Styringssystem innen arbeidsmiljø
Beskrivelse
Noble sitt styringssystem sikret ikke etterlevelse av krav som er gitt i helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen
Begrunnelse
Vi avdekket eksempler på enten manglende eller mangelfullt utarbeidede styrende dokumenter innen arbeidsmiljø:
- Noble hadde ikke utarbeidet rutiner for varsling av kritikkverdige forhold. Det kunne heller ikke vises til en tidfestet plan for et slikt arbeid.
- Det forelå ikke en oppdatert prosedyre for arbeidstakermedvirkning, verneombudstjeneste og arbeidsmiljøutvalg. Det var ikke satt en tidsfrist for når denne skulle være ferdigstilt, og det var uklart om den var planlagt ferdigstilt før operasjonsstart.
- I mottatte stillingsbeskrivelser for ledende personell var det ikke beskrevet hvilket ansvar disse hadde med tanke på oppfølging av arbeidsmiljøforhold for personellet de var ledere for.
- Noble hadde ikke utarbeidet styrende dokumentasjon som dekket forsvarlig styring av arbeidsmiljø på NLN, herunder styring av ulike arbeidsmiljøfaktorer. Eksempler på dette:
- Innen styring av hørselsskadelig støy var kun bruk av hørselsvern beskrevet. Dette var beskrevet i prosedyren «Minimum Required Personal Protective equipement», kapittel 4.6.
- Innen styring av kjemisk arbeidsmiljø forelå prosedyrene «Chemical Management Procedure» og «Respiratory Protection». Prosedyrene hadde imidlertid mangler. Eksempler på dette:
- I «Chemical Management Procedure», kapittel 4.1 om innkjøp av nye kjemikalier sto det at linjeledere var ansvarlig for å sikre at det aktuelle kjemikaliet var best egnet og at mindre farlige alternative kjemikalier var vurdert. I intervju framkom det at linjeledere ikke var istandsatt til å utføre en slik vurdering.
- I «Chemical Management Procedure», kapittel 4.4.1 om eksponeringsovervåking manglet beskrivelse av metode og framgangsmåte for dette.
- Regelverkshenvisninger i «Respiratory Protection» samsvarte ikke med norsk regelverk.
- I «Respiratory Protection», kapittel 4.2 om valg av åndedrettsvern var det lagt opp til at en skulle beregne beskyttelsesfaktor ut fra forventet forurensing av ulike kjemiske stoffer i arbeidsatmosfæren, som grunnlag for valg av egnet åndedrettsvern. Det var uklart hvilken rolle som var tillagt ansvar for en slik vurdering og ville være istandsatt til å sikre et forsvarlig valg av egnet åndedrettsvern.
- Deler av personellet om bord på NLN jobbet med å revidere 517 riggspesifikke arbeidsinstrukser (Work Instruction Manuals/WIMs) for å tilpasse disse til norske krav. Revideringen skjedde med basis i oppdatering av Noble sin sentrale, styrende dokumentasjon for operasjon i Norge. Vi ble fortalt at dette arbeidet foregikk parallelt med revideringen av de riggspesifikke arbeidsinstruksene. Det var uklart for oss om Noble ville klare å sikre at alle relevante krav fra styrende dokumentasjon ville bli ivaretatt i de riggspesifikke arbeidsinstruksene. Eksempelvis observerte vi at det ikke kunne vises til noen WIMer hvor tunge løfte på boredekk var ivaretatt, jf. avvik 5.1.2.
- Noble hadde ikke utarbeidet en tidfestet plan som ville sikre at arbeidet tilknyttet oppdatering av både sentral, styrende dokumentasjon, samt de riggspesifikke arbeidsinstruksene, ble ferdigstilt før operasjonsstart.
- Fagkompetanse innen arbeidsmiljø var ikke inkludert i arbeidet med å revidere de riggspesifikke arbeidsinstruksene. Noble kunne ikke dokumentere at personellet som var involvert i revideringen hadde nødvendig kunnskap som sikret at relevante arbeidsmiljøkrav ble inkludert i arbeidsinstruksene.
Hjemmel
Mangelfull ergonomisk tilrettelegging
Beskrivelse
Arbeidsområder og arbeidsutstyr var på flere arbeidsplasser ikke utformet og plassert slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger som følge av manuell håndtering, arbeidsstilling, gjentatte bevegelser eller arbeidsintensitet og liknende som kan medføre skade eller sykdom
Begrunnelse
Det gjenstod å gjennomføre en rekke tiltak for å bedre den ergonomiske tilretteleggingen av flere arbeidsplasser på NLN. Mange avvik var identifisert, men det manglet planer med frister for når tiltak skulle være gjennomført.
Vi gjorde flere observasjoner i boligkvarteret, som ville bidra til økt fysisk belastning for forpleiningspersonell:
- For en rekke sluker i boligkvarteret var det nødvendig å bruke verktøy for tilkomst og rengjøring. Sluker i byssa hadde ikke kurvfilter.
- En rekke utstyr var byttet ut i byssa, men utstyret stod på føtter/fundament med skruer og plater som gjorde rengjøring tungvint. Dette gjaldt spesielt på kjøkkenøya, hvor det i tillegg var åpne rør og kabler.
- Koketopp og frityrkoker var montert så høyt at arbeidshøyden for de fleste ikke ble tilfredsstillende, selv på den laveste innstillingen.
- Lysrørene over kjøkkenøya hadde en utforming som samlet fett og støv.
- I oppvasken var det for trangt på ren side til å kunne sette fra seg ren oppvask på en tralle, så det måtte bæres.
- Det fantes ikke granulatmaskin i grovt oppvaskrom, kun en vanlig oppvaskmaskin. Dette gjorde at gryter måtte skrubbes manuelt, noe som er relativt tungt arbeid.
- Det var flere støvfeller i lugarene.
- Tunge stoler/møbler både i lugarer og i rekreasjonsområder.
- Søppelbeholdere var ikke vegghengt, men var plassert på gulvet og gjorde renholdet tungvint.
- Vi observerte flere dører i boligkvarteret som var tunge å åpne. Vi fikk opplyst at det var utført dørkraftmålinger, men at disse måtte verifiseres i drift for å bli korrekte. Det var ikke satt noen frist for når dette skulle gjennomføres.
- I vaskeriet ble det identifisert utforming av arbeidsplasser som ville føre til arbeid over skulderhøyde. Hyller både for kjeledresser og privat tøy gikk helt opp til taket, og kjeledresser ble hengt opp på et høyt stativ. Det har i næringen etter hvert blitt etablert en beste praksis på å sørge for et høyderegulerbart stativ å henge kjeledresser på for å eliminere arbeid over skulderhøyde. Dette var ikke vurdert.
- Mannskapet hadde personlige kjeledresser, noe som bidro til vesentlig merarbeid for forpleiningspersonellet. Dette, sammen med avvik fra gjeldende NORSOK-standarder, var etter det vi fikk opplyst ikke tatt i betraktning ved bemanningsfastsettelsen og kom dermed på toppen av de ordinære oppgavene. Total risikoscore for forpleiningspersonellet var vurdert til oransje, som innebar høy risiko for muskel- og skjelettplager.
Under befaringen om bord og i intervju framkom det også observasjoner knyttet til andre områder:
- På broen observerte vi at pulten hvor radiooperatøren utførte arbeid med Epic-kort, ikke kunne justeres tilstrekkelig ned fordi en reol var plassert under pulten.
- Arbeidsbenkene på verkstedene om bord var ikke høyderegulerbare. Dette skulle anskaffes, men det var ikke satt noen tidsfrist for når dette skulle være gjennomført.
- Arbeidsbenken/rullebåndet på sekkekutteren var høyt plassert og ville innebære unødvendig belastning på armer og skuldre.
- Noble hadde identifisert tunge løft på boredekk. God praksis for disse løftene var ment å ivaretas i WIM. Det kunne imidlertid ikke vises til noen WIMer hvor dette var ivaretatt. I intervju kom det fram at det var manglende kjennskap til prosedyre for manuell håndtering, NOR-Q21010 - Manual Handling Norway, av personell som burde kjenne til denne.
Boreområdet var ikke samsvarsvurdert opp mot gjeldende områdekrav innen ergonomi.
Hjemmel
Stoffkartotek, oppbevaring og merking av kjemikalier
Beskrivelse
Noble hadde ikke ferdigstilt stoffkartotek for de farlige kjemikaliene som kan medføre helsefare, deriblant de som dannes under prosesser på NLN. Det var ikke etablert forsvarlig oppbevaring eller merking av kjemikaliene.
Begrunnelse
Det gjensto arbeid med å ferdigstille stoffkartoteket. Blant annet gjensto arbeid med å framskaffe sikkerhetsdatablad på norsk og engelsk for kjemikaliene som skulle brukes i operasjon, samt risikovurdering av disse. Noble hadde på tilsynstidspunktet ikke oversikt over omfanget av utestående arbeid.
Ved befaringen om bord observerte vi kjemikalier som var lagret i kjemikalieskap uten tilstrekkelig ventilasjon. Det var kjemikalier som hadde blitt brukt i operasjon på britisk sokkel. Det gjensto også arbeid med å fjerne de kjemikaliene som ikke var merket i henhold til norske krav, samt å sikre forsvarlige lagringsforhold for alle kjemikalier.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav (forskrift om utførelse av arbeid) § 2-1 om krav om stoffkartotek, § 2-2 om stoffkartotekets utforming andre ledd, §3-7 om oppbevaring og håndtering av kjemikalier og § 3-13 om arbeidsgivers merkeplikt av kjemikalier
Ventilasjon og prosessavsug
Beskrivelse
Det var ikke sikret at alle arbeidslokaler og arbeidsplasser, eller andre områder hvor arbeidstakere hadde adgang og hvor arbeidet eller prosesser kunne medføre forurensing av luften, hadde mekanisk ventilasjon og prosesstilpasset avsug slik at konsentrasjonen av kjemikalier i arbeidsatmosfæren holdes på et fullt forsvarlig nivå, med hensyn til arbeidsmiljø
Begrunnelse
Under befaringen om bord observerte vi arbeidsområder med risiko for kjemisk eksponering av personell, der det ikke var installert punktavsug eller lignende for å fjerne forurensningen ved kilden.
Eksempler på dette:
- I mekanisk verksted var det plassert en del utstyr, f.eks. søyleboremaskin og dreiebenk, som ved bruk kan medføre kjemisk eksponering. I WEAC for mekanisk verksted framkom det at eksponeringsrisiko var identifisert og at Noble burde vurdere tekniske tiltak. I intervju og dokumentgjennomgang framkom det at det ikke forelå planer for en slik vurdering eller tekniske tiltak.
- Ved befaring i elektroverksted ble vi informert om at det jevnlig foregikk loddeaktivitet, noe som medfører eksponeringsfare for helsefarlig røyk og gasser. I WEAC for elektroverksted var det opplyst at det ikke var planlagt loddeaktivitet i verkstedet, og det forelå følgelig ingen planer for videre oppfølging eller tiltak.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utforming og innretning av arbeidsplasser og arbeidslokaler (arbeidsplassforskriften) § 7-1 om ventilasjon og prosessavsug
Arbeidsmiljøanalyse av modifikasjoner i shakerområde
Beskrivelse
Noble hadde ikke utført nødvendige analyser som sikret et forsvarlig arbeidsmiljø og ga beslutningsstøtte ved valg av tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger
Begrunnelse
På tilsynstidspunktet pågikk det arbeid med å installere seks nye shakere i shakerområdet. Det forelå ikke en arbeidsmiljøanalyse som omfattet en enkeltvis og samlet vurdering av ulike arbeidsmiljøfaktorer, som ga grunnlag for samsvarsvurdering av shakerområdet.
Det var for eksempel knyttet usikkerhet til om valgte ventilasjonsløsninger ville sikre et forsvarlig arbeidsmiljø med tanke på utforming og kapasitet av ventilasjonsanlegget sett opp imot forventede oppholdstider i området og tilhørende sannsynlig eksponering.
Noble hadde gjennomført en HAZID, men denne dekket ikke alle forhold som regelverket stiller krav om.
Hjemmel
Register over arbeidstakere utsatt for kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly
Beskrivelse
Noble hadde ikke etablert et register over arbeidstakere som er eller kan bli eksponert for kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly
Begrunnelse
Noble hadde ikke etablert eller planlagt å etablere register over arbeidstakere som er eller kan bli eksponert for kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 31-1 om register over arbeidstakere utsatt for kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly
Rutiner for oppfølging av alarmsystemet
Beskrivelse
Noble hadde ikke sikret at alarmer gis slik at de kan oppfattes og behandles på den tiden som kreves for sikker betjening av utstyr, anlegg og prosesser
Begrunnelse
Vi ble informert om at kontroll- og overvåkingssystemene for både marine- og boreoperasjoner hadde muligheter for alarmlogging og -analyse, men Noble kunne under tilsynet ikke dokumentere at det var etablert rutiner for regelmessig oppfølging av ytelsen til alarmsystemene eller kartlegging av arbeidsbelastningen for personellet i enten sentralt kontrollrom eller borekabinen.
Hjemmel