Mangelfullt vedlikehold og vedlikeholdssystem
Beskrivelse
Noble har ikke sikret at innretningen eller deler av denne kan holdes ved like, slik at den er i stand til å utføre sine krevde funksjoner ved oppstart av operasjoner.
Begrunnelse
I åpningsmøte fikk vi beskrevet hvordan Noble Lloyd Noble styrer vedlikeholdet. Prosedyrer, merking, klassifisering, vedlikeholdsprogram og oppfølging av ytelse ble sagt å være sentrale for vedlikeholdsstyringen. I intervjuer og verifisering på innretningen og i vedlikeholdsstyringssystemet så vi mangler i alle disse elementene.
Noble hadde startet på klargjøring for operasjon på norsk sokkel. Aktivitetene var i tidlig fase og ikke ferdigstilt, noe som gjorde det vanskelig å verifisere om styringen av vedlikehold var i tråd med regelverket.
Mangler ved klargjøring til operasjon (prosjekt) ved verftet på Hanøytangen
Eksempelvis:
- Noble opplyste at det gjenstod et betydelig arbeid med klargjøring av innretningen til operasjon
- Prosjektaktiviteter planlagt ferdigstilt ved verft kan bli tatt med ut i havet samtidig med planlagte sjøprøver
- Aktivitetene som var planlagt for utbedring og bytte av varmekabler (heattrace) på rør og isolasjon hadde akkurat startet opp og hadde estimert gjennomføringstid som strekker seg utover planlagt oppstart til operasjon på norsk sokkel. Aktivitetene styres ikke i vedlikeholds-systemet
- Det var satt i gang et prosjekt for utbedring av dører om bord, inkludert dører med brannklasse. Aktiviteten styres ikke i vedlikeholdssystemet
- Flere modifikasjoner pågår, og alt nytt utstyr var fremdeles ikke kommet om bord
- MPD-utstyr med modifikasjoner (Mud Pressurised Drilling)
- Nytt HVAC system
- Aktiviteter på planen er ikke identifisert med ressurser og timeestimater
Manglene som vi observerte innen vedlikeholdsstyring presenteres tematisk under.
Vedlikeholdsprosjektering
Mangler i prosjektet som skal sikre en forsvarlig styring av vedlikeholdet. Eksempelvis:
- Rapportert fremdrift på prosjektaktivitetene var ikke i tråd med status funnet under verifiseringene i tilsynet
- Prosjektaktivitetene var beskrevet på et høyt nivå og var lite egnet for oppfølging
- Planen inneholder aktiviteter som skal være avsluttet helt fram til 30.11.2021 som
- vedlikeholdsprogrammer
- CMMS SAP-trening for brukere
- Aktiviteter på planen var ikke identifisert med ressurser og timeestimater
- Driftsorganisasjonen var lite involvert i prosjektaktivitetene og verifikasjoner av kvaliteten var i liten grad startet og gjennomført
Aktiviteter for Nobles egen oppfølging var planlagt utført før viktige aktiviteter skulle avsluttes. På tidspunktet for tilsynet var det ikke gjennomført egne verifikasjoner eller revisjoner innen vedlikeholdsstyring.
Styrende dokument for vedlikehold
Mangler ved styrende dokument for vedlikehold «Vedlikeholdstyringsmanual». Eksempelvis:
- Dokumentet er etablert, men var kun i draftversjon og ikke klart for verifisering ved tilsynstidspunktet
- Draftversjon beskrev ikke styring av vedlikehold for utstyr som ikke er i SAP
Merking av systemer og utstyr
Mangelfull merking og identifikasjon av utstyr om bord på Noble Lloyd Noble. Eksempelvis:
- Rapporten fra prosjektet for tagging av utstyr om bord på riggen var ikke klar ved tilsynstidpunktet
- Eksempler på utstyr som ikke er tagget:
- Rør
- Brannslanger
- Gjennomføringer (MCT - Multi cable and pipe transits)
- Løst utstyr og verktøy
- Instrumentrør (Tubing)
- Fysisk merking (tagging) på innretningen var mangelfull. Aktivitet for å utbedre merkingen av utstyret i felt var ikke startet.
Klassifiseringen av systemer og utstyr
Mangler ved klassifisering av utstyr om bord på innretningen. Våre stikkprøver under tilsynet viste eksempelvis at:
- klassifiseringen av ekstern lekkasje (loss of containment) ikke var utført
- rør ikke var klassifisert
- instrumentrør ikke var klassifisert
- mange fastmonterte slanger ikke var klassifisert
- gjennomføringer (MCT - Multi cable and pipe transits) ikke var klassifisert
Videre viste våre stikkprøver eksempler på feil klassifisering i BiCycle:
- Noe løst sikkerhetskritisk utstyr var ikke definert som sikkerhetskritisk
- Noen nødstoppbrytere ikke klassifisert som sikkerhetskritisk
- Noen kontrollpaneler for brann og gass systemene var ikke klassifisert som sikkerhetskritisk
- Noe utstyr har ulik klassifisering i draft versjon av barrieredokumenter mot seneste klassifiseringsanalyse
Vedlikeholdsprogram
Mangler ved vedlikeholdsprogrammer for utstyr om bord på innretningen. Eksempelvis:
- Innretningen har ikke program for vedlikehold av overflater (overflatevedlikehold) og isolasjon
- Vedlikeholdsprogrammer var ikke knyttet opp mot vedlikeholdsobjektene, noe som gjør oversikt over vedlikehold på komponent nivå vanskelig å holde oversikt over
- Vedlikeholdsaktiviteter for oppfølging av ytelsesstandardene var ikke på et kvalitetsnivå som lar seg verifisere
- Noble har ikke representative timeangivelser for forebyggende vedlikehold
- Det er gjennomført en FMECA analyse av tredjepart. I denne analysen var det ikke vist hvordan sviktmodier og sviktfrekvenser var lagt til grunn for dagens vedlikeholdsprogram. Analysen fremstår som en separat analyse som har til formål å knytte dagens vedlikehold til analysen. Videre var det ikke brukt innrettings spesifikke historikk i analysen. Prosedyren det var arbeidet etter var i draft versjon
- Vi observerte i felt at det manglet rengjøring av dreneringsbokser
Inspeksjon og ekstern lekkasje. Eksempelvis:
- Utstyr med materialer som er utsatt for galvanisk korrosjon hadde ikke eget vedlikeholdsprogram
- Rør var ikke identifisert med tagnummer i vedlikeholdssystemet, rørene var derfor heller ikke klassifisert og hadde ikke vurderinger av innvendig og utvendig degradering. Det gjennomføres en inspeksjon av noen rør. Noble kunne ikke legge frem grunnlaget for denne inspeksjonen
Preservering
- Det var ikke etablert prosedyre med kriterier for hvilket utstyr som skal preserveres. I vår verifisering i anlegget så vi blant annet at et fast røropplegg for brønntesting manglet preservering og vedlikeholdsprogram. Det ble forsøkt å justere på en manuell ventil, men ventilen satt fast og kunne ikke beveges
Vedlikehold for orden og renhold
- Orden og renhold om bord på innretningen var mangelfull.
Eksempelvis var det mangelfull rengjøring etter søl og lekkasjer, mangelfull håndtering av dieselsøl i brannpumperom og hydraulikkoljesøl i HPU-rommet.
Prioritering og planlegging
- Noble har i dag en global prosess for prioritering av arbeidsordre. Det var ikke definert hvordan klassifiseringen skal brukes til prioritering av arbeid
- Det er ikke etablert en systematisk tilnærming til etablering og oppfølging av korrigerende arbeidsordre
- Selskapet hadde ikke etablert en systematikk for rapportering av feilmoder som eksempelvis bruk av koder for å sikre læring og kontinuerlig forbedring
Vedlikehold ombord
Verifikasjon om bord viser at kvalitet i systematikk for vedlikehold var mangelfull. Eksempelvis:
- Verktøy som ikke skal brukes, var ikke merket med «ute av drift»
- Utstyr tatt midlertidig ut av drift, var ikke merket med «ute av drift»
- Utstyr permanent tatt ut av drift, var ikke merket med «ute av drift»
- Utstyr etter gjennomført vedlikehold manglet beskyttelse av hydraulikkporter
- Vi fant ett utstyr som hadde hatt vedlikehold, og var satt tilbake i drift, uten at rørstøtte for motor var tilbakeført
Rapportering av arbeidsordrer
- Vi har i våre stikkprøver i systemet funnet arbeidsordre som var lukket, selv om arbeidet ikke var utført
- Vi har sett at det ikke rapporteres historikk
- I våre verifiseringer har vi sett at det er ulikt antall ganger et utstyr har fått tilbakemeldinger på utført vedlikehold og antall arbeidsordre som er utført i perioden. Eksempelvis for utstyr som inngår i DFU (Definerte Fare og Ulykkessituasjoner) for brann og gass
- Utstyr som åpenbart trengte vedlikehold hadde ikke fått innmeldt vedlikeholdsbehovet
Styringsprosesser for vedlikehold / barrierestyringen
- Noble hadde ikke ferdigstilt ytelsesstandarder, akseptkriterier for ytelse og testprogrammer for å verifisere ytelse på barrierer
- Selskapet hadde ikke etablert kriterier for organisatoriske og operasjonelle barrierer for hver ytelsesstandard. Sårbarheter knyttet til tekniske, organisatoriske og operasjonelle forhold kunne ikke legges frem
Trening og øvelse
- Selskapet hadde ikke ferdigstilt opplæring og trening relevant for vedlikehold før planlagt oppstart av operasjon av innretningen
- Generell opplæring er ikke ferdigstilt
- Den utstyrsspesifikk opplæring er pågående, opplæring for nytt utstyr hadde akkurat startet og oppfølging av opplæring av 3. parter er uavklart
- Treningsmodulen for den nye arbeidsprosessen i SAP var ikke klar og nødvendig trening hadde derfor ikke startet
Etterslep på vedlikehold
Noble har informert om et økende etterslep av vedlikehold gjennom verftsoppholdet. Organisasjonen har begrenset kapasitet til å kunne håndtere etterslep før planlagt oppstart og etterslepet var ikke definert som arbeidstimer. Planen for ferdigstillelse av innretningen før operasjon manglet en aktivitet for håndtering av etterslep på vedlikehold.
Selskapet har informert om at det er forsinkelser i planlagte aktiviteter under verftsoppholdet. En del nytt utstyr var fortsatt ikke kommet om bord ved tilsynstidspunktet og Noble opplyste at selskapet vil ta med seg utestående oppgaver samtidig med gjennomføring av sjøprøver. Sikkerhetskritisk oppgave med oppgradering av varmekabler for isolert utstyr vil etter planen ikke kunne ferdigstilles før september 2021. Planen for verftsoppholdet var ikke angitt med ressursbehov og i arbeidstimer.
Hjemmel
Interne verifikasjoner
Beskrivelse
Selskapet har ikke fulgt opp at alle elementene i eget og andre deltakeres styringssystem er etablert og fungerer etter hensikten, og at det er et forsvarlig helse-, miljø- og sikkerhetsnivå.
Begrunnelse
Noble kunne ikke legge frem resultater fra egne verifiseringer av vedlikeholds-styringen. Selskapet hadde planlagt egen verifikasjonen av styringssystemet for vedlikehold. Aktiviteten var planlagt før alle aktivitetene i vedlikeholdsprosjektet var ferdigstilt.
Eksempler fra vår verifisering viser at viktige dokumenter, analyser og prosesser for å etablere et vedlikholdsstyringssystem i henhold til regelverket ikke var utført:
- Verifikasjon av at indentifisering og tagging er representativ for utstyr om bord
- Verifikasjon av at klassifisering er tilpasset utstyr om bord, analysen fremstår som generisk. Det har ikke vært personell fra riggen med i analysearbeidet.
- Verifikasjon av at identifiserte feilmodier (FMECA) er relevant for utstyret om bord
- Verifikasjon av at vedlikeholdsprogrammer er tilpasset utstyret om bord
- Verifikasjon av at alt utstyr har blitt tilegnet vedlikeholdsprogram
- Verifikasjon av at testprogrammer er tilpasset ytelsesstandarder for respektive utstyr om bord
- Verifikasjon av at alt utstyr som er definert som en del en ytelsesstandard har blitt tilegnet korrekt vedlikeholdsprogram
Videre bemerket vi oss at selskapet ikke har en konkret plan for å gjøre en samlet vurdering av når de mener seg klar for å gå i operasjon på norsk sokkel.
Hjemmel