Kompetanse på regelverket for arbeidstid
Beskrivelse
Det kan synes som om COPSAS ikke har sikret at personell med ansvar for å følge opp arbeidstid hadde nødvendig kompetanse om regelverkets krav til bruk av overtid.
Begrunnelse
Det kom fram i intervju at linjeledere som hadde ansvar for å følge opp og godkjenne overtid ikke kjente til vilkårene for bruk av overtid.
Presentasjonen «Alminnelig arbeidstid og maks begrensinger» ble brukt i opplæringen av ledere i arbeidstidsregelverket. Presentasjonen hadde ikke informasjon om vilkårene for bruk av overtid.
Personalhåndbokens del som omhandlet «Regler for overtid – arbeidstid» var uklar når det gjaldt beskrivelse av vilkårene for overtid ved arbeid offshore, da det stod at arbeidsmiljøloven § 10-6 ikke er gjort gjeldende for arbeid på offshore. Vilkårene for bruk av overtid er regulert i denne bestemmelsen, og denne delen av bestemmelsen gjelder også offshore. Under overskriften «Loven sier» stod det i personalhåndboken at overtid kun skulle benyttes når det var et særlig og tidsavgrenset behov for det. Måten COPSAS sin personalhåndbok var strukturert, sammenholdt med innholdet, gjorde det vanskelig for leser å forstå hva som var kravene for bruk av overtid offshore.
Fra tilsendt Supervisor toolkit-kurs fremgikk følgende om arbeidsfri periode i løpet av et døgn: «Arbeidsfri 11 t i løpet av et døgn (8 t dersom kompenserende hvile eller annet passende vern)». I tilsynet mottok vi informasjon om at det under kurset blir presisert at COPSAS mener at offshoreansatte i utgangspunktet har «annet passende vern», som gjør det mulig å arbeide utover 13 timer uten å måtte gi kompenserende hvile i etterkant.
Fra intervju kom det frem at linjeledere la til grunn at minimumskravet på 8 timer sammenhengende hvile i løpet av ett døgn var tilstrekkelig uten øvrige vurderinger av kompenserende hvile eller annet passende vern.
Hjemmel
Arbeidsprosesser for systematisk styring av psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
Beskrivelse
Det kan synes som om COPSAS ikke hadde sikret at arbeidsprosessene og produktene fra disse ville ivareta kravene til systematisk styring av psykososial risiko.
Begrunnelse
I COPSAS sine prosedyrer 6537 “Kartlegging og oppfølging av fysiske, kjemiske, biologiske og psykososiale arbeidsmiljøfaktorer” og 6762 “Styring og oppfølging av psykososialt arbeidsmiljø” var COPSAS sin kartleggingsmetodikk og styringssløyfe beskrevet. Det fremgikk av prosedyrene at det kun ville utføres psykososial arbeidsmiljøkartlegging for grupper som også ble valgt ut til å bli kartlagt med tanke på fysisk arbeidsmiljø. Dette medførte at COPSAS hadde mangelfull kartleggingsoversikt over psykososial- og organisatorisk helse- og sikkerhetsrisiko for alle arbeidsgrupper.
Gjennomføring av kartlegging og oppfølging av resultatene etter psykososial og organisatorisk kartlegging var lagt til HR-avdelingen i COPSAS. I prosedyrene var det stilt krav til kompetanse knyttet til kartlegging av fysisk, kjemisk og biologisk arbeidsmiljøfaktorer. Prosedyrene omtalte ikke hvilken kompetanse en skulle ha for psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø.
I tilsynet kom det frem at det var HMS-avdelingen som hadde ansvar for å skulle samle inn informasjon og opplysninger for å utarbeide kommende års kartleggingsplan og basert på denne informasjonen prioritere hvem som skulle kartlegges med tanke på psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø for å kunne benytte denne som bakgrunn til arbeidsmiljøkartleggingene.
Prosedyrene for psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø, 6762 og 6537, inneholdt ikke informasjon om hvordan årsaker til identifisert psykososial risiko kunne avdekkes slik at konkrete tiltak som ville eliminere eller redusere årsak til eksponering kunne iverksettes. Av prosedyrene fremkom det heller ikke hvordan kartlegging av psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø ville adressere sikkerhetsrisiko knyttet til feilhandling.
Tilsendte prosedyrer for psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø, 6762 og 6537, inneholdt hovedsakelig reaktive aktiviteter som for eksempel sykemeldingsoppfølging og ga begrenset med støtte knyttet til forebyggende aktiviteter.
Hjemmel