Involvering av vernetjenesten
Beskrivelse
Mangler ved selskapets involvering av vernetjenesten i prosessen for avviksbehandling.
Begrunnelse
I tilsynet kom det fram at selskapets prosess Handle Petroleum Authority Audit har kobling til selskapets prosess Handle Non-Conformity hvor det er krav om å involvere vernetjenesten “as required” når det gjelder vurdering av risiko og utarbeidelse av tiltak knyttet til avvik.
I tilsynet ble det informert om at vernetjenesten mottar vår tilsynsrapport, men i liten grad er involvert i utarbeidelse og oppfølging av tiltak.
I tilsynet ble det ikke framlagt BMS-prosesser som inneholder krav om å involvere vernetjenesten i forbindelse med lukking av tiltak.
Det kom videre fram at vernetjenesten ikke medvirker i å vurdere om tiltakene knyttet til avvik har oppnådd ønsket effekt.
Selskapets prosess Verneombud og arbeidsmiljøutvalg i Aker BP inneholder krav om gjennomgang av resultater fra våre tilsyn i AMU. I intervjuer kom det fram at gjennomgang av resultatene ikke ble utført. Verifisering i fire tilsendte referater fra Ula felt-AMU og fem referater fra Aker BPs virksomhets-AMU (V-AMU) viste at fast agenda for felt-AMU inneholder et punkt om tilsyn, men de nevnte referatene fra V-AMU og felt AMU inneholder ikke referanser til faktiske gjennomganger av tilsynsrapporter.
Hjemmel
Oppfølging av tiltak
Beskrivelse
Manglende oppfølging av tiltak for å korrigere avvik.
Begrunnelse
I selskapets svarbrev om avvik 5.1.9 - oppfølging av stillasentreprenør datert 26. juli 2019 beskrev Aker BP følgende tiltak for å korrigere avviket:
- i) “Oppdatere årlig verifikasjonsplan (Synergi 153195) med krav om ukentlig Selv-Verification (SV) av stillaser på installasjonen”. Dette tiltaket ble innført fra april 2019. Stillasentreprenør skulle gjennomføre disse verifikasjonene.
- ii) “Aker BP self-verification sjekkliste oppdateres med relevante sjekkpunkter i henhold til funn og gjennomgang av avvik.”
Om i)
I møte, intervjuer og verifikasjon i tilsynet kom det fram at dette ikke var gjennomført i henhold til omfanget i kravet. Det var blitt gjennomført 17 SVer i 2019. Fra 2020 ble det innført krav om å utføre SV annenhver uke. Det ble utført fem SVer i 2020 og fem i 2021. Selskapet kunne ikke legge fram risikovurderinger knyttet til disse endringene.
Om ii)
Etter tilsynet i 2019 ble protokoll for gjennomføring av SV oppdatert. I møter og intervjuer kom det fram at det i flere etterfølgende SVer var blitt brukt en versjon av protokollen som ikke lenger var gyldig på tidspunktet for gjennomføringen.
Hjemmel