Tilsynet ble gjennomført i perioden 25. til 29. november 2024 med bistand fra Luftfartstilsynet (LT).
Mål
Målet med tilsynet var å verifisere prosesser og systemer som bidrar til å sikre en helhetlig styring av beredskap. Og å føre tilsyn med at helikopterdekk var i henhold til forskriftskrav for derigjennom å bidra til sikre helikopteroperasjoner og transport av personell.
Resultat
Vi identifiserte åtte avvik under tilsynet. Disse var knyttet til:
- System for å sikre kompetanse
- Tilrettelegging for håndtering av fare- og ulykkessituasjoner
- Kommunikasjon under håndtering av hendelser
- Informasjon i flyplassdataark
- Stramming av landingsnett
- Merking på skumtank
- System som sikrer klargjøring av helikopterdekk
- Dekning av hele helikopterdekket i videoovervåkning
Videre identifiserte vi fire forbedringspunkter. Disse var knyttet til:
- Tilrettelegging for hurtig rømning
- Dokumentasjon av helikopterdekkbelysning
- Plassering av statuslys
- Sikring av overvåkningsfunksjon
Hva skjer nå?
Vi har bedt Aker BP innen 13. februar 2025 redegjøre for hvordan avvikene vil bli håndtert, samt gi oss sin vurdering av forbedringspunktene som ble observert.