Mangler ved etablering av barriereelementer
Beskrivelse
Barrierefunksjoner relatert til håndteringen av enkelte definerte fare- og ulykkessituasjoner syntes ikke tilstrekkelig identifisert eller utredet med hensyn på behov for relevante barrierelementer.
Begrunnelse
Under befaringer og intervjuer ble det gjort følgende observasjoner:
- Det var én brannstasjon utvendig. Dersom det er røyk og gass utvendig vil denne være utilgjengelig. Det ble vist til brannstasjon ved helikopterdekket, men denne var ikke utrustet som en fullverdig brannstasjon.
- Det var ikke utredet og vurdert å legge til rette for at MOB-båten på beredskapsfartøyet kunne tas om bord på innretningen.
- Ytelseskrav for generell MOB-beredskap var satt til 16 minutter. Det var ikke gjort vurderinger av hvorfor dette kravet var satt. Det var heller ikke gjort vurderinger opp mot kravet om rask og skånsom redning når det gjelder personell som faller i sjøen utenom ved arbeid over sjø, der faktorer som manglende flytemidler, redningsutstyr, dagslys, osv. er av betydning
Hjemmel
System for å sikre redundans i beredskapsorganisasjonen
Beskrivelse
Systemet for å sikre at beredskapsorganisasjonen er robust kom ikke fram i tilsynet, og informasjonen syntes ikke tilstrekkelig formidlet til relevante brukere.
Begrunnelse
I dokumentgjennomgang og intervjuer ble det observert at de fremlagte styrende dokumenter ikke synliggjorde redundans ved fravær av nøkkelpersonell i enkelte deler av beredskapsorganisasjonen.
- Livbåtene krever to personer for å løses ut. Under intervjuer ble det ikke tilkjennegjort redundans i organisasjonen som sikret kvalifiserte livbåtførere ved frafall av livbåtførere i en evakueringssituasjon.
- Under intervjuer ble det ikke tilkjennegjort system for redundans i organisasjonen som sikret MOB-funksjonen ombord.
Hjemmel
Beslutningsgrunnlag og tiltak for å sikre redning etter evakuering med livbåter
Beskrivelse
Det var mangelfulle vurderinger av tiltak for å sikre redning etter en evakuering med livbåter.
Begrunnelse
Problemstillinger knyttet til overlevelse og redning etter evakuering med livbåter synes ikke allsidig og tilstrekkelig belyst.
I gjennomgang av dokumentasjon og i intervjuer ble det observert at det ikke var utført vurderinger av behov for tekniske, organisatoriske og operasjonelle barriere-elementer for å sikre overlevelse og redning ved evakuering med livbåter. Eksempler på forhold som burde vært avdekket i slike vurderinger er følgende observasjoner fra tilsynet ombord:
- Det var ikke opplæring/trening på evakuering med livbåter med lukket system. De sistegenerasjons type stup-livbåtene om bord på innretningen har store motorer med høyt luftforbruk. Ved fullt pådrag, så vil ikke den interne luftforsyningen vare lenge. Ved for lite pådrag så vil ikke sprinkleranlegget fungere. Det var et skilt i livbåten der det står at det må minimum 1500 omdreininger til for at sprinkleranlegget på livbåtene skal fungere.
- Det var ikke et system som ga livbåtførere varsel dersom trykklufts-beholdningen nærmet seg slutten, annet enn manometer i styrhuset.
- Det var ikke styrende dokumentasjon som ga retningslinjer ved evakuering med livbåter i ekstremvær-forhold.
Hjemmel
Vedlikehold av beredskapsutstyr
Beskrivelse
Mangler i system for å sikre funksjonen til beredskapsutstyr.
Begrunnelse
Under befaring, gjennomgang av vedlikeholdssystemet og i intervjuer ble det gjort følgende observasjoner:
- Setebelter under luftinntaket i livbåten hadde irr og rust og var vanskelige å justere. Dette ble oppdaget i august i år, men det var enda ikke gjort noe med. Det var bestilt nye belter.
- Ved stikkprøvekontroll i vedlikeholdssystemet, så var det uklare arbeidsbeskrivelser knyttet periodisk (4 ukers) vedlikehold i livbåter:
- 2.4 – 1) Vanskelig å følge instruksjonen.
- 2.6 Beskrivelse «inspisere motoren» sa ikke noe spesifikt om hva som skulle inspiseres (f.eks. lekkasjer av olje, diesel, hydraulikkvæske, vann etc.). Motorrommet som ble sjekket under befaringen var for øvrig rent.
- Tall i figur 3 (dieselfilter og fødepumpe) hadde ingen tilhørende forklaringer.
- Det ble ikke funnet noe om vedlikehold eller verifikasjonsrutiner for funksjonen til differensialtrykkmåleren i livbåten og ventiler som skal åpnes dersom det blir undertrykk ved evakuering med lukket system i livbåten.
- MOB-båt hadde diesel- og hydraulikkoljesøl i kjølsvinet.
Hjemmel
Manglende skilting
Beskrivelse
Det var manglende retningsskilt på ett dekk om bord.
Begrunnelse
Under befaring ble det observert manglende skilting på dekk P35. Ellers var både skilting og merking (inkludert ristverk) god om bord.
Hjemmel
Nødbelysning av droppsone under livbåter
Beskrivelse
Det er usikkert hvorvidt innretningen er utstyrt med nødbelysning som sikrer nødvendig belysning av havoverflaten under livbåtene.
Begrunnelse
I intervjuer ble det sagt at som et ledd i oppfølgingen av tilsynsrapporter fra Ptil så ble det satt opp nødbelysning mot havoverflaten under livbåtene. Under befaring på nederste dekk, i mørket, var det vanskelig å verifisere lysnivået på grunn av annen belysning. Det var ingen dokumentasjon på behovet for og verifikasjoner av nivået på nødbelysningen i droppsonen. For å klarere droppsonen så var det også viktig å se havoverflaten under innretning, i tilfeller der drivende gjenstander kommer østfra. Livbåtene droppes mot vest.
Hjemmel