Planlegging
Beskrivelse
Selskapet hadde ikke sikret at planer for ferdigstillelse av innretningen som har betydning for helse, miljø og sikkerhet var samordnet.
Begrunnelse
Selskapet hadde ikke en samlet plan for ferdigstillelse av innretningen COSLProspector for operasjon på norsk sektor.
Selskapet viste til «Hovedplanen», men denne inneholdt ikke aktiviteter for testing av utstyr og systemer enkeltvis og samlet før start av operasjon. Hovedplanen angir heller ikke når nødvendige dokumenter som tegninger, brukermanualer o.a. etter modifikasjoner og nyinstallasjoner skal være tilgjengelig for innretningen.
Verifikasjoner av arbeid registrert i vedlikeholdssystemet (STAR) og arbeid på hovedplanen viser at det er stor forskjell i arbeidsomfang for ulike aktiviteter i styringssystemet for vedlikehold og hovedplanen for klargjøring for drift. Timeestimater i STAR stemmer ikke overens med estimater i prosjektplanen og andre planer for endringer (MoC) osv.
Verifikasjoner og intervjuer viser at det mangler en samlet oversikt over punch (A-punch) som vil kreve utbedring før innretningen skal i drift:
- 10-års klassing (SPS) ved DNV var ikke avsluttet, fortsetter med sjøprøver
- Rigginntak og verifikasjoner utført av eller utført for Vår Energi er ikke avsluttet, kun 2 av 22 rapporter var utgitt den 6 juni
- COSLs egne verifikasjoner og kartlegging av tilstand på innretningen var ikke ferdigstilt
Informasjon om fremdrift og påløpte timer måles ikke, men avregnes ved slutt. Planen hadde flere lump-sum aktiviteter, uten at timer var angitt.
Noen prosjektaktiviteter var meldt i 100%, uten at dokumentasjon var mottatt, sjekket eller på annen måte godkjent av selskapet. Det var heller ikke utført utprøving og testing av systemet. De prosjektaktivitetene er i praksis 100% MC (mekanisk ferdigstilt).
Verifikasjon har vist at tegninger for ballastventiler ikke hadde red-mark-up i forbindelse med ferdig installasjon av indikatorer. Aktiviteten var meldt 100%.
Selskapet hadde ikke selv en begrunnet forståelse av når innretningen COSLProspector vil være i tråd med regelverket relevant for styring av vedlikehold.
Hjemmel
Tekniske, operasjonelle og organisatoriske barrierer
Beskrivelse
Tekniske, operasjonelle og organisatoriske barrierer var ikke ferdig etablert.
Begrunnelse
Selskapet hadde ikke ferdigstilt arbeidet med identifikasjon og beskrivelse av tekniske, operasjonelle og organisatoriske barrierer.
Selskapet har hatt en gjennomgang av 20 ytelsesstandarder (PS), men identifikasjon av tekniske barriereelementer var bare gjennomført for 1 av 20 PSer. Ny barriereanalyse fra tredjepart inneholder ikke alle avgrensninger av barrierefunksjoner.
Verifikasjon av definerte endringer (MoCer) viste at fagdisiplinen teknisk sikkerhet ikke var definert med aksjoner for alle relevante MoCer. Flere tiltak i flere MoCer var ikke gjennomført innen tidsfristen.
Selskapet kunne ikke legge fram dokumentasjon (MoC) som skal sikre at alle tredje parts installasjoner og utstyr blir inkluderte i en samlet oversikt over tekniske barrierer på innretningen.
Selskapet hadde ikke en ytelsesstandard som skal følge opp ekstern lekkasje eller «loss of containment» barrieren.
Selskapet har ikke inkluderte kontroll med arbeid og arbeidstillatelsessystemet i sine operasjonelle barrierer.
Selskapet hadde ikke definerte ansvar og rolle til tredje parter i sine organisatoriske barrierer.
Hjemmel
Vedlikehold
Beskrivelse
Styringssystemet for vedlikehold var ikke ferdigstilt, slik at innretningen eller deler av denne holdes ved like og er i stand til å utføre sine krevde funksjoner i alle faser av levetiden.
Begrunnelse
Selskapet hadde mange pågående aktiviteter for å bygge styringssystemet for vedlikehold. Følgende var ikke ferdigstilt:
- Etablerering av tekniske ytelseskrav for nytt og eksisterende utstyr
- Identifikasjon av tekniske barreierelementer for alt nytt og eksisterende utstyr
- Klassifisering av alt nytt utstyr
- FMECA analyse av alt nytt og eksisterende utstyr
- Oppdatering av vedlikeholdsprogrammer basert på analyse resultater
- Gjennomgang av arbeidsbeskrivelser i vedlikeholdsprogrammer
Selskapet hadde ikke en tilfredsstillende arbeidsprosess for kvalitetsoppfølging av korrigerende arbeidsordre med nødvendig oppmerksomhet på betydning av feil og prioritet på korrigering.
Selskapet kunne ikke legge frem en metode som sikrer at arbeidsordre har en arbeidstillatelse.
Verifikasjoner viste at ikke alle sikkerhetskritiske komponenter i en utstyrspakke er identifisert, klassifisert eller har vedlikeholdsprogram i STAR. Eksempel på dette var PZVer (trykkreguleringsventil) for hydraulikken i heisespill (drawwork)-pakken.
Verifikasjoner viste at selskapet ikke har en vedlikeholdsprosedyre for tilstandskontroll mellom bytte av ståltau. Det var ikke en tilstandsmåling på ståltau for hovedkranene.
Verifikasjoner om bord på innretningen er basert på stikkprøver, følgende ble observert i felt:
- Fluktmasker uten utløpsdato, usikkert når de var sjekket sist
- Brannslukker var fjernet fra sin faste plass
- Løftesjakler var uten årets farge og ble tatt ut av drift
- Skadet dør fra hoveddekk til boremodul
- Skadet isolasjon på flere brannvannsrør
- Skadet tetning i flere rørgjennomføringer i brannskiller
- Skadet beskyttelse i åpne rørgjennomføringer
- Nedbrutt overflatebelegg og korrosjon på rør for brønntesting
- Plassering av gassflasker i løfteområder
- Mange lys var ute av drift
- En jordingskabel frakoblet og har ingen funksjon
- Utstyr som var isolert, var ikke merket i felt
- Utsyr tatt ut av drift (skal fjernes) ikke merket i felt med ute av drift
- Flere steder var det behov for oppdatering av gulmerking på rømningsveier
- Mangelfull sikkerhetsskilting, eget prosjekt på sikkerhetsskilting, dette var ikke påbegynt
- Merking av utsyr ikke komplett, skal være del av MoC prosessen ble vi forklart
- Branndører med brannklasse A60 på Bro og LIR lukket ikke. Det ble ikke funnet korrigerende vedlikeholdsarbeidsordre
- Overtrykksbeskyttelse i borekabin var tapt grunnet hendel og lås på hoveddøren. Korrigerende arbeidsordre var etablert ble vi forklart
- Det var identifisert en for liten varmekapasitet i borekabinen. Korrigerende arbeidsordre var etablert ble vi forklart
- Mye overvann i områder inkludert rømningsveier, uten at dreneringspunkter var synlige for å håndtere vannmengden
- Blokkerte rømningsveier uten skilting til alternativ rømningsvei
- Mangelfull rørmerking av rør for brønntesting
- Steamsystemet hadde skadet isolering på deler av systemet
- Ventilhendel på ventil i vannsystem (hot water) mangler (korrosjon)
- Mangelfull preservering i prosjektet under sammenstilling av utstyr
Det overnevnte viser at etablering av korrigerende vedlikeholdsarbeidsordre er mangelfull for COSLProspector.
Håndbok for gjennomføring av AT (arbeidstillatelse)-møte mangler krav for å sikre at AT er koblet til en arbeidsordre og det analytiske grunnlaget for prioritet på arbeid (barrierelement som blir koblet ut gir en svekket totalbarreiere).
Intervjuer og verifikasjon av definerte endringer (MoCer) viste at fagdisiplinen vedlikehold ikke var definert med aksjoner for alle relevante MOCer.
Hjemmel
Oppfølging
Beskrivelse
Selskapet har ikke fulgt opp at alle elementer i eget styringssystem for vedlikehold er etablert og fungerer etter hensikten.
Begrunnelse
Selskapet har ikke gjennomført tilstrekkelig egen oppfølging for å avdekke svakheter i egen styring av vedlikehold.
Selskapet har heller ikke gjennomført en tilstrekkelig egenvurdering av brudd på regelverkskrav for styring av vedlikehold for COSLProspector.
Selskapet har ikke en samlet oversikt over identifiserte tekniske, operasjonelle og organisatoriske svakheter, feil og mangler.
Selskapet hadde ikke en plan for egen oppfølging av at styringssystemet for vedlikehold er ferdigstilt før planlagt start av operasjoner på norsk sokkel.
Hjemmel