Barrierer
Beskrivelse
Det er mangler i beskrivelsen av operasjonelle barriereelementer som er nødvendige for at den enkelte barrieren skal være effektiv.
Begrunnelse
I dokumentgjennomgang og samtaler ble det identifisert mangler ved beskrivelse av barriereelement. For eksempel i Barrier strategy, ST-04799-2 Rev. 3.0/2014-05-22 –1 Barriere funksjon (BF), BF 14: Loss of position – Ingen operasjonelle barriereelement var identifisert. Dette gjelder flere andre BF’er. Dette er også funn etter Teekays MAH marine audit (3-7.6.2019): Vi ser i Synergi at funn har blitt notert, men det er en utfordring å få gjort tiltakene i rimelig tid.
Hjemmel
Verifikasjon av værdata
Beskrivelse
Teekay kunne ikke dokumentere verifikasjon av originale værdata mot Knarr feltet.
Begrunnelse
Metocean data brukt for design av innretningen er basert på stedsspesifikke verdier fra Knarrfeltet. Teekay kunne ikke dokumentere dato for opprinnelig metocean rapport og om gap vurderinger var utført mot eventuelle metocean data av nyere dato.
Hjemmel
Forutsetninger for 5 års klassing
Beskrivelse
5 års klassing av Petrojarl Knarr var ikke utført i smult farvann (i «sheltered waters»).
Begrunnelse
I henhold til Appendiks til klassesertifikatet er det tiltenkt at 5 års klassing av innretningen skal gjennomføres i smult farvann. Det er vår forståelse at dette er en forutsetning for valgte «Design Fatigue Factors» (DFFer) benyttet ved levetidsberegninger i skroget. Konsekvens for DFFer ved å gjennomføre klassingen offshore, som var tilfelle for Petrojarl Knarr, var ikke klarlagt.
Hjemmel
Gap mot forskrifter
Beskrivelse
Det var ikke gjennomført gap analyser mot nye forskrifter innen marine systemer.
Begrunnelse
Teekay har dokumentert at gap analyse var gjennomført mot siste revisjon av 998/09 Ankringsforskriften, men ikke mot 878/91 Stabilitetsforskriften og 67/16 Ballastforskriften.
Hjemmel
Manglende kriterier for varsling av klasse (DNVGL).
Beskrivelse
Det var ikke dokumentert hvilke kriterier Teekay hadde for varsling av klasse, etter egne funn om bord.
Begrunnelse
Egne inspeksjonsfunn innen konstruksjonssikkerhet ble rapportert inn i systemet MARAN. Hvert funn ble der tilegnet en risiko. Der var imidlertid ikke knyttet opp noen klare retningslinjer for ved hvilket risikonivå klasse skulle varsles.
Hjemmel
Manglende beskyttelse av komponenter i «laydown» område.
Beskrivelse
Det var ikke tilstrekkelig beskyttelse av komponenter ved styrbord aktre «laydown» område.
Begrunnelse
Det ble etter en runde på dekk, observert at der ikke var tilstrekkelig beskyttelse av komponenter i nivå over hoveddekket ved styrbord aktre «laydown» område. Kabelgater ble funnet deformert og gangveiområder var ikke tilstrekkelig beskyttet mot hengende last.
Hjemmel