Rollen som operasjonelt ansvarlig
Beskrivelse
Shelf Drilling hadde ikke sikret at rollen som operasjonelt ansvarlig for materialhåndtering og løfteoperasjoner var ivaretatt for løfteoperasjoner i boreområdene
Begrunnelse
I selskapets styrende dokumentasjon for løfteoperasjoner var det beskrevet at Drilling Planner var tildelt rollen som operasjonelt ansvarlig for boreområdene. Under tilsynet kom det frem at det var to Drilling Planner på innretningen, både en Sr. Drilling Planner og en Drilling Planner og begge var tildelt rollen. Det var i styrende dokumenter ikke beskrevet hvem som faktisk skulle utøve rollen eller eventuelt hvordan aktiviteter og ansvar skulle fordeles mellom de to stillingene.
Hjemmel
Vedlikehold og bruk av løfteutstyr
Beskrivelse
Shelf Drilling hadde ikke sikret at løfteutstyr holdes ved like, slik at de er i stand til å utføre sine krevde funksjoner i alle faser av levetiden.
Begrunnelse
Løst løfteutstyr på Barsk ble oppbevart i egen avlåst kontainer, rigloft kontainer. Under tilsynet kom det fram at man for løst løfteutstyr som eksempelvis kjettingtaljer gjennomførte visuell kontroll knyttet til før- og etterbrukssjekk. Imidlertid kom det frem at det ikke var kjent om kontroll av bremsefunksjon, samt vedlikehold som beskrevet i brukermanual for denne type utstyr ble utført. Det var heller ikke kjent blant brukere/kontrollører av utstyret at det fantes et opphengsarrangement for testing av talje bremsefunksjon var tilgjengelig om bord. Det ble under tilsynet etterspurt hvordan eksempelvis taljer ble vedlikeholdt og om dette var del av sakkyndig virksomhet kontroll. Dette var ikke kjent og i løpet av tilsynet ble det bekreftet at sakkyndig virksomhet kun utfører kontroll, ikke vedlikehold.
Rutiner for inspeksjon av ståltau i offshorekraner var etablert i vedlikeholdssystemet og basert på standarden ISO 4309 «Cranes – Wire ropes – Care and maintenance, inspection and discard». Det var ikke registrert initielle diametermålinger (baselinemålinger) ved montering av nye ståltau for sammenlikning mot eventuelle framtidige slitasjemål. I rutinen for målinger var det ikke heller definert faste områder på ståltauene der diametermål skal tas.
For bruk av løfteutstyr skal brukermanual for det enkelte utstyret være tilgjengelig. I kontaineren for løfteutstyr var det en PC, men denne var ikke oppkoblet. Det ble istedenfor benyttet en liten håndholdt enhet, men vi kan ikke se at denne var egnet til å lese denne type manualer for løfteutstyr
Hjemmel
Traverskran i heavy tool store
Beskrivelse
Shelf Drilling hadde ikke sørget for at bruk av traverskranen i «heavytool store» var innrettet på en slik måte at arbeidstakere var sikret et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, ved at traverskranen måtte brukes med skjevtrekk for å løfte utstyr.
Begrunnelse
Traverskranen ble brukt til blant annet å løfte sub’er som var lagret i to rader. Ved løfting fra raden, nærmest skottet og lengst fra senter av kranbanen, måtte kranen brukes med skjevtrekk. I tillegg var det også en lysarmatur som var i veien.
Hjemmel
Lugardeling
Beskrivelse
Det ble for deler av besetningen om bord på innretningen benyttet lugardeling, dvs. at to personer disponerer samme enkeltlugar over 24 timer, uten av vilkårene for dette var til stede.
Begrunnelse
I oppstartsmøtet og gjennom intervjuer ombord kom det frem at det for enkelte av mannskapene om bord på Shelf Drilling Barsk ble benyttet lugardeling, dvs. at to personer på henholdsvis dag- og nattskift delte samme enkeltlugar.
Vi fikk forklart at årsaken til at det ble benyttet lugardeling var at det var behov for ekstra mannskap til reparasjon og klargjøring av Sleipner B etter en brann. Shelf Drilling Barsk fungerte som bolig for mannskapet som arbeidet med reparasjon av Sleipner B.
Arbeidstakerne om bord på Shelf Drilling Barsk som var berørt av lugardelingen var dekksoperatører og boredekksoperatører, og disse hadde ikke arbeidsoppgaver knyttet til reparasjon og klargjøring av Sleipner B.
Lugardelingen om bord på innretningen hadde pågått fra august 2025, og var planlagt å vare frem til august 2026.
Hjemmel
Mann Over Bord Båt (MOB) system
Beskrivelse
Shelf Drilling Barsk disponerte ikke til enhver tid utstyr for rask og skånsom redning av personell som faller i sjøen.
Begrunnelse
Ved dokumentgjennomgang og under befaring på innretningen ble det observert at det ikke var to uavhengige Mann Over Bord (MOB) båtsystemer om bord på innretningen. Det var heller ikke et dedikert beredskapsfartøy med MOB-båt tilgjengelig for innretningen.
Det ble opplyst at områdeberedskapsfartøy for Sleipner/Utsira vil bli benyttet som tilleggs MOB-båt ressurs ved planlagt arbeid over sjø. Kravet til redundans i MOB-beredskapen gjelder uavhengig av om det pågår arbeid over sjø eller ikke.
For å sikre tilstrekkelig redundans i utsettings- og opptaksarrangementet for MOB båtsystemet hadde innretningen, i tillegg til davit, tilgjengelig løfteutstyr for å kunne ta opp MOB-båten ved bruk av dekkskran. Det var imidlertid ikke definert noe dedikert område til å sette ned MOB båten.
Hjemmel
Kompetanse for beredskapslag
Beskrivelse
Shelf Drilling hadde ikke sikret at personellet som skal utføre redning i høyden har den kompetansen som er nødvendig for å kunne utføre aktivitetene på en effektiv måte i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.
Begrunnelse
Ved gjennomgang av dokumenter og under intervjuer observerte vi at brannlaget som har ansvar for å utføre redning av personell i høyden ikke har fått dokumentert og godkjent opplæring for å gjennomføre denne type aktivitet.
Hjemmel
Systematisk trening av beredskapsorganisasjonen
Beskrivelse
På Shelf Drilling Barsk var det mangler ved systemet som skal sikre nødvendig trening slik at personellet til enhver tid er i stand til å håndtere operasjonelle forstyrrelser og fare- og ulykkessituasjoner på en effektiv måte.
Begrunnelse
Under intervjuer og dokumentgjennomgang observerte vi mangler ved system for trening av beredskapsorganisasjonen, herunder registrering og dokumentasjon, oppfølging av frafall, og gjennomføringen av treninger.
- System for registrering og dokumentasjon av beredskapstrening: Det ble observert at det ikke var en systematisk registrering av gjennomførte treninger for beredskapslagene. Systemet skilte ikke i tilstrekkelig grad mellom treninger «training» og øvelser «drills». Dette medførte at det ikke var mulig å dokumentere at de som har beredskapsfunksjoner, trener på sine oppgaver minst en gang i løpet av oppholdsperioden, og at det i tillegg til treningen gjennomføres en beredskapsøvelse som omfatter alt personell på innretningen minst en gang i løpet av oppholdsperioden.
- System for oppfølging av frafall av treninger: Under intervjuer og dokumentgjennomgang ble det observert at det ikke var implementert et system for håndtering av frafall fra treninger. Ved sjekk av et utvalg innsatspersonell var det ikke mulig å få en oversikt over gjennomførte treninger på en slik måte at det var mulig å følge opp deltakelse og frafall på en systematisk måte.
- System for gjennomføring av treninger: Gjennom intervjuer og dokumentgjennomgang om bord ble det observert at det var flere tilfeller hvor personell som er medlem av et innsatslag, ikke hadde dokumentert gjennomført beredskapstrening når de har vært om bord. I enkelte tilfeller var treningen registrert under ukentlig øvelse, uten at det var mulig å dokumentere at beredskapstreningen var gjennomført i tillegg.
Praktisk trening med sjøsetting av MOB-båt var ikke gjennomført for alle arbeidslag. Gjennom intervjuer og dokumentgjennomgang observerte vi at det kun hadde vært gjennomført praktisk trening med sjøsetting av MOB-båt 4 ganger siden innretningen kom på lokasjon.
Hjemmel