Kjemisk eksponering
Beskrivelse
Manglende vurdering av helserisiko ved benzeneksponering.
Begrunnelse
- Repsol yrkeshygieniker hadde uført enkelte yrkeshygieniske målinger knyttet til blant annet prøvetaking av råolje og produsert vann om bord på Gyda, hvor to av målingene viste verdier av benzen over 1/3 av grenseverdien. I tillegg var det utført noen yrkeshygieniske målinger under revisjonsstansen 2016, for eksempel ved rengjøring av rør (aquamilling) og under ventilering av HP-separator og LP-separator før rengjøring. Målingene viste utslag på at benzen var tilstede. Repsol kunne imidlertid ikke vise til at selskapet hadde gjennomført kartlegginger for å få en oversikt over eksponeringsnivået knyttet til de identifiserte kildene og arbeidsoppgavene som var forbundet med mulig benzeneksponering.
- Repsol kunne ikke redegjøre for hvordan tiltak, beskrevet i rapportene fra ovennevnte yrkeshygieniske målinger, var blitt fulgt opp, jf avvik 5.1.5.
- Under tilsynet kom det frem at Repsol manglet retningslinje som beskriver håndtering av benzeneksponering ved åpning av og arbeid på hydrokarbonførende systemer, for eksempel ved brekking av ulike flenser, pumper, ventiler samt når i brekkejobben eksponeringsmålinger skulle foretas.
- Diffuse utslipp fra vent’er var ikke kartlagt på Gyda
- Repsol ikke kunne vise til at det føres register over arbeidstakere som er eller kan bli utsatt for kreftfremkallende kjemikalier, jf avvik 5.1.3
Hjemmel
Register over kjemikalieeksponerte arbeidstakere (KMB register)
Beskrivelse
Repsol kunne ikke vise til at det føres register over arbeidstakere som er eller kan bli utsatt for kreftfremkallende kjemikalier.
Begrunnelse
På Gyda utføres det arbeid på hydrokarbonførende systemer og det utføres prøvetaking av råolje og produsert vann med fare for benzeneksponering. Yrkeshygieniske målinger viste at personell kan bli eksponert for benzen, jf avvik 5.1.2. Det kom frem under tilsynet at Repsol ikke hadde tatt i bruk register for personell som er eller kan bli eksponert for kreftfremkallende og arvestoffskadelige kjemikalier slik det er krav til i regelverket.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 31-1 om register over eksponerte arbeidstakere
Beregning av daglig støyeksponering
Beskrivelse
Mangelfull beregning av daglig støyeksponering på Gyda.
Begrunnelse
- Det var flere områder med høy støy på innretningen og enkelte områder med oppholdstidsbegrensninger. Det var mangelfull kunnskap blant personell om hvordan eksponeringstider skulle beregnes ved arbeid i flere områder med risiko for eksponering for hørselsskadelig støy inkludert støy fra håndholdt verktøy.
- Det var under tilsynet ikke utført støyeksponeringsmålinger i plugging og forlating fasen (P&A fasen).
Hjemmel
Oppfølging av arbeidsmiljøtiltak
Beskrivelse
Mangelfull oppfølging av arbeidsmiljøtiltak.
Begrunnelse
- Repsol kunne ikke redegjøre for hvordan tiltak beskrevet i de ulike yrkeshygieniske rapporter fra HMS analyse var blitt fulgt opp.
- Tiltakene etter AMRA analysen fra 2016, ble fulgt opp i Synergi (saksnr 218660) som igjen henviste til ett excelark. Dette excelarket gav en oversikt over de ulike tiltakene og status på dem. Excelarket fremsto som lite forpliktende og manglet dato for utarbeidelse og eier av excelarket. Videre manglet flere tiltak dato for når tiltakene var lukket og hvem som var ansvarlig for å lukke disse tiltakene. Ut ifra dokumentasjonen vi mottok var 12 tiltak fremdeles utestående. Dette gjaldt spesielt for stillingsgruppene mekanikere og prosessteknikere.
Hjemmel
Arbeidstakermedvirkning
Beskrivelse
Mangelfull systematikk for å sikre arbeidstakermedvirkning
Begrunnelse
Det kom frem igjennom tilsynet at vernetjenesten på Gyda ofte ble for sent involvert i det forebyggende HMS-arbeidet. Det var ikke klart når og hva tid vernetjenesten om bord på Gyda skulle involveres. Vernetjenesten var heller ikke involvert i utarbeidelse av HMS planene for Gyda eller i planlegging av kartlegginger samt vurdering og oppfølging av tiltak etter kartlegginger.
Hjemmel
Arbeidsmiljøutvalgets (K-AMU) funksjon og rolle
Beskrivelse
K-AMU fungerte ikke i samsvar med kravene i regelverket.
Begrunnelse
- AMU er et besluttende og rådgivende organ som skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø på arbeidsplassen. Ut ifra møtereferatene fremsto K-AMU mer som et informasjonsorgan enn et besluttende og rådgivende organ.
- Det var ikke utnevnt stedfortredere for K-AMU medlemmer og det var ujevn fordeling mellom arbeidsgiver og arbeidstakere. Ved gjennomgang av møtereferat kom det ikke klart frem hvilken rolle som ledet utvalget. Medlemmer av utvalget var heller ikke kunngjort ved oppslag på Gyda.
- Flere saker som skulle vært behandlet i K-AMU hadde ikke vært behandlet i utvalget. Ved gjennomgang av møtereferatene kunne vi ikke se at K-AMU hadde vært involvert i, gitt innspill til eller behandlet HMS planene i utvalget eller gjennomgått og fulgt opp arbeidsmiljørisikoanalysen.
- Repsol kunne ikke redegjøre for om «Lokalt AMU Gyda» om bord på Gyda, fungerte som ett AMU eller om det fungerte som ett møte mellom ledelse og vernetjenesten ombord.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning §§ 2-3 om arbeidsmiljøutvalgets oppgaver, 3-7 om arbeidsmiljøutvalg og 3-16 om saksbehandling i arbeidsmiljøutvalget
Oppfølging av underleverandører
Beskrivelse
Mangelfull oppfølging av underleverandører.
Begrunnelse
Oppfølging av underleverandører engasjert for sakkyndig kontroll av kraner og løfteutstyr var mangelfull. Repsol kunne ikke fremlegge dokumentasjon knyttet til oppfølging og kvalitetssikring av sine underleverandører innen sakkyndig virksomhet som beskrevet i NORSOK R-003 2017 for sikker bruk av løfteutstyr, som Repsol har valgt å legge til grunn for bruk av løfteutstyr,
Repsol og Archer opplyste at all dokumentasjon som gjaldt løfteutstyr som var kontrollert av for eksempel Kolos, var oppbevart i deres (Kolos) database. Vi foretok stikkprøvekontroll av utstyr som ble observert under befaring. Repsol kunne ikke fremlegge all nødvendig dokumentasjon på løfteutstyr og løfteinnretninger. For løfteutstyr skal samsvarserklæring, bruksanvisning og sertifikat samt årlige inspeksjonsrapporter være tilgjengelig
Hjemmel
Oppfølging av ståltau på kraner
Beskrivelse
Mangelfullt vedlikehold og kontroll av ståltau.
Begrunnelse
Ved gjennomgang av vedlikeholdsprogram og kontrollrapporter fra sakkyndig virksomhet fremgikk det at Repsol ikke hadde fulgt de retningslinjene som var lagt til grunn i styrende dokumentasjon. Repsol baserte vedlikehold og kontroll av ståltau ved å henvise til ISO 4309 2004. Dette var en tilbaketrukket revisjon.
Under befaring så vi at ståltau for bomløft på nord-kranen var korrodert og manglet smøring. I henhold til ståltauprodusenten skal denne type tau smøres.
Hjemmel
Prosedyre for løfteoperasjoner
Beskrivelse
Mangelfull prosedyre for løfteoperasjoner.
Begrunnelse
Det ble observert mangler ved prosedyre for løfteoperasjoner. Den lokale prosedyren for løfteoperasjoner (POP-PRO-REN-014) ble brukt av alle på installasjonen som var involvert i løfteoperasjoner, inkludert boreentreprenør. Prosedyren var basert på NORSOK R-003N, men hadde mangler i forhold til vedlegg C – lokale prosedyrer. For eksempel:
- Plassering av ulike typer kjemikalier og radioaktive kilder
- Kranoperasjoner ved helikoptertrafikk
- Nødvendige nødprosedyrer
- Lokale rutiner for arbeid i rød sone
- Beskrivelse av operasjonelle forhold knyttet til bruk av rørhåndteringskran og risiko knyttet til dette
Vi observerte også mangler i forhold til vedlegg H – sakkyndig virksomhet. Eksempel på dette var:
Prosedyren beskrev sakkyndig virksomhet under punkt 2.1.11, men var mangelfull i forhold til minimumsomfanget til beskrivelse av sakkyndig virksomhet ref. NORSOK R-003N:2017 vedlegg H.1.
Hjemmel
Vedlikehold av stillasmateriell
Beskrivelse
Mangler ved vedlikehold av stillasmateriell.
Begrunnelse
Under befaring på installasjon ble det påvist flere stiger med skader som var i bruk som tilkomst i stillas. I tillegg ble det påvist stiger på stillaslageret som hadde skader.
På stillas nr. 726 som var bygget 18.10.19 i område M31, observerte vi ett spir mot dekk som var ubeskyttet og uten noen form for bunnramme eller horisontal støtte.
Alle komponenter til et stillas skal kontrolleres og sorteres hver gang de har vært i bruk og før de blir tatt i bruk. Materialer og utstyr som ikke er tilfredsstillende, skal merkes tydelig og gjøres ubrukelig til stillasformål jf. forskrift om utførelse av arbeid § 17-13 vedlikehold av stillas.
Repsol har lagt forskrifter om utførelse av arbeid kapittel 17 om arbeid i høyden som grunnlag for bygging og bruk av stillas prosedyre POP-PRO-GYD-081
Hjemmel
Vedlikehold
Beskrivelse
Mangelfullt vedlikehold på kran.
Begrunnelse
Under befaring ble det påvist mangelfull isolering på varme flater ved eksosmanifold på dieselmotor for kran CR 1901B.
Hjemmel