Mangelfull samlet plan for utføring av vedlikeholdsprogram
Beskrivelse
Equinor har mangler i samlet plan for utføring av vedlikeholdsprogram
Begrunnelse
Vi ble i tilsynet informert om at det er ett åpent TTS funn knyttet til strekkstagene; «Gjennomføre utbytting av lastceller og kabling i henhold til strategidokument». Strategidokumentet beskriver risikoen ved å ikke bytte lastceller. Opprinnelig designlevetiden for lastcellene var estimert til 20-25 år. Med oppstart av innretningen i 1995 så er levetid for lastceller som ikke er skiftet ut nå overskredet. Det er gjennomført bytte på 9 av 16 strekkstag og resterende er på planen for utskifting. I dokumentasjon fra leverandør var det anbefaling om kalibrering av lastcellene etter 5 og 12 år i drift, men dette er ikke utført uten at det kunne begrunnes i tilsynet. Plan for vedlikehold og utskifting av lastceller er ikke beskrevet i vedlikeholdssystemet (SAP) og er ikke innlemmet i den samlede planen for utføring av vedlikehold.
Plan for vedlikehold og utskifting av risernett (beskyttelsesnett for stigerør) er ikke beskrevet i SAP og er ikke innlemmet i den samlede planen for utføring av vedlikehold.
Hjemmel
Bruk av data for marin begroing på strekkstag
Beskrivelse
Omfang av marin begroing på strekkstag blir rapportert på et format som ikke er egnet til å følge opp analyser.
Begrunnelse
Vi ble i tilsynet informert om at det i analyser for strekkstagene er lagt til grunn 20 mm marin begroing med tetthet på 1300 kg/m3 over hele stagets lengde, (fra «Tether Extreme Response Analysis” doc.No: HA-N-RD-801»).
Fra funnrapport 468141616, Årlig ROV inspeksjonsrapport Heidrun 2021 utført fra flyter, blir marin begroing rapportert for strekkstag Q40 med dekningsgra (% av overflate) og type begroing men ikke noen angivelse av radiell utstrekning.
Måten marin begroing rapporteres på er ikke egnet til å avgjøre om en er innenfor eller utenfor forutsetningene som er lagt til grunn i analysene.
Hjemmel
Mangelfull rapportering av skader i CODAM
Beskrivelse
Equinor har ikke i nødvendig grad sikret at skader og hendelser i forbindelse med bærende konstruksjoner rapporteres til Petroleumstilsynet sin database Corrosion and Damage (CODAM)
Begrunnelse
For betongkonstruksjoner er det fra inspeksjonene utført i 2019 gjort ett funn i skadegrad 4 (kritisk skade/mangel) som ble rehabilitert i 2020. I tillegg er ca. 200 av totalt 600 funn i fra 2019-2022 i skadegrad 3 (stor skade/mangel) som blir eller vil bli rehabilitert innen 1-3 år. Det er også en nyere hendelse med avskalling under vann med størrelse 2,2 x 4,3 m hvor skjærarmering og T-hode er synlig i bruddflaten. Avskallingen er vurdert til å redusere tverrsnittskapasiteten med ca 6%.
Fra funnrapport 468141616, Årlig ROV inspeksjonsrapport Heidrun 2021 utført fra flyter, blir det på side 19 rapportert om en anode på undersiden av Q42, Q21 og Q33 BCA strekkstag har løsnet og ligger på fundament. To anoder har løsnet fra Q11 strekkstag TCA beskyttelseskappe.
Fra veiledning til CODAM-rapportering for bærende konstruksjoner skal (g) avskalling med synlig armering, (h) sprekk i konstruksjonselement der det påkrav med evaluering, og (j) skader på eller manglende anoder rapporteres til CODAM.
På tilsynstidspunktet var det kun to innrapporteringer i CODAM knyttet til Heidrun TLP hvor den ene er avskalling av søyle H40 og den andre er en skade på fakkeltuppen på flammetårnet. Begge disse er fra 1996.
Hjemmel