Tilsynet ble gjennomført i perioden 11.-15. november 2024.
Tilsynet ble gjennomført som et samordnet tilsyn mellom Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Havindustritilsynet (Havtil).
Bakgrunn
Interne og eksterne kommunikasjonssystemer utgjør viktige barriere for å redusere konsekvensen ved alle typer hendelser. For at denne barrieren skal redusere risikoen for en storulykke, er man avhengig av at det benyttes gode tekniske løsninger og at man har riktig kompetanse hos brukeren. Regelverket setter krav til hvordan man skal sikre dette, men gjennom studier, granskinger og tidligere tilsyn har vi sett flere mangler og et behov for å rette fokus mot området.
I tildelingsbrevet fra Energidepartementet til Havtil påpekes viktigheten av å ha velfungerende samarbeidsrelasjoner med andre myndigheter. Innenfor kommunikasjonssystemer har vi sammenfallende interesser med Nkom. Vi har samarbeidsavtale med dem og har over flere år gjennomført felles tilsyn. Alle parter har god nytte av den mer helhetlige oppfølgingen vi kan gi næringen.
Mål
Det primære målet med tilsynet var å verifisere at Macro følger krav knyttet til tekniske og operasjonelle forhold relatert til interne og eksterne kommunikasjonssystemer. Dette for å sikre at barrieren er effektiv i de definerte fare- og ulykkessituasjonene som kan oppstå på Haven. Vi ønsket også å sette søkelys på rollen til kommunikasjonsansvarlig, kompetansen hos utførende teknisk personell og forbedre klassifisering og oppfølging av barrierelementer tilknyttet nødkommunikasjon. Nkom ønsket å verifisere frekvensbruk på innretningen og i nærområdet.
Resultat
Det ble i tilsynet avdekket følgende avvik:
- Manglende vedlikehold innenfor telekom
- Mangler ved elektriske installasjoner
- Mangler knyttet til tennkildekontroll
- Manglende risikovurdering av helsefare ved elektromagnetiske felt
- Mangler ved barrierestyring innenfor alarm og kommunikasjon
- Mangler ved klassifisering av kommunikasjonsutstyr
- Mangelfull sikring av kompetanse i nødkommunikasjon
Det ble i tillegg avdekket ett forhold som vi har valgt å kategorisere som forbedringspunkt. Dette gjaldt:
- Manglende oppfølgingen før oppstart
Hva skjer nå?
Vi har bedt Macro innen 3. februar 2025 redegjøre for hvordan avvikene vil bli håndtert, samt gi oss sin vurdering av det forbedringspunktet som ble observert.