Oppfølging av avvik
Beskrivelse
Selskapets oppfølging av avvik samt læring etter tidligere tilsyn innen kran og løft er mangelfull.
Begrunnelse
Ved gjennomgang av tilsynsrapporter i perioden 2014 og frem til i dag observerer vi mange gjentagende funn innen fagområdet kran og løft.
I vår rapport etter tilsyn på Troll C i mars 2017 identifiserte vi et avvik (nr. 5.2.1) som påpeker gjentagende funn i 5 tilsyn i perioden 2014 til 2016. Vi ser i dette tilsynet at samme type funn er gjort. Funnene er også sammenfallende med avvik og forbedringspunkter etter tilsyn på Gudrun, Visund og Kristin innen tilsynsområdet, i 2018.
Hjemmel
Samsvarsmåling av utstyr for materialhåndtering
Beskrivelse
Den ansvarlige har ikke identifisert nødvendige forbedringstiltak.
Begrunnelse
Offshorekranene på Troll B har vært i drift siden 1995. Vi ble informert om at det var gjennomført en samsvarsmåling i 2006.
Sakkyndig virksomhet har ved flere kontroller anmerket avvik mot normative standarder. Disse avvikene har blitt lukket uten at det har vært utført kompenserende tiltak eller forbedringer. Et eksempel på dette var at man på offshorekranens operatørpanel kunne skifte fra MOB båt løft til offshore løft med last i krok. I henhold til EN 13852 2004 og 2013 skal dette ikke være mulig. I den dokumentasjonen vi ble forelagt gikk det ikke frem at Equinor har gjort en vurdering av sikkerhetsnivå opp mot dagens regelverk.
I tillegg observerte vi under befaring at adkomst/rømningsvei til pidestall er gjennom to luker i maskinromgulvet. En vertikal leider er plassert nedenfor lukekarm og det er ikke rekkverk eller annen støtte for sikker entring.
Under befaring i felt i område G10 observerte vi at slangetromler er plassert nær gangvei/plattformer der anhuker og operatør av slangestasjon står. Det er ingen beskyttelse rundt tromlene for å hindre personell fra å komme nær roterende trommel.
Equinor har valgt NORSOK R-002 Lifting Equipment som norm for utforming av løfteutstyr.
Hjemmel
Oppfølging og vedlikehold av løfteutstyr
Beskrivelse
Mangelfull avviksbehandling av funn etter kontroll fra sakkyndig virksomhet, samt mangler ved egenkontroll av løfteutstyr.
Begrunnelse
Ved gjennomgang av sakkyndigrapporter samt ved befaring i felt ble det observert flere mangler. En del funn i rapporter var ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp av selskapet. En del funn i felt var ikke anmerket i sakkyndigrapporter eller fulgt opp av selskapet. Eksempler på dette var:
- Bruksanvisning for flatflettede ståltaustropper kunne ikke fremlegges.
- Bruksanvisning for Quadpod løftebukk og løftebord forelå kun på engelsk. Dette var et avvik (RC) i sakkyndig virksomhet sin rapport både i 2018 og 2019.
- Flere kranforløpere og flatflettede stropper var påmontert aluminiumslås med konisk form i endeavslutning. Egenkontrollen og førbrukskontrollen av denne type utstyr kan lett avdekke om produsent har kunnet utføre en tilstrekkelig sluttkontroll som gir det sikkerhetsnivået som redskapet skal ha før man tar det i bruk. Disse er ikke produsert i henhold til krav til montering av aluminiumslås på ståltau i henhold til standard EN 13411-3.
- I rapport fra sakkyndig virksomhet, dokument nummer 252364-04-262_01 er det benyttet et formular for å registrere slitasje på ståltau til offshorekran. I formularet refereres det til ISO 4309, men innholdet er ikke i henhold til denne standarden og har ikke tilstrekkelig informasjon til å danne grunnlag for å vurdere ståltauets tilstand.
Equinor har valgt NORSOK R-003 sikker bruk av løfteutstyr som norm.
Hjemmel
Arbeid i høyden
Beskrivelse
Manglende konkretisering av krav i regelverket som bidrar til å nå målene for helse, miljø og sikkerhet.
Begrunnelse
Styrende dokumenter er ikke oppdatert i forhold til regelverkskrav og sikkerhetsnivå i valgte normer og normer som er vist til i forskriftene som legges til grunn for et tilstrekkelig sikkerhetsnivå.
Ved gjennomgang av Equinor arbeidsprosess OM105.04 – utfør arbeid i høyden, rev 3.3, har vi gjort en del observasjoner. Eksempler på dette var;
- Equinor har innført opplæring av brukere som skal arbeide på stillas. Dette er ikke beskrevet i OM105.04 ref. arbeidsprosessens formål.
- Det fremkommer ikke tydelig i kontrakter mellom entreprenør og selskapet at det er krav til opplæring innen arbeid i høyden for brukere av stillas.
- I-102439 – løftebukker bygget av stillasmateriell beskriver ikke de kravene som stilles i forskrift om maskiner som gjelder for løftebukker.
- R-30126 etablere stillaslag gjenspeiler ikke kravene i aktivitetsforskriften (AF) § 21/Teknisk operasjonell forskrift (TOF) § 50 om kompetanse, jf. veiledning som refererer til NS 9700 for opplæring innen stillas.
- R-19052 – tilkomstteknikk ved arbeid i høyden. Equinor har ikke beskrevet kompenserende tiltak ved bruk av IRATA som kompetanse for å utføre tilkomstteknikk i forhold til anbefalt norm NS 9600, ref. AF § 21/TOF § 50. Under tilsynet var det 2 personer på innretningen som utførte tilkomstteknikk med opplæring etter IRATA.
Hjemmel
Tilrettelegging av arbeid
Beskrivelse
Mangler ved tilrettelegging av arbeid på Troll B.
Begrunnelse
Viktige bidragsytere til risiko for personell var ikke vurdert enkeltvis og samlet. Derved var det fare for helseskadelig eksponering og uheldige fysiske og psykiske belastninger for arbeidstakerne. Eksempler som kom fram i tilsynet:
Kjemisk eksponering
- Flere prøvetakingspunkter på innretningen er bygget inn slik at eksponering for benzen unngås. Det foreligger ikke plan for innbygging av resterende prøvetakingspunkter, til tross for at det er identifisert som oransje risiko, som i Equinors system betyr «høy risiko». Vi konstaterer at tekniske tiltak, som har en høyere prioritet i tiltakshierarkiet, ikke er brukt på disse prøvetakingspunktene. I tilsynet kom det fram at friskluftmaske ikke alltid brukes ved prøvetaking fra disse punktene.
- Vent på M25 topp er relevant for alle arbeidstakergrupper med hensyn til benzeneksponering. Det er utarbeidet en notifikasjon vedrørende denne vent’en, der man ser på mulig ombygging etter modell fra Troll A.
- Personbårne fullskiftsmålinger for benzeneksponering har vist at mekaniker var mest utsatt arbeidstakergruppe, med eksponering på 15 % av grenseverdi. Troll B hadde ingen plan for hvordan de skal håndtere en lavere grenseverdi for benzen, slik det er foreslått. Det skulle gjennomføres nye fullskiftsmålinger av benzen i samarbeid med Universitetet i Bergen i januar 2020.
- Det var målt benzen ved hjelp av direktevisende instrument på en rekke arbeidsoperasjoner de siste årene. Disse har vi fått tilsendt i forbindelse med vurdering av søknad om forlenget drift. Vi registrerte at noen arbeidsoperasjoner gir svært høye verdier, men det synes for oss som at kun halvmaske blir brukt i enkelte av disse operasjonene.
- Det ble installert nye avtrekksskap i laboratoriet etter en ombygging i 2016. Innspill til hva som skulle velges ble tatt av lab.-kompetansemiljøet på land. Det har vært tekniske problemer med skapene, og fortsatt er det et av dem som ikke virker, slik at luka blir stående åpen. Det er laget en arbeidsordre for utbedring. Opplysninger i tilsynet tydet på at erfaringen ikke går tilbake til dem som anbefalte skapene i utgangspunktet, slik at man oppnår læring på tvers i selskapet.
- Eksos – Ved testing av brannpumper kan det komme eksos inn i LQ og M10 modulen. Komponenter i eksosen ble målt i 2014. Basert på funn ble det identifisert et operasjonelt tiltak, ved at brannpumpene ikke skal testes ved enkelte vindretninger og i stille vær. Vi har fått opplysninger om at tiltaket ikke alltid blir etterlevd. Det ble opplyst at personell som plages av eksosen kan forlate området dersom de føler behov for det. Det er forventet at det blir innført en grenseverdi for eksos i 2021 på 50 mg/m3 (målt som elementært karbon).
- Equinor har et sentralt utvalg for valg av verneutstyr. Som daglig arbeidshanske er det valgt hansker som skal redusere fare for kuttskader. Disse er etter brukernes mening uegnet, ved at de gir dårlig grep, blir våte og trekker til seg væske (bl.a. smøreolje). Det er initiert forbedringsforslag fra Troll B og flere andre innretninger på dette forholdet.
Støy
- Risikovurdering for støy ble sist utført i 2012, og oppdatert for noen oppgaver i 2013. 3 personellgrupper eksponeres over støygrense, når man ikke tar hensyn til bruk av verneutstyr, det er kranfører og 2 prosessoperatører. Det foreligger ikke en intern dispensasjon på forholdet.
- Det er færre personell på innretningen enn tidligere. Dette kan innvirke på støyeksponering for personellet, ved at det blir færre å fordele oppgavene på. Det ble sagt under oppstartsmøtet på land at dette skal være en del av risikovurderingen av støy som skal gjennomføres i år.
- Det har blitt gjennomført støymålinger i 2019. TT-lag og ISO-personell kan oppholde seg i høyden over støyende moduler, men støynivået i disse områdene er ikke en del av den generelle støymålingen for innretningen og vil derfor ikke vise på støykartene. Derved kan man ved beregning av oppholdstider bruke feil verdier for områdestøy.
Psykososiale forhold
- Det var ikke gjort noen systematisk risikovurdering av arbeidsbelastning for ulike grupper på Troll B. Det er økende snittalder på personell om bord og en relativt lav bemanning. Den psykososiale undersøkelsen i 2019 viste dårligere resultat sammenlignet med tidligere, spesielt i en avdeling. Denne avdelingen hadde i tillegg hatt et høyt sykefravær siste år. Flere arbeidstakere var jevnlig spurt om å gå ekstra turer eller utvidet oppholdsperiode. Gjenværende personell må gi opplæring til nytt personell som er på Troll B i kortere eller lengre perioder. Helhetlig vurdering av ekstrabelastning som disse faktorene medfører var ikke gjennomført.
Hjemmel
Kompetanse
Beskrivelse
Mangelfull kompetanse innen arbeidsmiljørisiko hos verneombud og ledere på Troll B.
Begrunnelse
Enkelte verneombud (VO) har ikke lovpålagt opplæring og flere VO’er har ikke gjennomført repetisjonskurs på tross av interne krav i Equinor. Dette har også vært et tema i verneombudsmøter.
Flere ledere manglet kurs og/eller oppfriskningskurs i arbeidsmiljø. Det var liten kunnskap blant enkelte ledere om bord til resultater fra WERHA og WERisk og hvordan dette skal følges opp om bord.
HMS-leder hadde ikke fått opplæring i bruk av måleverktøy for støymåling, på tross av at dette er en oppgave denne stillingen utfører med jevne mellomrom.
Gjennom intervju kom det frem at det er svært mange om bord som opplever utfordringer med å benytte QuietPro. HMS-Leder har ikke opplæring i bruk av QuietPro, og var heller ikke kjent med utfordringene blant brukerne.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-18 om opplæring av verneombud og medlemmer av arbeidsmiljøutvalg