Brannvannsystem – mangler med skumanlegg
                                                    Beskrivelse
                                                    Det er uklart om skumanlegget i prosessanlegget på P1 har tilstrekkelig kapasitet til effektiv brannbekjempelse over tid.
                                                    Begrunnelse
                                                    Vi spurte om kapasiteten på skumanlegget, da basert på informasjon om langvarige jetbranner og væskebranner på P1. Statoil opplyste at kapasiteten på skumanlegget var minimum 30 minutter, som er det interne kravet i TR1055 (UPN-tillegg PS9.4.6).
Statoil sa også at en brann sannsynligvis er slukket etter 30 minutter med bruk av skum. Selv om det ikke tilføres mer skum, vil skummet fortsette å dekke overflaten av hydrokarbonvæske i modulen. Lekkasje kan være som før, men væsken legger seg under skummet. Det er derfor liten sannsynlighet for at brannen ikke er slukket etter 30 minutter, heller ikke at brannen har eskalert til store væskesegmenter.
I «Design Accidental Load»-spesifikasjonen fra P1 tabell 4-7 er det oppgitt varighet og brannlaster. De lengste væskebrannene er i området der separatorene er plassert, og de har en varighet på sju timer, men området er designet til å motstå en brann i bare to timer.
                                                            Hjemmel
        
                                                    
                                                 
                                                
                                                     Mulig svekkelse av brannskiller 
                                                    Beskrivelse
                                                    Det er uklart om rør til dreneringsbokser medfører svekkelse i brannskiller.
                                                    Begrunnelse
                                                    Under verifikasjonsrunden om bord på P1 så vi flere dreneringsbokser i brannskiller, eksempelvis mellom kompresjons- og separasjonsområdet og hoveddekket.
Vi ble fortalt at dreneringsbokser i dekk skal ha samme brannklasse som brannskillet og skal ikke svekke skillet.
Dreneringsboksene bestod av stålplater med samme tykkelse som dekket (typisk åtte mm) og to rør, ett for overløp og ett for videre behandling av dreneringsvannet. Rørene vil typisk ha mindre tykkelse enn stålplatene.
I «Design Accidental Load»-spesifikasjonen fra P1 tabell 4-7 er varighet og brannlaster oppgitt. I området der separatorene er plassert, kan rørene fra dreneringsbokser utsettes for langvarige jetbranner.
                                                            Hjemmel
        
                                                    
                                                 
                                                
                                                     Mangelfull preservering av elektriske anlegg og utstyr
                                                    Beskrivelse
                                                    Enkelte mindre mangler ved preserveringen av utstyr på innretningene og på lager.
                                                    Begrunnelse
                                                    Rutinene for preservering av elektrorom og utstyr var generelt gode. Det ble observert enkelte mindre mangler:
- Under befaringen var det en åpning til «telecom»-rommet (TER)). Dette rommet har overtrykksbeskyttelse for å ivareta preserveringen. Åpningen ble lukket under tilsynet, og dette ble dokumentert.
- Klistremerker som viser varighet for «corrtec» korrosjonsbeskyttelse, var plassert i koblingsbokser og var ikke synlig i felt (tildekket av preservering eller plassert innvendig i bokser).
- Batterier på lager manglet «action card» i henhold til Statoils prosedyre. En av batteripolene manglet også beskyttelsesdeksel.
- «Telecom»-skap på lageret: Paneldøren var ikke lukket slik at IP-graden («Ingress Protection») ble ivaretatt. Dette ble lukket og dokumentert under tilsynet.
- Manglende mekanisk beskyttelse av midlertidig forlagte «hook-up»-kabler mellom RP-moduler (ingen tildekking). Enkelte kabler lå utenfor kabelstigen. Kablene skulle rulles tilbake, kuttes og installeres permanent på feltet. For oss var det uklart om registrerte kabelstrekk som manglet beskyttelse, skulle være del av den permanente installasjonen.
Hjemmel
        
                                                    
                                                 
                                                
                                                     Mangelfullt system for mekanisk ferdigstillelse og utprøving
                                                    Beskrivelse
                                                    Systemet for mekanisk ferdigstilling og utprøving kan forbedres for å sikre nødvendig integritet ved ferdigstillelse av utstyret.
                                                    Begrunnelse
                                                    Testrapporten for batteribankene viser at enkelte ikke er testet i henhold til prosedyre når det gjelder ytelsestid. I ettertid har Statoil informert oss om at testprosedyrene skal oppdateres og klargjøres.
Flere eksempler på at MCCR («Mechanical Completion Check Record») for koaksialkabelen ikke var utfylt i samsvar med den faktiske testingen.
Flere MCCR- og CPCL-punkter (CPCL er «Commissioning Preparatory Check List») mangler beskrivelse av eller referanse til forutsetningene for testing og akseptkriteriene for testingen.
                                                            Hjemmel
        
                                                    
                                                 
                                                
                                                     Manglende planlegging av trening og øvelse i bruk av simuleringsverktøy 
                                                    Beskrivelse
                                                    Manglende planlegging av regelmessig trening og øvelse for driftsoperatører på simuleringsverktøy for elektriske anlegg.
                                                    Begrunnelse
                                                    Under tilsynet ble vi informert om at personell med kontrollfunksjonsoppgaver på Johan Sverdrup skulle bruke simulator. Simulatorbruken ville da eksempelvis inkludere trening på trykkavlastning av prosessanlegget. Planlagt regelmessig simulatortrening i driftsfasen inkluderer ikke simulering av det elektriske anlegget (PDCS/ PMS), som eksempelvis oppstart av hovedkraft (kraft fra land), nødkraft og elektroutstyr som benytter IEC61850 kontrollfunksjoner som er integrert i kontrollsystemet.
                                                            Hjemmel
        
                                                    
                                                 
                                                
                                                     Mangelfull beskyttelse mot kortslutning
                                                    Beskrivelse
                                                    Mangelfull beskyttelse mot kortslutning av batteribank.
                                                    Begrunnelse
                                                    I batterirommet for instrument UPS («Uninterruptible Power Supply») på RP var kabelstigen installert i umiddelbar nærhet til kabeltilkoblingspunktet for batteribanken. Dette gjaldt to tilkoblingspunkter. I ettertid har Statoil dokumentert at kabelstigene er flyttet lenger vekk fra tilkoblingspunktene.
                                                            Hjemmel