Styringssystem
Beskrivelse
Mangler og etterlevelse av styringen i forbindelse med helse, miljø og sikkerhet med løfteoperasjoner omfattet ikke i tilstrekkelig grad de aktivitetene, ressursene, prosessene og den organisasjonen som var nødvendig for å sikre forsvarlig virksomhet ved klarering og ledelse av aktiviteter
Begrunnelse
Det ble under tilsynet identifisert mangelfull etterlevelse av styringssystem. Eksempler på dette var:
• Stillingen som fagansvarlig logistikk (FA logistikk) var ikke omhandlet i organisasjonskart eller styrende dokumentasjon, dokumentet lokalt tillegg «Sikker bruk av løfteutstyr (NORSOK R003) – Åsgard B», for Åsgard B
• Mangelfull kjennskap til og manglende tilgjengelighet til beskrivelse av hvilke arbeidsoppgaver som var tillagt FA logistikk, samt fordeling av arbeidsoppgaver mellom FA logistikk og Maritim leder. Det kom fram i intervju at FA logistikk både avlastet, og utførte flere av arbeidsoppgavene til Maritim Leder. Maritim Leder hadde rollen som både teknisk og operasjonelt ansvarlig.
• Mangelfull bruk av utlånsregister i løfteutstyrskontainer med løpekatter, stropper og annet utstyr, lokalisert på M80
• Det var også vår forståelse at materialhåndteringsplaner ikke ble brukt som en del av styringssystemet for planlegging av løfteoperasjoner om bord, ref. NORSOK standard R-003N, tillegg C. Dette spesielt i forbindelse med vedlikehold. Det var videre vår forståelse at dette delvis skyltes mangelfull kjennskap til disse og at de hadde varierende kvalitet, avhengig av hvilken fase i Åsgard B sin levetid de var utarbeidet. Vi ble fortalt at nyere materialhåndteringsplaner utarbeidet i forbindelse med modifikasjoner og prosjekter hadde en god kvalitet.
Equinor har valgt å bruke NORSOK standard R-003N om sikker bruk av løfteutstyr som norm i sitt styringssystem, jf. rammeforskriften § 24.
Hjemmel
Vareheis
Beskrivelse
Vare/godsheis ute av drift i perioder
Begrunnelse
Det er installert en Alimak vare/godsheis på Åsgard B. Denne inngår som en del av materialhåndteringen om bord for å redusere kranoperasjoner. Vi ble fortalt at heisen hadde mye nedetid, noe som resulterte i økt bæring for den enkelte, og ekstra belastning for logistikk. Videre medførte dette flere løft med kranene, noe som bidro til økt risiko.
Vi ble fortalt at årsaken til nedetiden hovedsakelig skyldtes manglende reservedeler.
Hjemmel
Personvekt på flåter
Beskrivelse
Flåter ved redningsstrømper var ikke merket med korrekt personvekt.
Begrunnelse
I tilsynet observerte vi at flåtene om bord ikke er nedgradert i forhold til antall personer. I Norsok S-001 og DNV standard ST-E406 er det beskrevet at kapasiteten på flåter beregnes ut fra en personvekt på 100 kg, inkludert drakt. På flåtene på Åsgard B er det oppgitt personvekt på 82,5 kg. Dette betyr at flåtene som nå er merket med 25 personer i realiteten har en kapasitet på 20 personer. Sikkerhetsstrategien for Åsgard B beskriver korrekt personvekt på flåtene. Ifølge våre beregninger har Åsgard B nok flåtekapasitet.
Hjemmel
Håndtering av pasient fra MOB-båt
Beskrivelse
Det kan synes som at det ikke er utført nødvendig trening, slik at personellet til enhver tid er i stand til å håndtere pasient fra MOB-båt i krybba på en effektiv måte.
Begrunnelse
I intervjuer kom det frem at det var uklart hvordan pasienthåndtering vil bli gjort etter at MOB-båt er løftet ombord på innretningen med pasient. Under en verifikasjon fikk vi demonstrert at det er vanskelig å få en vanlig båre fra MOB-båt parkert i krybben til dekk på grunn av områdets utforming. Det var ikke trent på pasienthåndtering fra MOB-båt i krybba etter at ny MOB-båt ble tatt i bruk.
Hjemmel