Mangler med risikovurderinger
Beskrivelse
Det synes å ha vært mangler med risikovurderingene som danner grunnlaget for å identifisere behovet for, og funksjon til, nødvendige barrierer.
Begrunnelse
Som grunnlag for tilsynet ba vi om risikovurderingene som barrierestrategien var basert på. Som svar oversendte Equinor lister med dokumenter og aktiviteter som var utført i prosjektet, men det fremgikk ikke hvordan disse ble brukt til å utarbeide en barrierestrategi.
I tilsynet ble vi informert om at det var gjort risikoreduserende tiltak i tidligfase, blant annet ved at eksisterende stigerør (fra fase 2) ble benyttet i stedet for å introdusere nye, men vi kunne ikke se at det er gjort detaljerte vurderinger av effekten av dette tiltaket.
Gjennom tilsynsaktiviteten kunne det ikke dokumenteres en systematisk tilnærming til risikoreduksjon og kontinuerlig forbedring, samt formelle prosesser på vurdering av løsninger og funksjonalitet i design som kan gi forbedringer i drift.
Det kan i tillegg påpekes at NORSOK Z-013 kapittel 7.4 om «Concept definition and optimisation» (som henvises til fra styringsforskriften § 17) sier at det skal “identify, give input to and describe the effect of barriers”. Vi kan ikke se at prosjektet har gjort noen vurdering med hensyn til effekt av risikoreduksjon av barrierefunksjonene.
Hjemmel
Mangler ved system for barrierestyring
Beskrivelse
Det synes å ha vært mangler med fastsettelse av strategiene og prinsippene som skal legges til grunn for utforming, bruk og vedlikehold av barrierene, slik at barrierenes funksjon blir ivaretatt gjennom hele innretningens levetid.
Begrunnelse
I etterkant av tilsynet fikk vi oversendt to strategidokumenter knyttet til barrierstyring i fase 3 prosjektet, ett for design av anleggene [5] og ett for intervensjoner på anlegget [6]. Det ble opplyst at i tillegg til disse dokumentene, er flere TR – tekniske kravdokumenter sentrale i prosjektet. Med henvisning til NORSOK Z013 og forbedringspunkt 5.1.1. skal det i «Concept definition and optimisation» gis innspill til arbeidet med barrierer. I sikkerhetsstrategien for intervensjon kapittel 2.2 om ISO Standards beskrives det at “For new subsea projects a complete barrier philosophy should be developed prior to the commencement of detailed design”. De to nevnte strategidokumentene ble oversendt og utgitt som første versjon, noe etter DG3 passeringen i juni 2025.
Vi er informert om at alle kontrakter, unntatt en, er undertegnet for prosjektet. I hovedkontrakten for undervannsanlegget var ikke strategidokumenter knyttet til barrierstyring i fase 3 inkludert i prosjektets kravdokumenter. Detaljering (detaljprosjektering) av barrierestrategidokumentene synes derfor å være ute av sekvens i forhold til etablert god praksis i ISO og NORSOK Z013. Det kan derfor være en mulighet for at risikovurderinger og forbedringer av strategiene og prinsippene for barrierene fremover ikke inkluderes i arbeidsomfanget til leverandør av undervannsanlegget.
De risikoreduserende tiltakene som er gjennomført i tidlig fase fremstår som gode tiltak, men ble gjennomført uten at det var etablert noen barrierestrategi. Det vil normalt være en fordel at designdokumenter, risikovurderinger og barrierestrategier utarbeides samordnet. Vi viser også til aktiviteter beskrevet i NORSOK S-001 kapittel 5 om «Management of technical safety». Barrierestrategien skal beskrive hvordan spesifikk risiko er håndtert med barrierefunsjoner, systemer eller elementer.
Hjemmel