relatert til havovervåkning:
- PSV-rapport fra DNV inneholdt en godkjent barrieretest for PS 19 «skip på kollisjonskurs» uten beskrivelse av ytelsespåvirkende krav som nedbør, sjøforhold, krav om radartverrsnitt (RCS), osv. i tester av barrierefunksjonen havovervåkning av sikkerhetssoner.
- Barrieredokument knyttet til definert fare- og ulykkessituasjon (DFU) «skip på kollisjonskurs» beskrev ikke kravene i Norsok T-101 eller tilsvarende krav som skal underbygge robustheten til systemet for havovervåkning.
- CARPET analyse var ikke utført iht. krav gitt i Norsok T-101.
Hjemmel
Mangler ved brannstasjoner
Beskrivelse
Det var mangler ved brannstasjonene om bord der den nedre brannstasjonen ikke var klargjort til øyeblikkelig bruk og det var ikke tilstrekkelig reserve-trykkluft ved brannstasjonene.
Begrunnelse
Ved befaring om bord ble det observert at utstyr i den nedre brannstasjonen ikke var klargjort til øyeblikkelig bruk og at den manglet reserveluft. Hoved brannstasjonen på dekket ovenfor manglet også reserveluft og det stod en del tomme flasker her ca. ett døgn etter at plattformøvelse hadde blitt gjennomført.
Hjemmel