Tilsynet ble gjennomført i perioden 3.-15. september 2024.

Vi førte tilsyn i form av en revisjon med Equinor sin organisasjon for Inspeksjon, Vedlikehold og Reparasjon (Inspection, Maintenance and Repair, IMR) angående styring og gjennomføring av IMR fartøyoperasjoner.

Bakgrunn

Havtil fører tilsyn med HMS-forhold i petroleumsvirksomheten, inkludert tilsyn med sikkerheten ved gjennomføring av petroleumsaktivitet fra fartøy. Equinor opererer med fire faste kontraktører for IMR (Inspection, Maintenance and Repair - inspeksjon, vedlikehold og reparasjon) undervannsoperasjoner.

I hovedsak er rammekontraktene direkte med konstruksjons-/engineeringkontraktører som enten har egne fartøy eller har tilknyttet seg et rederi som har maritim drift av fartøyet. De faste fartøyene er «Seven Viking» og «Normand Ocean» som begge er norsk flagget, men andre fartøy kan tas inn etter behov.

Fartøyene har lugarkapasitet for 90 personer og er utrustet med to arbeids-ROV’er som er integrert i skroget medutsettingsarrangement over siden (styrbord og babord), i tillegg til observasjons-ROV. Fartøyene har offshorekran og modulhåndteringstårn over moonpool på hoveddekk.

Dette tilsynet var rettet mot Equinor sin organisering, forberedelse og gjennomføring av aktivitetene om bord på «Normand Ocean», i rammekontrakten med leverandøren DeepOcean. Deep Ocean sin underleverandør, Solstad Offshore, eier og har driften av fartøyet «Normand Ocean».

Tilsynet omfattet en tverrfaglig revisjon av Equinor sin organisasjon på land og om bord på fartøy med ansvar for styring og gjennomføring av IMR- operasjoner.

Mål

Vårt mål var å føre tilsyn med operatørs innhenting og bruk av informasjon til egen oppfølging, for å sikre at Equinor tilrettelegger og legger premisser for sikker gjennomføring av fartøyoperasjoner i petroleumsvirksomheten.

Resultat

Tilsynet identifiserte ett avvik fra regelverket. Dette gjaldt:

  • Oppfølging av entreprenører

I tillegg observerte vi fire forhold som vi valgt å kategorisere som forbedringspunkt. Dette omfattet:

  • Anvendelse av petroleumsregelverket
  • Krav til kvalifikasjon og kompetanse
  • Krav til kvalifisering og oppfølging av andre deltagere
  • Krav til risiko- og beredskapsanalyser

Hva skjer nå?

Vi har bedt Equinor innen 31.1.2025 redegjøre for hvordan avviket vil bli håndtert, samt gi oss sin vurdering av de forbedringspunktene som ble observert.