Undersøkelser av tilstand på fjernede forankringskomponenter
Beskrivelse
Mangelfull gjennomføring av undersøkelser av tilstand på fjernede forankringskomponenter.
Begrunnelse
I forbindelse med at det opprinnelige forankringssystemet på Jotun FPSO ble disponert i 2020 ble det oppdaget at toppkjettingen i ankerline 6 hadde røket. I den etterfølgende granskingen ble det gjort visuell inspeksjon og NDT av deler av den kjettingen som røk.
Det ble utført visuell inspeksjon av stålwire, kjettingstopperne, lederør for kjetting og de øvre kjettingsegmentene etter at disse var brakt på land sommeren 2020. Det ble også utført målinger av gjenværende gods i kjettingløkkene som under drift hadde vært i kjettingstopper og like under kjettingstopper. Det ble imidlertid ikke utført fysiske tester for å undersøke gjenværende kapasitet mot utmatting eller overlast i kjetting-komponentene fra det opprinnelige forankringssystemet.
Forankringssystemets funksjon er å holde innretningen på lokasjon. Dette skjer ved at miljøkreftene som virker på innretningen blir overført til sjøbunnen gjennom ankerlinene. Informasjon om kapasitet mot brudd, enten forårsaket av utmatting eller av overlast, er sentralt i en vurdering av tilstanden til slike konstruksjoner.
Hjemmel
Prosess for vurdering av nye standarder
Beskrivelse
Vår Energi har ikke sikret gode arbeidsprosesser for vurdering av nye standarder for bruk i prosjektet, slik at kravene til helse, miljø og sikkerhet blir ivaretatt.
Begrunnelse
Standarder og kravdokumenter fra PUD ligger til grunn for Vår Energis kontrakt med Rosenberg. Innføring av nye revisjoner av standarder og kravdokumenter blir en endring til kontrakten, som må initieres av Vår Energi.
Prosessen for vurdering av nye standarder og kravdokumenter er ikke formalisert, med involvering fra relevant fagledelse utenfor Jotun FPSO prosjektet.
Hjemmel
Mangelfull identifisering av informasjon som er nødvendig for å kunne planlegge og utføre aktiviteter
Beskrivelse
Mangelfull identifisering av informasjon som er nødvendig for å kunne planlegge og utføre aktivitetene innenfor isolasjonsarbeidsomfanget.
Begrunnelse
Isolasjonsarbeidsomfang endres stadig i prosjektet etter inspeksjoner og blir kontinuerlig oppdatert i planen. Dette vises ikke så tydelig i plan og risikomatrise da isolasjonsarbeidsomfanget er slått sammen med diverse andre disipliner i en mer generell post som går på økt arbeidsomfang grunnet inspeksjon. Da dette arbeidsomfanget er slått sammen er det vanskelig å se at planleggingen blir forventningsrett.
Det har i tilsynet kommet frem at det har vært begrenset erfaringsoverføring fra andre større prosjekterer i håndteringen av utfordringer med isolasjonsarbeidsomfang og kvalitet i utførelse.
Basert på tidligere erfaringer med isolasjon fra prosjekter til norsk kontinentalsokkel har mangelfull kvalitet på isolasjon og usikkerheter i arbeidsomfang skapt store utfordringer, da dette har blitt underkommunisert og håndtert sent i prosjektgjennomføringen.
Hjemmel
Valg av kurver for utmattingsberegninger
Beskrivelse
Programmet for overvåking av ytelse og teknisk tilstand, vil ikke sikre at sviktmodi som er under utvikling blir identifisert og korrigert.
Begrunnelse
Utmattingskurver for luft benyttes for å bestemme utmattingskapasitet for tanker og tilhørende konstruksjonsdetaljer på Jotun FPSO, jf. JT01-RO-N-FC-0002 HULL STRUCTURAL DESIGN BRIEF HA00. Denne tilnærmingen forutsetter intakt overflatebeskyttelse.
Inntrykket fra befaring i en tank er at tilstanden på opprinnelig overflatebehandling er bra, men noen forekomster av korrosjon har fått utvikle seg i tidligere driftsperiode. De korroderte områdene vil ha en lavere utmattingskapasitet enn hva utmattingskurvene i luft tilsier. Overestimert utmattingskapasitet vil kunne medføre følgefeil i inspeksjonsprogram, ved at inspeksjonsintervaller blir for lange til å kunne avdekke eventuell sprekkvekst tilstrekkelig tidlig i forløpet.
DNV-RP-C203, appendiks F.6, gir veiledning om hvordan det kan tas hensyn til degradering av overflatebeskyttelse ved estimering av utmattingskapasitet.
Hjemmel