Brannstasjoner
Beskrivelse
Brannstasjoners plassering var ikke i spesielle rom og utstyret var ikke klart til øyeblikkelig bruk
Begrunnelse
Under befaring og dokumentgjennomgang ble det observert at brannstasjon 3 og 4 er et skap som er plassert rett ved en gulmerket rømningsvei. Det er begrenset med plass rundt brannstasjon 3. Dette har også blitt påpekt i et tidligere tilsyn. Dette avviket har vært gjennom en vurdering av et tredjepartselskap hvor det ble referert til at brannstasjon 3 og 4 kun skal brukes i H2S situasjoner. Vi er ikke kjent med hva som er bakteppet for denne konklusjonen, og vi kan heller ikke se at denne vurdering er fulgt opp eller beskrevet i den oppdaterte beredskapsanalysen.
Hjemmel
Sikring av rømningsveier
Beskrivelse
Manglende sikring av rømningsveier om bord ved fare for forskyving eller krengning
Begrunnelse
Under befaring ble det observert manglende sikring av rømningsveier, for å hindre sperring dersom det skulle oppstå krengning opp mot maksimal krengevinkel, eksempelvis ved en stabilitetshendelse. Det var mye usikret utstyr ved rømningsvei i sekkestore. Møbler i rekreasjonsrom (som også er definert som mønstringsområde) var ikke sikret, og det var heller ikke utstyret i treningsrommet.
Hjemmel
Trening av beredskapsorganisasjonen om bord
Beskrivelse
Mangler ved nødvendig trening for å håndtere fare- og ulykkessituasjoner på en effektiv måte.
Begrunnelse
Under intervjuer og dokumentgjennomgang ble det gjort følgende observasjoner:
- System for beredskapstrening er ikke lagt opp i tråd med regelverket. Dagens treningsmatrise planlegger med en to-års plan for trening og øvelser noe som får den konsekvens at medlemmer av innsatslag ikke får trent på sine beredskapsroller hver tur.
- Det er ikke implementert et system for oppfølging og vurdering av frafall fra treninger, for eksempel ved sykefravær.
- Det ikke etablert innretningsspesifikk tilpasset beredskapstrening.
Hjemmel
Helikopterdekk
Beskrivelse
Mangler ved hinderfrie sektorer og ved slukkesystem på helikopterdekk
Begrunnelse
Under befaring og dokumentgjennomgang ble det gjort følgende observasjoner:
- Rekkverk i rømningsveier fra helikopterdekk stikker opp over helikopterdekk i 210° hinderfri inn- og utflygingssektor
- Aktre rømningsvei med plattform fra helikopterdekk stikker ut i 180° hinderfri sektor.
- Da vi testet brannvannsystemet tilhørende helikopterdekk, åpnet ikke den ene monitoren ved første forsøk. Vi ble informert om at knapp for manuell utløsning ikke hadde blitt trykket godt nok inn. Monitoren åpnet på neste forsøk. Vi observerte at dekningsgrad ikke var tilfredsstillende da vi kjørte testen. Under testen ble de tre monitorene justert inn, slik at de ga en god dekning av helikopterdekket. Kjennskap til bruk av monitorene i ulike vindforhold, for å oppnå god dekning av helikopterdekket, var mangelfull. I tillegg var det manglende kjennskap til hvordan slukkesystemet skulle aktiveres for å oppnå krav til responstid.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Helikopterdekkforskriften §21 om 210° hinderfri inn- og utflygingssektor, §22 om 180° hinderfri sektor, § 38 om plassering av skummonitorer
System for åpen drenering
Beskrivelse
Mangler ved system for åpen drenering
Begrunnelse
Ved test av brannvannsystemet for helifuelanlegget observerte vi at drenering av spilltrauet der drivstofftank er lokalisert var stengt/plugget igjen.
Hjemmel
Tiltak mot brann
Beskrivelse
Manglende ivaretakelse av krav til passiv brannbeskyttelse og branntekniske egenskaper til materialer
Begrunnelse
Under befaring og dokumentgjennomgang ble det gjort følgende observasjoner:
a) I ytelsesstandard for passiv brannbeskyttelse er det definert tre-månedlig vedlikeholdsintervall, der sjekk om dør lukker helt igjen og sjekk av pakninger inngår. Sist utførte jobb var i slutten av september. Det ble ikke registrert noen feil på dørene. Under befaring observerte vi følgende svekkelser:
- Branndører lukket ikke helt igjen og manglende/svekkede pakninger.
- I lagringsrom med brannskille (brannklasse A-0) var branndør fjernet.
- Ved test av bekreftet branndeteksjon i boligmodulen registrerte vi flere branndører som ikke lukket helt igjen, eksempelvis i messa og trappesjakt.
b) Vi har mottatt arbeidsordre for 12 månedlig inspeksjon av A-60 brannskiller. Sist utførte arbeidsordre ble gjennomført i juni 2021. Det ble ikke avdekket noen svekkelser. Under befaring observerte vi imidlertid:
- Brannisolasjon manglet rundt ramme til branndør i trappesjakt i boligmodulen og flere branndører i felt, eksempelvis dør i maskinrom.
- Det var manglende brannisolasjon rundt ramme til kabelgjennomføring i pumpekontrollrom.
- Brannisolasjon var fjernet fra brannskillet, eksempelvis i maskinrom.
- Brannisolasjon på HVAC kanal/gjennomføring i HVAC rom manglet.
c) I maskinrom observerte vi at det var åpning for tilkomst til HPU rom. I mottatt dokumentasjon var maskinrom definert som "Machinery spaces kategori A" og HPU som "other machinery spaces" og dermed skal det være brannskille med brannklasse A-0 mellom disse rommene. Vi har i tilsynet blitt informert om at maskinrom og HPU rom betraktes som ett rom, da HPU rom har A-60 brannskille mot tilstøtende rom. Dokumentasjon samsvarer ikke med installert løsning for disse rommene. Vi er ikke kjent med at slukkemiddelet (Inergen) i maskinrom er dimensjonert for kapasitet til å dekke både maskinrom og HPU rom.
d) Det ble oppbevart en massasjestol i trappesjakt i boligmodulen. Branntekniske egenskaper til stol er ikke dokumentert.
Det er ikke opplæring/trening knyttet til passiv brannbeskyttelse for de som skal utføre vedlikehold av disse systemene.
Hjemmel
Svekkelser i sikkerhetssystemer
Beskrivelse
Den ansvarlige hadde ikke på forhånd fastsatt tilstrekkelige tiltak og begrensninger som er nødvendige for å opprettholde sikkerhetssystemers barrierefunksjon ved utkopling eller andre svekkelser.
Begrunnelse
Under dokumentgjennomgang observerte vi at det ikke forelå veiledning, instruks, aksjonsplan eller tilsvarende for aktivitetsbegrensninger eller andre risikoreduserende tiltak ved svekkelse i sikkerhetssystemers barrierefunksjon, eksempelvis brannvannspumper.
Hjemmel
Styrende dokumenter
Beskrivelse
Det var feil og mangler i styrende dokumenter
Begrunnelse
Under befaring og dokumentgjennomgang ble det gjort følgende observasjoner:
- I ytelsesstandarden for brannvann var ikke ytelseskrav som responstid til vann/skum på helikopterdekket inkludert. Ytelseskravet var heller ikke inkludert i prosedyre for test av brannvann på helikopterdekk.
- Filosofi for bekreftet brann i boligmodulen i dokumentet "Borgland Dolphin operation manual, part 20 safety system" samsvarer ikke med «cause & effect» diagram. I operasjonsmanual beskrives at alarm på en røykdetektor, der alarm ikke kvitteres ut innen 60 sekunder, gir bekreftet branndeteksjon. Ved test observerte vi at to branndetektorer måtte gå i alarm for å oppnå bekreftet brann. Dette var i henhold til «cause & effekt». I tillegg var kjennskap til filosofi for bekreftet branndeteksjon i boligmodul manglende.
- Dokumentet "Borgland Dolphin operation manual, part 20 safety system" beskrev at det var installert to CO2-apparat med vekt på 10 kg og ett på 20 kg ved helikopterdekket. Tegningen "Safety plan" viste at det var installert tre 10 kg CO2- apparater. Under befaring var det kun ett CO2 apparat på ca. 40 kg plassert ved helikopterdekket.
- Dokumenter/tegninger for brannskiller/isolasjonsløsninger på Borgland Dolphin viste feil brannklasse på brannskiller, eksempelvis brannskille rundt messeområdet og brannskille for HPU rom (for vinsj).
- Safety plan er ikke oppdatert. Den beskriver at redningsvester er plassert ved livbåtstasjoner, men de er plassert på hver lugar
- Evakueringsanalysen fra 1999 er utdatert. Beskrivelsen i analysen stemmer ikke lenger med tilgjengelig utstyr om bord. Eksempelvis beskriver analysen at det er tre frittfall livbåter om bord, men det er fire livbåter tilgjengelig.
Hjemmel