Mangler i vedlikeholdsprogram for rekkverk og gangveier
Beskrivelse
Det kan synes som om det er mangler ved vedlikeholdsprogram for oppfølging av rekkverk og gangveier.
Begrunnelse
Under befaring på innretningen ble det observert rekkverk og gangveier som var sterkt degradert, og det ble blant annet funnet gjennomrustet rekkverk. I tillegg ble det påvist grating med manglende innfestningspunkter. Dette er forfall som har skjedd over flere år og det kan synes som overvåking og kontroll av sviktmekanismer som kan lede til ulike sviktmodi ikke er håndtert raskt nok.
Ved gjennomgang i vedlikeholdssystemet, ble det opplyst at det det er registrert en arbeidsordre (AO) for utskiftning av grating på VUD (Vessel Upper Deck) i juni 2020, men at arbeidet ikke er gjennomført ennå. Det ble forklart at AO blir risikovurdert og revalidert etter 1 år dersom den enda er åpen, men må få høy nok prioritet etter risikovurderingen for å bli gjennomført. Grunnlaget for risikovurderingen som har gjort at arbeidet ikke er utført, ble ikke gjennomgått.
Gjennomgangen i systemet viste også at det ble opprettet en AO i januar 2025 for manglende innfesting av grating, som fremdeles er åpen. Det kunne ikke vises til at det er gjort en evaluering på om færre innfestningspunkt enn opprinnelig design er forsvarlig for grating på gangveier som er i daglig bruk
Hjemmel
Mangler i vedlikeholdsprogram for rørisolasjon
Beskrivelse
Det kan synes som om det er mangler ved vedlikeholdsprogram og tilhørende dokumentasjon for oppfølgingsaktiviteter på rørisolasjon.
Begrunnelse
Under befaring på innretningen ble det observert svekket mantling enkelte steder, i tillegg ble det observert beskyttende kapsling, «Energy pipeprotection», som var lagt over skadet mantling.
Ved gjennomgang av observasjonene, kunne det ikke vises til at svekkelsene var registrert i vedlikeholdssystemet, det kunne heller ikke bekreftes hvorvidt svekkelsene var av en slik grad at det burde vært sjekket og registrert utover planlagt inspeksjon hvert 5 år (2022 og neste i 2027).
Skadet mantling dekket av beskyttende kapsling var ikke registrert i vedlikeholdssystemet og det kunne ikke bekreftes at isolasjon var intakt under beskyttelsen. Det ble opplyst at rør og isolasjon skal inspiseres og eventuelle skader utbedres, før installasjon av slik kapsling. I tilsynet kunne det ikke vises til en prosedyre der det står beskrevet hva som skal gjennomføres før beskyttende kapsling blir montert, det synes som om dette var etablert som en muntlig rutine.
Hjemmel