Bemanningsanalyser
Beskrivelse
Vår Energi hadde på tilsynstidspunktet ikke oppdatert bemanningsanalysen for å sikre beslutningsstøtte ved valg av tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger.
Begrunnelse
Under tilsynet kom det fram at det i 2020 ble utarbeidet en bemanningsanalyse basert på aktivitets- og produksjonsnivå i driftsperioden før innretningen kom til verft. Vi er kjent med at modifikasjonen av Jotun FPSO inngår i Vår Energis (VE) “Balder Future Project” som omfatter havbunnsutbygging med undervannsproduksjonssystem, undervanns kontrollkabler, stigerør og rørledninger, samt boring av produksjonsbrønner og en vanninjeksjonsbrønn. Bemanningsanalysen fra 2020 var imidlertid ikke oppdatert med tanke på hvordan aktivitets- og produksjonsnivået vil være når Jotun FPSO kommer i drift. Det fremkom for eksempel ikke at det var vurdert kompenserende tiltak knyttet til bemanning for kontrollromspersonell med tanke på begrenset dagslys i kontrollrom og økt aktivitetsnivå.
I henhold til NORSOK S-002, kapittel 8, tillegg A4, skal bemanningsanalyser oppdateres når det foreligger ny eller oppdatert informasjon som kan ha betydning for bemanning eller organiseringen av innretningen. Bemanningsanalysen skal (ref. NORSOK S-002) bidra med underlag for vurdering av arbeidsmiljøeksponering, for eksempel støy, ergonomi og arbeidsbelastning, og ligge til grunn for videre arbeid med å redusere arbeidsmiljørisiko.
Ettersom bemanningsanalysen ikke var oppdatert, fremsto den som et mangelfullt grunnlag for å følge opp arbeidsmiljøfaktorer og vurdere helheten i risikobildet for de ulike personellgruppene som skal arbeide om bord på innretningen.
I møtereferat fra AMU 12.12.2023 var det konkludert med at det skulle etableres en gruppe som ville gjøre en ny vurdering av bemanningsbehovet for Jotun FPSO når innretningen kommer i drift. I oppsummeringsmøtet ble vi informert om at denne gruppen var under etablering, men at arbeidet ikke var påbegynt
Hjemmel
Evakueringsmidler – disponering av livbåter
Beskrivelse
Det ble gitt ulike opplysninger for hvordan Jotun FPSO skulle disponere sine livbåter.
Begrunnelse
I oppstartsmøtet ble vi informert om at aktre livbåt (livbåt 3) ikke var planlagt brukt som en del av beredskapen for Jotun FPSO. Det planlegges for at normal driftstilstand for Jotun FPSO vil være en bemanning (POB) på inntil 60 personer, og at det dermed vil være tilstrekkelig med 2 livbåter (livbåt 1 og 2 forut). Det ville da normalt ikke være behov for aktre livbåt (livbåt 3).
Imidlertid framgikk det av Alarminstruks Jotun FPSO (Jotun FPSO beredskapsplan, vedlegg A2) at ved POB mellom 61-92 skulle livbåt 1 og 3 benyttes. Under oppsummeringsmøtet 17.1.2024 ble det presisert at livbåt 3 planlegges brukt ved vedlikeholdsstans, hvor det er behov for ekstra personell om bord, og dermed også behov for ekstra livbåtkapasitet. Vi fikk opplyst at aktre livbåt ville bli vedlikeholdt på lik linje med øvrige livbåter, men at livbåten ikke inngikk i ordinær beredskap om bord. Det fremstod derfor uklart om den aktre livbåten inngikk i den ordinære trenings- og øvingsplanen for Jotun FPSO.
Det forutsettes at beredskapsutstyr som finnes om bord vedlikeholdes, trenes og øves på, samt at utstyret skal kunne opereres av kvalifisert personell.
Hjemmel