Bruk av intern bedriftshelsetjeneste
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sørget for at bedriftshelsetjenesten bistod med nødvendige kartlegginger av arbeidsmiljøet, foretok undersøkelser av arbeidsplassene og arbeidsprosessene og vurderte risiko for helsefare på Sleipner A/T og Stureterminalen.
Equinor hadde heller ikke sørget for at bedriftshelsetjenesten sammen med virksomheten arbeidet med tiltak som reduserte risikoen for helseskade forårsaket av arbeidet.
Begrunnelse
Begrunnelse - Sleipner
- Det kom fram i intervjuer og ved dokumentgjennomgang at bedriftshelsetjenesten ikke hadde blitt systematisk involvert slik at alle nødvendige yrkeshygieniske kartlegginger ble gjennomført. Det kunne dermed ikkedokumenteres at eksponeringsnivåer av blant annet benzen, var på et fullt forsvarlig nivå for alle relevante personellgrupper på Sleipner A/T, jf. avvik 5.1.2.
- Det var etablert flere lokale arenaer som arbeidet parallelt med forbedringstiltak, deriblant WEHRA- og HAM-risikostyringsmøte, forbedringsportalen og forbedringsrådet. Det framkom i intervjuer at det ikke var sikret kommunikasjon med og involvering av bedriftshelsetjenesten, samt samarbeid mellom de ulike arenaene.
- Det var gjennomført flere forbedringstiltak på Sleipner A/T hvor helse- og arbeidsmiljøpersonell (HAM-fagpersonell) ikke hadde blitt involvert. Involvering av fagkompetanse vil bidra til å i større grad ivareta helhetlige vurderinger av arbeidsmiljørisiko, prioritering og valg av løsninger. Eksempler på gjennomførte forbedringstiltak:
- Modifikasjon av prøvetakingspunkt for produsertvann
- Vent-prosjektet
- Endring av rutine for piggmottak
Begrunnelse – Stureterminalen
- Det kom fram i intervjuer og ved dokumentgjennomgang at bedriftshelsetjenesten ikke hadde blitt systematisk involvert slik at alle nødvendige yrkeshygieniske kartlegginger ble gjennomført. Det kunne dermed ikke dokumenteres at eksponeringsnivåer av blant annet benzen, var på et fullt forsvarlig nivå for alle relevante personellgrupper på Stureterminalen. I perioden 2010-2023 var det kun gjennomført et fåtall yrkeshygieniske kartlegginger av kjemisk helserisiko på Stureterminalen, jf. avvik 5.1.2.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 13-2 om arbeidsgivers bruk av bedriftshelsetjenesten, bokstav a og b
Analyser av kjemisk helserisiko
Beskrivelse
Ved utførelse av analyser av kjemisk helserisiko på Sleipner A/T og Stureterminalen var det ikke benyttet formålstjenlige metoder som sikret et forsvarlig arbeidsmiljø og beslutningsstøtte ved valg av tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger.
Equinor hadde ikke kartlagt og dokumentert forekomsten av kjemikalier og vurdert risikoen for arbeidstakernes helse og sikkerhet i alle tilfeller hvor det var aktuelt, eller gjennomført regelmessige målinger der det ikke var dokumentert at forurensningen av arbeidsatmosfæren er på et fullt forsvarlig nivå.
Begrunnelse
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 3-1 om risikovurdering av helsefare ved bruk og håndtering av kjemikalier, første ledd og § 3-2 om måling av forurensning i arbeidsatmosfæren som grunnlag for risikovurdering, første ledd
Informasjon om risiko i tilknytning til farlige kjemikalier
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sørget for at arbeidstakerne fikk løpende informasjon om den risiko de farlige kjemikaliene på Sleipner A/T og Sture medfører for deres helse og sikkerhet, eller om nødvendige vernetiltak for sikker utførelse av arbeidet.
Begrunnelse
Begrunnelse - Sleipner
- I henhold til Equinors styrende dokument SF601.01 Chemical Management, skulle risikovurderinger utføres for alle røde og svarte kjemikalier (helsefarekategori 4-6). Dette ble i de fleste tilfeller utført ved hjelp av risikovurderingsverktøyet ChemiRisk. ChemiRisk-vurderingene var imidlertid ikke gjort tilstrekkelig kjent, slik at personellet på Sleipner A/T kunne benytte denne informasjonen.
- I arbeidstillatelsesmøte ble det kun vist til at sikkerhetsdatablad og tiltakskort for kjemikalier skulle legges ved arbeidstillatelsen.
- Stikkprøver i stoffkartoteket, hvor både sikkerhetsdatablad og ChemiRisk-vurderinger var tilgjengelige, viste at anbefalinger om bruk av personlig verneutstyr i ChemiRisk i enkelte tilfeller var mer detaljerte og konservative enn anbefalingene i sikkerhetsdatablad.
- Det var utarbeidet ChemiRisk-vurdering for håndtering av metanol, men denne dekket ikke arbeidsoppgaver knyttet til åpning og vedlikehold av metanolanlegget.
- Ved befaring på innretningen ble det observert eksempler på utdaterte informasjonsplakater, sikkerhetsdatablader, ChemiRisk-vurderinger og tiltakskort. Blant annet ble det observert laminerte sikkerhetsdatablader fra 2006 hengt opp på kjemikalieskap, og flere utgaver av Equinors hanskeguide (fra hhv. 2017, 2019 og 2020) hengt opp på samme lokasjon.
Begrunnelse - Sture
- I henhold til Equinors styrende dokument SF601.01 Chemical Management, skulle risikovurderinger utføres for alle røde og svarte kjemikalier (helsefarekategori 4-6). Dette ble i de fleste tilfeller utført ved hjelp av risikovurderingsverktøyet ChemiRisk. ChemiRisk-vurderingene var imidlertid ikke gjort tilstrekkelig kjent, slik at personellet på Stureterminalen kunne benytte denne informasjonen.
- Det ble opplyst i tilsynet at arbeidstillatelsesprosessen var sentral med hensyn på å identifisere kjemisk helserisiko ved ulike oppgaver og aktiviteter. Det ble imidlertid ikke henvist til ChemiRisk-vurderingene i arbeidstillatelsene.
- Arbeidstillatelse for utskifting av rørspool på kai 14.12.2023 ga uklar informasjon knyttet til:
- Gassmålinger: Det var spesifisert at gassmålinger skulle utføres, men ikke angitt hvilke gassmålinger som var påkrevd.
- Bruk av personlig verneutstyr: Det var angitt at personlig verneutstyr skulle benyttes i henhold til sikkerhetsdatablad/tiltakskort, og tiltakskort for råolje var lagt ved arbeidstillatelsen. I tiltakskortet var det oppgitt at bruk av åndedrettsvern med AX-filter var påkrevd. AX-filter var imidlertid ikke tilgjengelig på Sture. Tiltakskortet var fra 2012, og dermed utdatert da eksempelvis ny grenseverdi for benzen ble etablert i 2022.
- Det ble opplyst i tilsynet at det ble gjennomført overvåking av VOC med bærbare gassmålere (Blackline) og CUB (personbåren) ved enkelte arbeidsoperasjoner. Under intervjuene ble det gitt uttrykk for at det ikke var en enhetlig forståelse av hvilke oppgaver som utløste krav til en slik overvåking, men at det i stor grad var opp til hver enkelt å vurdere behovet. Det ble også uttrykt et behov for økt kunnskap omkring bruk av slike gassmålere, spesielt med tanke på hvilke komponenter de kunne overvåke og handlingsmønster ved alarm. Det ble opplyst at alarmer forekom hyppig, men det framstod som uklart hva den enkelte skulle gjøre i en alarmsituasjon.
- Ved befaring på anlegget ble det observert flere tilfeller av utdaterte sikkerhetsdatablad/tiltakskort (fra 2012), blant annet i piggverksted/vaskehall.
- Stikkprøver i Equ!Chem viste eksempler på utdatert og manglende informasjon, deriblant:
- ChemiRisk for Molisiev tørkemasse fra 2013. Molisiev tørkemasse var oppgitt å være i helsefarekategori 6.
- Manglende ChemiRisk for Hydranal Coloumat
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 3-5 om informasjon om risiko i tilknytning til farlige kjemikalier, første ledd bokstav a og d
Kjemisk helsefare
Beskrivelse
Det var ikke sikret at helseskadelig kjemisk eksponering ved bruk og håndtering av kjemikalier, og ved arbeidsoperasjoner og prosesser som avga kjemiske komponenter, ble unngått på Equinors innretninger og anlegg.
Begrunnelse
Begrunnelse – Equinor
- Equinor hadde etablert et regime for kontroll av benzeneksponering ved bruk av direktevisende målinger av VOC, jf. Equinors styrende dokument EXT001258 «Verneregime for valg av åndedrettsvern». Dette hadde vært gjeldende siden 2018. Regimet ble benyttet til å avgjøre krav til personlig verneutstyr ved ulike arbeidsoppgaver, basert på målte nivåer av VOC. I grunnlagsdokumentet for regimet var det lagt til grunn en sammenheng mellom VOC og benzen hvor benzen utgjør 1 % av total VOC, men var siden justert til 2 %. Equinor hadde i perioden 2018-2023 ikke verifisert at denne antakelsen var korrekt, verken gjennom yrkeshygieniske målinger eller gjennomgang av empiriske data.
- Det ble opplyst at regimet var basert på Offshore Norges retningslinje 131 om benzeneksponering. I henhold til denne retningslinjen vil råolje i offshoreproduksjon normalt inneholde 0-1 % benzen. Det er imidlertid også oppgitt at konsentrasjonen av benzen kan bli så høy som 10 % i naturgasskondensat og opp til 60 % i ulike raffineristrømmer. Equinor hadde i sitt kontrollregime ikke tatt høyde for at innhold av benzen kan variere i ulike produksjonsstrømmer og prosessanlegg.
- Equinor hadde nylig blitt oppmerksom på at benzen kunne utgjøre mer enn 2 % av total VOC. Det var igangsatt et arbeid for å verifisere om dette hadde medført eksponering av personell for benzen. Equinor hadde konkludert med at dette ikke hadde vært tilfelle, siden det forelå et krav om bruk av åndedrettsvern ved alt arbeid på hydrokarbonførende systemer som kan innebære eksponering for benzen, jf. Equinor styrende dokument R-21938 «Krav til bruk av åndedrettsvern». Dette kravet samsvarte imidlertid ikke med retningslinjer i Equinors styrende dokument EXT001258 «Verneregime for valg av åndedrettsvern», som anga at åndedrettsvern ikke er nødvendig ved nivåer av VOC under 2,5 ppm. Vi har fått opplyst at Equinor har igangsatt et arbeid for å revidere verneregimet for benzen. Det var imidlertid ikke innført risikoreduserende tiltak i påvente av denne revisjonen.
Begrunnelse - Sleipner
- Det var i liten grad gjennomført kartlegginger av kjemisk eksponering på Sleipner A/T, jf. avvik 5.1.2.
- På tilsynstidspunktet var Equinor i ferd med å etablere et regime for kontroll av eksponeringsrisiko for dieseleksos på Sleipner A/T. Dette var utelukkende basert på overvåking av NO2. Dieseleksosens kreftfremkallende egenskaper er hovedsakelig knyttet til partikkelfasen (innhold av elementært karbon). I kontrollregimet var det imidlertid ikke tatt hensyn til partikkelfraksjonen (elementært karbon) av dieseleksos. Det var heller ikke gjennomført eller planlagt eksponeringskartlegginger av elementært karbon på Sleipner A/T, jf. avvik 5.1.2.
- Det var ikke sikret at arbeidstakere fikk tilstrekkelig informasjon om nødvendige vernetiltak for sikker utførelse av arbeid med kjemikalier, jf. avvik 5.1.3.
Begrunnelse – Stureterminalen
- Det var i liten grad gjennomført kartlegginger av kjemisk eksponering på Stureterminalen, jf. avvik 5.1.2.
- Det var ikke sikret at arbeidstakere fikk tilstrekkelig informasjon om nødvendige vernetiltak for sikker utførelse av arbeid med kjemikalier, jf. avvik 5.1.3.
- Det framkom i intervjuer at det var ulike oppfatninger av når henholdsvis halvmasker og viftebasert åndedrettsvern skulle benyttes.
Hjemmel
Oppbevaring og merking av kjemikalier
Beskrivelse
Kjemikalier var ikke oppbevart på fullt forsvarlig måte på Sleipner A/T og Sture slik at helseskader, brann eksplosjon og andre ulykker unngås, og Equinor hadde ikke sørget for at beholdere og emballasje for farlige kjemikalier som ble brukt og oppbevart var fullt forsvarlig merket.
Begrunnelse
Begrunnelse – Sleipner
- Under befaring på innretningen ble det observert flere tilfeller av oppbevaring av brannfarlige kjemikalier i kjemikalieskap uten ventilasjon, blant annet i kjemikalieskap utenfor laboratoriet og ved sprøytemalingsstasjon.
- To IBC-tanker med anleggsdiesel var plassert på brolanding, uten noen form for oppsamlingsmuligheter ved eventuelle spill/søl. Diesel er klassifisert som «mistenkt for å kunne forårsake kreft» i henhold til regelverk for klassifisering og merking av kjemikalier (CLP).
- Det ble observert lagring av sterke baser i oljelager. Det kunne ikke vises til vurderinger av samlagring og kompatibilitet av de ulike kjemikaliene som ble oppbevart i lageret.
- Det ble observert flere tilfeller av lagring av brannfarlige kjemikalier sammen med brennbart materiale, som blant annet personlig verneutstyr og papir, eksempelvis i skap ved Gudrun piggsluse og i laboratoriet.
- Det ble funnet flere kjemikaliebeholdere med merking i henhold til utgått regelverk for klassifisering og merking av kjemikalier (DPD), blant annet i kjemikalieskap ved sprøytemalingsstasjon og mekanisk verksted. Det ble i tillegg observert flere beholdere uten merkeetikett, enten merket med kjemikalienavn skrevet med tusj, eller helt uten merking.
- Equinors retningslinje for gjennomføring av årlig kjemikalieverifikasjon anbefaler også at lagerfasiliteter for kjemikalier gjennomgås i verifikasjonen. Denne anbefalingen ble ikke fulgt på Sleipner.
Begrunnelse – Stureterminalen
- Det ble under befaring observert eksempler på oppbevaring av brannfarlige kjemikalier i kjemikalieskap uten ventilasjon, blant annet i mekanisk verksted og i skap under arbeidsbenk i PSV-verksted.
- Det var ingen oppsamlingsmuligheter ved eventuelle søl i oljebaren.
- Fat med metanol ble oppbevart på en hylle over beholder med tomme malingsspann i miljøhallen. Det var ikke brannvarsling/-slukkesystem tilpasset metanol i området.
- Under befaring i anlegget ble det observert flere tilfeller av kjemikaliebeholdere med merking i henhold til utgått regelverk for klassifisering og merking av kjemikalier (DPD), blant annet i kjøleskap i mekanisk verksted og på syrelager (R58 102). Det ble videre observert flere kjemikaliebeholdere uten merkeetikett som enten var merket kun med kjemikalienavn skrevet med tusj eller som var helt uten merking.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid §§ 3-7 om oppbevaring og håndtering av kjemikalier og 3-13 om arbeidsgivers merkeplikt av kjemikalier
Oppbevaring og vedlikehold av personlig verneutstyr
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sørget for tilstrekkelige rutiner for oppbevaring, vedlikehold og reparasjon av personlig verneutstyr på Sleipner A/T og Stureterminalen.
Begrunnelse
Begrunnelse - Sleipner
- Ved befaring på innretningene ble det observert flere tilfeller av uhensiktsmessig oppbevaring av personlig verneutstyr, deriblant:
- Oppbevaring av filtermasker i kontrollskap ved Gudrun piggsluse
- Oppheng av SR500 vifteenhet med uforseglet filter sammen med utetøy i laboratoriet.
- Det ble observert utgåtte pusteluftsfilter og –slanger ved Gudrun piggsluse. Slangen var heller ikke merket med grønn stripe. I henhold til NS-EN 14593 skal slanger som er godkjent for pusteluft være sort med grønn stripe.
- Det var uklar praksis for skifte av filter på filtrerende åndedrettsvern. Selskapet hadde etablert en retningslinje for skifte av filter, men denne var lite kjent blant personellet på Sleipner A/T.
Begrunnelse – Stureterminalen
- Det var uklar praksis for skifte av filter på filtrerende åndedrettsvern.
- Det var uklar praksis for vedlikehold av vifteenheter for viftebasert åndedrettsvern.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 15-4 om krav til vedlikehold og kontroll av personlig verneutstyr
Register over arbeidstakere eksponert for kreftfremkallende, forplantningsskadelige eller mutagene kjemikalier og bly
Beskrivelse
Equinor hadde ikke sørget for at det ble ført register over alle arbeidstakere som er eller kan eksponeres for kreftfremkallende kjemikalier.
Begrunnelse
- Equinors eksponeringsregister omfattet personell som var, eller kunne bli, eksponert for benzen. Personell som var, eller kunne bli, eksponert for andre kreftfremkallende kjemikalier var ikke inkludert i registeret.
- Inklusjon av personell i registeret var basert på generiske vurderinger av eksponering på gruppenivå. Lokale og innretningsspesifikke variasjoner i eksponeringsforhold var ikke hensyntatt.
- Opplysninger om eksponeringsnivåer var ikke inkludert i registeret.
- Eksponeringshendelser var ikke systematisk registrert i registeret.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 31-1 om register over arbeidstakere eksponert for kreftfremkallende, forplantningsskadelige eller mutagene kjemikalier og bly, første ledd, bokstav a, jf. andre ledd
Oppfølging
Beskrivelse
Equinor hadde ikke fulgt opp at alle elementene i eget styringssystem for kjemisk arbeidsmiljø var etablert og fungerte etter hensikten.
Begrunnelse
- Det ble opplyst i tilsynet at oppfølging av kjemisk arbeidsmiljø i liten grad ble inkludert som tema i interne systemrevisjoner. Det var heller ingen praksis for å involvere fagpersonell innen kjemisk arbeidsmiljø i revisjonsteamene ved gjennomføring av interne systemrevisjoner.
- Equinor hadde etablert en praksis for årlige kjemikalieverifikasjoner på alle innretninger og landanlegg, som omfattet gjennomgang av innretningens/anleggets kjemikalieportefølje. I slike verifikasjoner ble det blant annet registrert dersom det ble funnet kjemikalier som ikke var godkjente for den spesifikke innretningen/anlegget. Det var imidlertid ingen etablert praksis for å undersøke årsakene til at ikke godkjente kjemikalier ble funnet.
- Det ble i tilsynet vist til at åndedrettsvern til enhver tid skulle benyttes ved arbeid som medførte risiko for eksponering for benzen, jf. avvik 5.1.4. Det var imidlertid ikke gjennomført noen aktiviteter for å verifisere at dette var tilfelle.
Hjemmel