Tilsynet ble gjennomført i perioden 18. – 20. juni 2024.

Mål 

Målet med oppgaven var å verifisere at Equinor sin styring og oppfølging av materialhåndtering inkludert vedlikehold av løfteutstyr var i henhold til selskapets og myndighetenes krav. Dette slik at sannsynligheten for feil og uønskede hendelser reduseres.

Resultat

Det ble identifisert fem avvik knyttet til:

  • Vedlikeholdsprogram for utstyr til materialhåndtering
  • Planlegging
  • Vurdering av enklere løfteinnretning
  • Kompetanse for operatør av løfteinnretning
  • Styrende dokumentasjon

Videre ble det identifisert ett forbedringspunkt knyttet til sekundær rømningsvei fra offshorekraner.

Hva skjer videre?

Vi har bedt Equinor redegjøre for oss hvordan avvikene vil bli håndtert, samt gi oss sin vurdering av forbedringspunktet som ble observert. Frist er satt til 13. november 2024.