Oppfølging
Beskrivelse
Equinor hadde ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp at det var et fullt forsvarlig helse-, miljø- og sikkerhetsnivå ifm modifikasjons- og vedlikeholdsarbeid på Snorre A.
Begrunnelse
I henhold til styringsforskriftens § 21 skal den ansvarlige følge opp at alle elementene i eget og andre deltakeres styringssystem er etablert og fungerer etter hensikten, og at det er et forsvarlig helse-, miljø- og sikkerhetsnivå. Oppfølgingen skal bidra til å identifisere tekniske, operasjonelle eller organisatoriske svakheter, feil og mangler. Det fremkom i intervju at det var potensielle HMS-utfordringer knyttet til:
- redusert forutsigbarhet og økt mobilitet for V&M personell
- forstyrrelser, forsinkelser og overlapp i kampanje på andre innretninger. Målsettingen om «varme team» der vedlikeholdspersonell flyttet fra innretning til innretning, var ikke nådd
De potensielle HMS-utfordringer som ble trukket fram i tilsynet var blant annet knyttet til:
- utvikling og vedlikehold av kompetanse, inkl. innretningsspesifikk kompetanse, for V&M-entreprenør
- psykososial risiko
- gjennomføring av vedlikehold
- oppfølging av arbeidsmiljø og arbeidstakermedvirkning for V&M personell
Equinor hadde ikke i tilstrekkelig grad fulgt opp potensielle HMS-konsekvenser knyttet til mangel på forutsigbarhet for V&M-personell.
Hjemmel
Ansvarsfordeling mht arbeidsmiljøoppfølging
Beskrivelse
Ansvarsfordelingen mellom Equinor og Wood mht oppfølging av arbeidsmiljørisiko var ikke klart og entydig definert
Begrunnelse
Økt mobilitet og økt uforutsigbarhet for Wood-personell gjør det mer utfordrende å følge opp arbeidsmiljørisiko for denne gruppen, og slik oppfølging vil kreve samarbeid mellom operatør og entreprenør. Ansvarsfordelingen mht arbeidsmiljøoppfølging som vi har fått dokumentert var av generell art og bidro ikke i tilstrekkelig grad til å tydeliggjøre Wood og Equinor sitt ansvar for oppfølgingen.
Hjemmel
Formidling av risiko knyttet til arbeid i felt.
Beskrivelse
Det ble identifisert forbedringspotensialer knyttet til formidling av nødvendig informasjon til relevante brukere til rett tid
Begrunnelse
Vi observerte i felt at det var stengte rømningsveier, uten at alternative rømningsveier var merket. I Equinors arbeidstillatelsesmøte ble dette ikke informert om, på tross av at det ble stilt direkte spørsmål.
I forbindelse med modifikasjonsarbeid i boretårn i juli 2018 ble det benyttet et klatrelag fra Bilfinger. Arbeidet pågikk over flere uker og gikk i hovedsak ut på bytte av kronblokk i boretårn. Utførende personell ble ikke informert om risiko forbundet med klatring i boretårn under bestemte vindretninger. Risiko forbundet med strålevarme og eksos fra fakkel var heller ikke beskrevet i arbeidstillatelse eller gjennomgått i A-standard. I deler av perioden var vindretningen slik at opphold i boretårnet ikke var i henhold til Equinors egen prosedyre som beskriver adgang til områder med stengt eller begrenset ferdsel.
Under befaring så vi at det var en løs dekksrist på lukedekk. Dekksristen kunne falle ned på brønnhodenivå og representerte også en risiko mht at personer kunne snuble i den. Equinor hadde gitt Wood ansvar for arbeidsordren (Main Workcenter). Ettersom Wood ikke var permanent tilstede på innretningen hadde de begrenset muligheter til å følge opp dette. Det fremgår av synergi, mail og arbeidsordre at feilen ikke kunne korrigeres med foreslått løsning og at den eksisterende løsningen trengte vedlikehold. Frem til nå hadde en festet dekksristen med ståltråd som nødreparasjon. Under tilsynet var en dekksrist løs og lå utenfor sporet den skulle ligge i. Årsaken var at ståltråden hadde sviktet. Lukedekk blir brukt til landingssone og dette innebar at ståltrådene fort ble slitt og ødelagt.
I felt ble det observert at en bjelke som hadde vært en del av bumper/støtdemper for lastesone. Bjelken var ikke tilstrekkelig festet. Det ble spurt i felt om det var et permanent oppheng med stropp og det ble forklart at det ikke skulle være slik. Ved neste tur i felt var bjelken tatt ned.
Vi observerte også en kasse som stod foran utstyr der det var tydelig merket at det ikke skulle stå noe foran.
Hjemmel
Mangelfull merking av evakueringsvei i felt.
Beskrivelse
Det var mangler ved evakueringsvei som kan vanskeligjøre evakuering på en enkel, hurtig og trygg måte.
Begrunnelse
I vår verifisering i anlegget så vi at:
- det var et større område som manglet gulmerking på Snorre A, samt utilstrekkelig skilting av veien til evakueringsmidlene. Dette gjaldt et område, som har fått ny trapp og nye dekkplater, på vei mot helikopterdekket.
- et stillas var plassert i evakueringsveien, noe som ville hindret enkel og hurtig evakuering. Det manglet også skilting til alternative rømningsveier.
Hjemmel