Mangler innenfor barrierestyring av kommunikasjonssystemer og havovervåking
Beskrivelse
Manglende verifiserbare krav til nødvendig ytelse og manglende kjennskap til svekkelser av barrierelementer relatert til ytelsesstandarder for PS5, barriere for alarm & PAGA system, PS09 barriere for evakuering og redning og PS11 barriere mot skipskollisjon.
Begrunnelse
- Det manglet konkrete verifiserbare krav til ytelse for radar som er ett teknisk barriereelement tilhørende PS11og barriere mot skipskollisjon.
- For PS05 vises det til tekniske ytelseskrav for telefonsentral (PABX) i TPR 14. Her beskriver dere tekniske ytelseskrav for telefonsentralen med funksjonskrav til kommunikasjon mellom spesifikke rom og til strømforsyningen, men tilhørende barrieretest for dette kravet viser kun til test av strømforsyningen (UPS). Det var dermed ikke kjent om telefonsentral fungerer i henhold til ytelseskrav.
- I PS05-TPR9 beskriver dere ytelseskrav til PAGA høyttalere og alarm at disse skal være 10 dB over bakgrunnsstøyen i aktuelle områder. Dette ytelseskravet verifiseres ikke og det vises til design. Det var heller ikke satt verifiserbare krav til hørbarhet for alarm meldinger gitt over PAGA anlegget. Det var dermed ikke kjent om PAGA fungerer i henhold til ytelseskrav.
- Det var ikke kjent for relevant personell at det tekniske barriereelementet babord u-Lys som tilhører barriere mot skipskollisjon (PS 11) var ute av funksjon.
Hjemmel
Mangler til vedlikeholdsprogram for radioutstyr
Beskrivelse
Manglende systematisk forebygging av sviktmodi som kan utgjøre en helse-, miljø- eller sikkerhetsrisiko ved hjelp av et vedlikeholdsprogram for sikkerhetskritisk radioutstyr. Manglende aktiviteter i vedlikeholdsprogram for å sikre at sviktmodi under utvikling, eller som har inntrådt, bli identifisert og korrigert.
Begrunnelse
Årlig forebyggende vedlikeholdsjobb for UHF-systemet beskriver aktiviteter for måling av stående bølgeforhold (SWR). Denne aktiviteten har som mål å identifisere mistilpasninger mellom kabling og antenne, som kan skyldes skader på kabel eller antenne, eller vanninntrenging i kabel og/eller plugg. Ved å trende slike målinger kan man også oppdage sviktmodi under utvikling og korrigere disse før radioen svikter helt. Denne generiske jobben var imidlertid ikke tilpasset Transocean Enabler, som benytter TETRA UHF-radioer, og testen ble derfor ikke utført. I henhold til selskapets prosedyre for forbedring av innhold i vedlikeholdsprogrammet, «Maintenance Change Request, MCR», skal man opprette en endringsmelding og be om at teksten tilpasses riggens spesifikke system. Dette var ikke gjennomført for den aktuelle jobben.
Vedlikeholdsprogrammet inneholdt ikke aktivitet som sikret at sviktmodi under utvikling kunne bli avdekket på MOB-VHF-radio. Det manglet sjekk av beskyttelseshette på ACC kobling. Denne skal hindre vanninntrenging til radioen, problemstillingen er beskrevet i leverandørens bruksanvisning. Da vi sjekket denne, kunne man se tegn til kondens på innsiden av display.
Det manglet oppfølging og registrering av inmarsat fleet broadband telefon (421-JB-009) i GMDSS stasjon på bro i vedlikeholdsprogrammet AIM.
«Weather fax» var satt til høy på sikkerhetskritisk og miljø i AIM, men manglet forebyggende vedlikehold. Her var antennepisk knekt, det fantes heller ingen spor etter korrektive eller preventive jobber på denne.
Hjemmel
Mangler til telekom installasjoner
Beskrivelse
Manglende samsvar med tekniske krav relatert til telekominstallasjoner gitt av Sjøfartsdirektoratets regelverk med utfyllende klassekrav for flyttbare innretninger.
Begrunnelse
Følgende mangler til radio og telekom installasjoner underbygger avviket;
- «Weather fax» antennepisk knekt.
- Manglende merking av antenner på brotak.
- Mangelfull terminering eller isolering, eventuell fjerning av koaksialkabel (kabel kuttet tvert ut av gjennomføring på brotak)
- Manglende innfesting til kabelgater, kabelstige eller dedikert rør for koaksialkabel i radar mast og til UHF antenne på tak til babord dekkskran.
- Manglende merking av «crew hawk» sensor på boredekk
Hjemmel
Manglende oppdatering av teknisk driftsdokumentasjon
Beskrivelse
Enkelte tekniske driftsdokumenter som koblingsskjema og årsak- effekt diagram forelå ikke i oppdatert versjon. Oppdatert versjon av klassifisert område var ikke kjent for driftspersonell om bord.
Begrunnelse
Under tilsynet ble det avdekket at oversikt over klassifisert område på Transocean Enabler ikke forelå i oppdatert versjon (rev. 4) om bord.
ESD tripp av Starlink og «One Web» kommunikasjonssystemer var tilkoblet eksisterende ESD tripp av radiolink. Dette var ikke reflektert i radio koblingsskjema (3035DA921E302). ESD HMI og «Cause & Effect» diagram innehold ikke informasjon om disse systemene. Vi ble fortalt at disse var hengt på tripp av radiolink.
Hjemmel
Mangler til klassifisering av Ex utstyr i klassifisert område
Beskrivelse
Manglende klassifisering med hensyn til konsekvensene for helse, miljø og sikkerhet for potensielle funksjonsfeil til eksplosjonssikringen.
Begrunnelse
I klassifisert område der man kan forvente gass i varierende grad i normal drift, kan en mulig funksjonsfeil til utstyrets eksplosjonssikring medføre alvorlige konsekvenser for helse, miljø og sikkerhet. Transocean hadde valgt å se bort fra feil på eksplosjonssikringen til utstyret ved etablering av konsekvensklassifisering i klassifisert område.
Hjemmel
Manglende beskyttelse mot antennelse i eksplosjonsfarlig område
Beskrivelse
Elektriske anlegg (paneler) plassert i eksplosjonsfarlig område rundt ventilasjonsuttak fra oksygenrom var ikke utformet for å eliminere antennelsesfaren i slike områder.
Begrunnelse
I Oppdatert utgave (rev.4) av områdeklassifiseringen for hoveddekk på Transocean Enabler var ett område rundt ventilasjonsuttak fra oksygenrom definert til å være eksplosjonsfarlig. Ved befaring i området ble det identifisert ikke eksplosjonssikre elektriske panel innenfor dette området.
Hjemmel
Manglende beskrivelse av arbeidsprosess for bortfall av overvåkning
Beskrivelse
Det var manglende beskrivelse av arbeidsprosess for tilfeller der primær havovervåkning falt fra.
Begrunnelse
I intervjuer og ved dokumentgjennomgang ble det observert at det ikke var beskrivelser av arbeidsprosesser der det var bortfall av det primære havovervåkningssystemet fra Equinor Marine, f.eks.:
- etablering av alarm-grenser for CPA/TCPA eller havovervåking,
- når beredskapsfartøy skal bidra i havovervåkning (inkl. posisjon i forhold til separasjonssoner).
Hjemmel