Bølgekamhøyder
Beskrivelse
Forbedringspunkt
Mangelfull vurdering av høyden på bølgekammene.
Begrunnelse
Det har foregått mye forskning på høyden av bølgekammene siden Statoil gjorde sine vurderinger av Brage i 2010, der en har funnet høyere bølgekammer enn tidligere. Analysene i 2010 viste at dekket på Brage har negativt airgap i ulykkesgrensekontroll, mens de ga god margin i forhold til kravene i bruddgrensekontroll (hundreårsbølger). DNV GL har fått i oppdrag av Wintershall å gjøre nye vurderinger. De hadde laget en foreløpig oppsummering av sine analyser, men analysene var ikke avsluttet og dokumentasjonen var ikke tilgjengelig.
Det ble tatt hensyn til nyere kunnskap med å øke bølgekammen med 10%. Dette er etter NORSOK N-003 (2017) punkt 11.6.3.2 en minimumsverdi. Det var foreløpig ikke en fullgod beskrivelse av bidragene fra:
- Høyere enn andre ordens effekter.[1]
- Arealeffekter, ved at det er større sannsynlighet for å treffe et stort areal enn ett punkt.[2] Foreløpige resultater fra DNV GL viste vesentlig lavere verdier enn funnet for eksempel i artikkelen vist til i note 2.
[1] Se for eksempel: Chris Swan, Mohamed Latheef og Li Ma: The loading and reliability of fixed steel structures in extreme seas: recent advances and required improvements, The 3rd Offshore Structural Reliability Conference, OSRC2016, Stavanger 14-16 september 2016.
[2] Se for eksempel: George Z. Forristall: Maximum crest heights over an area: laboratory measurements compared to theory. ASME 2015 34th International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering. American Society of Mechanical Engineers, 2015.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift for bærende konstruksjoner fra 1984 tabell 4.2. Jamfør også nyere bestemmelser i innretningsforskriften § 11 om laster, lastvirkning og motstand og innretningsforskriften § 56 om bærende konstruksjoner og maritime systemer.
NORSOK N-003 Actions and action effects (2017) punkt 11.6.3.2.
Verifikasjon
Beskrivelse
Manglende verifisering av spesifiseringen av bølgekammer og av bølger i dekk-analysene.
Begrunnelse
Det var ikke planlagt utført verifikasjoner av den nye metocean-spesifikasjonen med tilhørende vurderinger og analyser av konstruksjonsstyrken.
Dette bygger på det som ble sagt muntlig under tilsynet.
Henvisning til annet regelverk
Forskrift for bærende konstruksjoner til bruk for utvinning eller utnytelse av petroleumsforekomster fra 1984 punkt 1.3.3, jamfør også nyere bestemmelser i innretningsforskriften § 56 om bærende konstruksjoner og maritime systemer.
NORSOK N-001 Integrity of offshore structures (2012) punkt 5.2.2.