Test av brannvannsystem
Beskrivelse
Manglende funksjonstesting av brannvannsystemet der resultatet av funksjonstest sammenholdes med ytelseskrav og relevante beregninger.
Begrunnelse
Tilkoblingen av Gudrun og Gina Krog har ført til modifikasjoner av brannvannsystemet på Sleipner A. Eksisterende spredenett er modifisert og nye overrislingsanlegg har blitt installert. Et av disse anleggene (71-SZ74) inngår i dimensjonerende brannvannscenario. Dimensjonerende brannvannscenario for Sleipner A er samtidig brannvannstilførsel til brannområdene M22 og D22.
I tillegg til at hvert enkelt overrislingsanlegg fullskalatestes regelmessig, bør det utføres en dimensjonerende brannvannscenariotest i etterkant av større ombygninger/installasjon av nye systemer (i dette tilfellet overrislingsanlegg 71-SZ74). Test skal bekrefte at systemene er korrekt dimensjonert også når de utløses sammen med andre systemer og at brannvannsforsyningen har tilstrekkelig kapasitet. Vi er informert om at overrislingsanleggene som skal dekke området D22 er fullskalatestet i 2016, men det er ikke gjennomført test av dimensjonerende brannvannscenario etter at nytt overrislingsanlegg er installert.
I tilsynet etterspurte vi rapporter etter utførte fullskalatester av overrislingsanlegg. Vi har mottatt tre testrapporter, der ytelseskrav for responstid til vann ut i fjernest dyse er registrert i kun en av funksjonstestene.
Hjemmel
Brannskiller
Beskrivelse
Mangelfull dokumentasjon og vurdering av brann-klasse til dekk mellom hovedområdene bore/brønnhodeområde og prosessområde.
Begrunnelse
Det er et krav om at hovedområdene bore/brønnhodeområde og prosessområde skal atskilles med brannskiller som minimum oppfyller brann-klasse H-0 dersom de kan bli eksponert for hydrokarbonbrann.
I henhold til dokumentasjon (Fire division layout modul main deck, C007-C-000-SL-101-03) har dekket mellom D22 brønnhodemodul og C04 prosessområde brannklasse A-0 mellom gradlinje A og B. Vi har mottatt rapport som beskriver at dekket mellom gradlinje A og B er analysert og konkludert til å tilfredsstille kravene til et H-0 brannskille. Denne informasjonen mangler på tegning. Ut mot kantene, utenfor gradlinje A og B, er det samme dekket ikke definert som et brannskille.
I tilsynet ble det ikke framlagt dokumentasjon om dekk mellom D22 og C04 (utenfor gradline A og B) har tilstrekkelig brannintegritet med hensyn til regelverkskravet.
Hjemmel
Informasjon om risiko forbundet med arbeid ved avisolering for KUI-inspeksjon og kontinuerlig forbedring
Beskrivelse
Det skal sikres at arbeidstakerne gis informasjon om helserisiko og risikoen for ulykker ved det arbeidet som skal utføres.
Begrunnelse
Det ble i tilsynet opplyst at det ikke var utført en egen risiko-vurdering/analyse for identifisering av eventuell økt risiko ved avisolering eller systematisk informasjon til utførende og drifts operatører. Det skal legges til rette for at erfaringskunnskap fra egen og andres virksomhet kan bli brukt i forbedringsarbeidet. Læring etter lekkasjen på Mongstad i oktober 2016 var ikke nyttet. Denne hendelsen ble gransket av Equinor og Ptil.
Hjemmel