Utførelse og konstruksjon
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at helikopterdekket på Noble Intrepid var tett
Begrunnelse
Under verifikasjonen av helikopterdekket ble det utført funksjonstest av
vannkanonene. Disse ble testet slik at helikopterdekket og dreneringsrennen rundt ble
fylt med vann. Etter at vannkanonene var slukket, ble det gjennomført test av
dreneringssystemet og lekkasjetest under helikopterdekket. Under denne testen ble
observert lekkasjer fra 3 forskjellige plasser under helikopterdekket
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriftens § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten
til havs, jf. Sdir. 21/815 helikopterdekkforskriften § 10 om utførelse og konstruksjon tredje
ledd
210° hinderfri inn- og utflygingssektor
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at det på helikopterdekket til Noble Intrepid var
hinderfri 210° inn- og utflygingssektor.
Begrunnelse
Følgende hinder var over helikopterdekkets nivå i 210 grader hinderfri inn- og
utflygingssektor:
• Påsveiset sikkerhetskant på rampe ut fra helikopterdekket mot cargo lift.
• Rør for overrislingsanlegg fuelkabinett, styrbord side.
• Tre stk. røde skilt (skilt for skummonitor, pulverapparat og alarmknapp) ved
nedgang på styrbord side.
• Ventilasjonssjakt, babord side.
• To stk. røde skilt (skilt for skummonitor og alarmknapp) ved nedgang på babord
side.
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriftens § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten
til havs, jf. Sdir. 21/815 helikopterdekkforskriften § 21 om 210° hinderfri inn- og
utflygingssektor andre ledd
Hinder utenfor 210° hinderfri inn- og utflygingssektor
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at det ikke var fritt for hinder utenfor 210° hinderfri
inn- og utflygingssektor
Begrunnelse
I ytterkant av 150° sektor var det ventilasjonsrør ved heissjakt som var høyere enn 25
cm over helikopterdekkets nivå.
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriftens § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten
til havs, jf. Sdir. 21/815 helikopterdekkforskriften § 21a om hinder utenfor 210° hinderfri
inn- og utflygingssektor første ledd
180° hinderfri sektor
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at helikopterdekket på Noble Intrepid hadde en
hinderfri sektor i en 180° vinkel gjennom sentrum av identifikasjonsmerket (H), og med
fallgradient 5:1 fra sikkerhetsnettets eller gangbroens ytterkant og ned til
havoverflaten
Begrunnelse
Følgende konstruksjoner var montert på rekkverket ved fremste nedgang fra
helikopterdekket og brøt med 180 grader hinderfri sektor med fallgradient 5:1:
• 2 stk. Starlink antenner
• 1 stk. GPS antenne
• Lysarmatur
• Stolpe for feste av stikkontakt
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriftens § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten
til havs, jf. Sdir. 21/815 helikopterdekkforskriften § 22 om 180° hinderfri sektor.
Merking av hinder
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at det høyeste punktet på fremre legg (bein) på Noble
Intrepid, og som utgjorde fare for flyging, var merket med fast rødt hinderlys synlig fra
alle sider
Begrunnelse
Hinderlys i toppen på fremfre legg på Noble Intrepid lyste ikke fast rødt. Lyset var
blinkende rødt.
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriftens § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten
til havs, jf. Sdir. 21/815 helikopterdekkforskriften § 29 om merking av hinder andre ledd.
Røykdykkerutstyr
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at røykdykkerutstyret på Noble Intrepid ble oppbevart
i spesielle rom, og at utstyret ikke var klart til øyeblikkelig bruk.
Begrunnelse
På Noble Intrepid var ikke røykdykkerutstyret oppbevart i spesielle rom. Brannstasjon 3
var satt opp med skap i auxilliary machinery room og brannstasjon 4 var satt opp med
skap i cantilever lower deck. På brannstasjon 2 og 3 var ikke utstyret klargjort for
øyeblikkelig bruk. Ved kontroll av brannstasjonenes inventarlister observerte vi også
følgende mangler knyttet til røykdykkerutstyret:
• På brannstasjon 2 manglet det korrekt slagspett
• På brannstasjon 3 virket ikke to radiosett
• Det manglet brannteppe på brannstasjon 2
• På brannstasjon 1 manglet en brannøks
• På brannstasjon manglet atmosfærisk måleutstyr
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriftens § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten
til havs, jf. Sdir. 84/227 Forskrift om brannsikring på flyttbare innretninger § 13 om
røykdykkerutstyr, og § 15 om oppbevaring og plassering av røykdykkerutstyret.
Systematisk trening av beredskapsorganisasjonen
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at det var utført nødvendig trening, slik at personellet
til enhver tid er i stand til å håndtere fare- og ulykkessituasjoner på en effektiv måte.
Begrunnelse
Ved gjennomgang av system for registrering av beredskapstrening for utvalgte
medlemmer av beredskapslag, observerte vi at ikke alle trener på sine
beredskapsoppgaver minst én gang i løpet av oppholdsperioden. Under intervju med
de ansvarlige for oppfølgingen av beredskapstreningen om bord ble det opplyst til oss
at det var gjort mye arbeid med å fullføre treningsmoduler under forberedelse til
operasjon. Det pågikk også et betydelig arbeid om bord på Noble Intrepid under
operasjon i et forsøk på å fullføre de manglende beredskapstreningen. Til tross for
dette observerte vi at mange medlemmer av beredskapslag hadde store mangler i
dokumentasjon av gjennomførte beredskapstreninger.
I intervju og dokumentgjennomgang kom det også frem at flere av medlemmene på
MOB-laget ikke hadde gjennomført praktisk trening eller øvelser med MOB-båt på
sjøen.
Det er ingen sjekklister tilgjengelig for livbåtfører for å sikre korrekt og effektiv låring
av livbåt
Henvisning til annet regelverk
Aktivitetsforskriftens § 23 om beredskapstrening jf. §77 om håndtering av fare og
ulykkessituasjoner
Vedlikehold av MOB båt
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at MOB båten var holdt ved like, slik at den var i stand
til å utføre sine krevde funksjoner og at nødvendige tiltak kan settes i verk så raskt som
mulig ved fare- og ulykkessituasjoner.
Begrunnelse
Under befaring på MOB båten observerte vi følgende:
• Diesel forfilter var fylt med ca 50% vann og grums. Dieseldyr og annet kan tette
drivstoff filtre under MOB operasjon.
• Bunnen på MOB båten var det samlet mye væske, som kan indikere lekkasjer fra
motor og/eller hydraulikksystem.
• En kabel var ført gjennom bunnen på skroget og tettet med fugemiddel.
Gjennomføringen var ikke utført på en slik måte at den gir tilstrekkelig sikring
mot lekkasje. Kabelen var kuttet av, og det var ikke kjent hva denne kabelen var
brukt til tidligere.
• Foran i baugen på MOB båten var det en vanntett luke hvor låsemekanismen
var ødelagt. Det var ikke mulighet å lukke/låse luken for å beskytte utstyr som
ble oppbevart i baugluken.
Henvisning til annet regelverk
Aktivitetsforskriftens § 45 om vedlikehold jf. § 77 om håndtering av fare- og
ulykkessituasjoner.
Merking og navigasjonshjelpemidler
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at hovedlys for merking av innretningen Noble
Intrepid lyste med korrekt lyskarakter for morsebokstaven U
Begrunnelse
Under befaring på Noble Intrepid observerte vi at hovedlys for merking av
innretningen ikke lyste med karakteren morsebokstaven U med periode på 15
sekunder
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriften § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten til
havs, jf. Sdir. 87/856 byggeforskriften § 13 punkt 2.2 om merking og
navigasjonshjelpemidler.
Hodesett til VHF i livbåt
Beskrivelse
Noble Drilling hadde ikke sikret at det var tilgjengelig korrekt radioutstyr på Noble
Intrepid.
Begrunnelse
Under befaring i livbåtene på Noble Intrepid observerte vi at det ikke var montert
hodesett på VHF.
Henvisning til annet regelverk
Rammeforskriften § 3 om anvendelse av maritimt regelverk i petroleumsvirksomheten til
havs, jf. Sdir. 955/14 forskrift om radiokommunikasjonsutstyr for skip mv. § 7 om
radiokommunikasjonsutstsyr på flyttbare innretninger.