Stedfortrederrollen
Beskrivelse
Det fantes ikke en plan for trening eller øvelser på stedfortrederrollen for funksjoner med stedfortrederroller og beredskapsplanen beskrev ikke beredskapen korrekt for alle roller.
Begrunnelse
I tilsynet kunne det ikke dokumenteres en systematisk tilnærming til trening og øving av stedfortrederrollen for personer i beredskapsorganisasjonen. I intervjuer ble vi opplyst om at det blir øvet på, men at det ikke finnes en plan for trening og øving av stedfortrederrollen, kun personlig vurdering av behov.
Det var også noe uklarhet i beredskapsplanen på stedfortrederrollen.
I beredskapsplanen for Valemon var det beskrevet at kampanjeleder var skadestedsleder, mens det i beredskapsanalysen (2014) og tillegg til beredskapsanalyse Valemon (2015) stod det at FA drift er skadestedsleder. I realiteten var D&V leder skadestedsleder på Valemon. I beredskapsplanen stod det at D&V leder Valemon var stedfortreder for beredskapsleder, mens i realiteten var D&V leder Kvitebjørn stedfortreder i beredskapslederrollen.
Hjemmel
Sekundær rømningsvei fra offshorekran
Beskrivelse
Kranens sekundære evakueringsvei var ikke tilrettelagt slik at evakuering kunne foregå på en enkel, hurtig og trygg måte.
Begrunnelse
Det kom fram i intervju at sekundær evakueringsvei opprinnelig var planlagt via bommen og ned en trapp i et tårn der kranens krybbe var plassert. Denne løsningen var imidlertid forkastet under prosjektfasen, og sekundær evakueringsvei for kranene var under tilsynet gjennom kranens pidestall.
Det var en lukket luke på toppen av pidestallen, i tillegg til en gjennomføring i form av et rør og en svanehals, med diameter 90 mm. I bunnen av pidestallen var det en åpning med diameter 48 cm. Denne var delvis tildekket for å hindre regn og støv å komme inn i pidestallen, og ikke egnet for evakuering. Ved evakuering skulle luken i toppen åpnes og personellet klatre ned gjennom pidestallen til åpningen i bunn. Det var ingen mekanisk ventilasjon i pidestallen. Inne i pidestallen var kranens slepering, og andre komponenter. Det var ikke avklart om disse kunne avgi giftige gasser og/eller forbruke oksygenet i en gitt situasjon. Selskapet hadde ingen overvåking for å sjekke kvaliteten på pusteluften før entring av pidestallen. Det var heller ingen annen måte å evakuere kranen på om den primære evakueringsveien var stengt. Vi ble fortalt at det var ikke vurdert om at det var tilstrekkelig naturlig ventilasjon til å sikre trygg pusteluft i pidestallen til enhver tid, eller om evakueringsveien var vurdert egnet for formålet.
Hjemmel
Kranbegrensningskart
Beskrivelse
Løfteoperasjoner kunne ikke utføres på en fullt ut forsvarlig måte gjennom at det var satt begrensninger i løftehøyder over hoveddekk.
Begrunnelse
Equinor lokalt tillegg til NORSOK standard R-003, «Sikker bruk av løfteutstyr (NORSOK R-003) Valemon» kapittel 6 hadde begrensninger ved løft over hoveddekket. Det var krav om maksimal løftehøyde for last under 11 tonn på 6 meter over dekket og 2 meter løfthøyde for laster over 11 tonn.
Vi så under en løfteoperasjon at det ble løftet godt over 6 meter over dekket. Vi vurderte også det til å være krevende for kranfører å etterleve kravene, da det var en del hindringer på dekk som gjorde det tryggest å løfte med god høyde. For eksempel ville lastbærere plassert på dekk med en høyde på opp mot 2 meter alene medføre utfordringer for kranfører om kravet skulle etterleves for laster over 11 tonn.
Hjemmel