Manglende oppfølging av styringssystemer for stillas
Beskrivelse
OKEA hadde mangelfull oppfølging av at styringssystemet fungerte etter hensikten når det gjaldt arbeid i høyden på Draugen
Begrunnelse
OKEA hadde ikke sikret at styringssystemet slik som prosedyrer og normer for sikker håndtering av arbeid i høyden ble fulgt og etterlevet. Dette gjaldt for OKEA som har et påseansvar. Innleid entreprenør som tilrettelegger og utfører arbeid i høyden fulgte videre ikke prosedyrer og normer, slik at montering, kontroll og vedlikehold fungerte etter hensikten og at det var et forsvarlig helse-, miljø- og sikkerhetsnivå.
I forbindelse med oppstartmøte, befaring og intervjuer kom det frem at normene som legges til grunn ikke var fulgt ved blanding av stillaskomponenter fra flere produsenter. Ut fra gjennomgang kunne vi ikke se at det var:
- styrkeberegninger for sammenføyning av komponenter fra forskjellige produsenter og for forskjellige generasjoner av komponenter
- utarbeidet dimensjoneringsberegninger i forhold til NS-EN standarder som legges til grunn for beregning av stillaskomponenter
- utarbeidet detaljert monteringsveiledning og skriftlig arbeidsinstruks for montering og demontering av stillaser
- utarbeidet rutiner for oppfølging vedlikehold av stillaskomponenter i henhold til manual fra produsent og for stillas komponenter som er produsert før 2017.
Det ble også foretatt gjennomgang av stillaslageret til innleid entreprenør med henblikk på oppfølging av vedlikehold for stillasmateriell. Ved gjennomgangen observerte vi:
- skade på stillasvange i stillaslager
- skade på stige i stillaslager
- skade på stiger montert i stillas.
Det følger av forskrift om utførelse av arbeid § 17-13 om vedlikehold av stillas at alle komponenter skal kontrolleres og sorteres hver gang de har vært i bruk. Vi kunne ikke se at dette var praktisert på Draugen.
Hjemmel
Slangestasjon nordside
Beskrivelse
OKEA hadde ikke sikret at arbeidet ved bruk av slangestasjon på Draugen ble lagt til rette slik at helseskadelig eksponering og uheldige fysiske belastninger ble unngått for den enkelte arbeidstakeren, og slik at sannsynligheten for feilhandlinger som kunne føre til fare- og ulykkessituasjoner ble redusert.
Begrunnelse
Slangestasjon på nordsiden var ikke utstyrt med slangetromler. Her var det sadler der all håndtering og tilkobling måtte gjøres manuelt med assistanse fra kran. Det var også i nyere tid montert et nytt dekk på nivået under. Dette gjorde at slangestasjonen slik den fremstod under befaringen virket å være uegnet til formålet, da all bruk ville innebære at kranfører måtte løfte inn slangene og all håndtering måtte gjøres manuelt. I tillegg ville det nye dekket gjøre at slangene ikke lenger kunne henge fritt ned fra sadlene under bruk. Bruk av slangesadel er i utgangspunktet en løsning som anses som risikofullt for dekksoperatørene, og dagens løsning er heller å bruke slangestasjoner med roterende tromler. Det nye dekket som hindret at slangene hang fritt bidrog også ytterligere til risikoen.
Hjemmel
Teknisk ansvarlig rollen
Beskrivelse
Det var ikke sikret at ansvarsområdene til teknisk ansvarlig samsvarte med ansvarsområdene identifisert i NORSOK standard R003N tillegg A
Begrunnelse
Teknisk ansvarlig hadde i praksis ansvaret for oppbevaring, vedlikehold og utlån av løst løfteutstyr. Flere av de andre ansvarsområdene til teknisk ansvarlig beskrevet i NORSOK standard R-003N tillegg A ble fulgt opp av andre stillinger om bord uten at dette kom klart frem i styrende dokumentasjon. Noen eksempler på dette var:
- Offshorekraner ble fulgt opp av FA kran og material
- Pull-in vinsj ble fulgt opp av underleverandør og teknisk fagansvarlig løft på land
- Alimak heis ble fulgt opp av elektroavdelingen om bord
- For traverskraner kom det ikke klart frem i tilsynet hvem som hadde det tekniske ansvaret
Hjemmel
Trening og øvelser – nødoperasjon av løfteinnretninger
Beskrivelse
OKEA hadde ikke sikret at personellet som opererte kranene på Draugen til enhver tid hadde den kompetansen som var nødvendig for å kunne utføre aktivitetene i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen.
Begrunnelse
Det er et krav i NORSOK standard R-003N tillegg B.8 om at kompetanse på nødprosedyrer skal gjennomføres og dokumenteres. På Draugen ble testing og øvelse av nødkjøringssystemer gjennomført hver 6. måned gjennom en vedlikeholdsordre i STAR, men det var ikke sikret at alle operatørene av løfteinnretningene fikk denne treningen da systemet automatisk genererte vedlikeholdsordren basert på dato og ikke person.
Hjemmel