Roller og ansvar
Beskrivelse
Organiseringen av stillinger innen logistikk (kran- og løfteoperasjoner) er ikke robust
Begrunnelse
Driftsbemanningen på Gina Krog er liten og personell har derfor flere roller og ansvar innen fagområdene. For kran- og løfteoperasjoner (logistikk) har kranoperatør fått tildelt/delegert rollene og ansvaret som både fagansvarlig for kran og løfteoperasjoner (FA logistikk), operasjonelt ansvarlig – løfteoperasjoner og sakkyndig kontrollør av løst løfteutstyr.
Rollene som operasjonelt ansvarlig - løfteoperasjoner og operatør av løfteinnretning er beskrevet med egne separate beskrivelser i NORSOK R-003N vedlegg A, standarden som er lagt til grunn for Statoil sitt styringssystem.
NORSOK R-003N beskriver blant annet at rollen som operasjonelt ansvarlig - løfteoperasjoner er en oppgave som skal være ivaretatt av stillinger på innretningen og det overordnede ansvaret tillagt rollen kan ikke delegeres, men oppgaver kan delegeres på flere personer. Operasjonelt ansvarlig skal også ha tid, myndighet og kompetanse, samt oversikt over samlede aktiviteter innen sitt fagområde. Plattformsjef skal sikre at ansvarlige har tilstrekkelig myndighet.
Etter gjennomgang av styrende dokumenter, intervjuer og observasjoner fremstod organiseringen av stillinger i forhold til roller og ansvar innen logistikk om bord på Gina Krog som lite robust. Dette siden kranoperatør innehar både rolle og ansvar som operatør av løfteinnretning og rolle og overordnet ansvar for løfteoperasjoner. Vi kan ikke se at beskrivelsene i NORSOK R-003N har blitt tilstrekkelig vurdert.
Med robuste løsninger menes at man skal sørge for å ha sikkerhetsmarginer i forhold til endrede forutsetninger og usikkerhet, «noe å gå på», og noe som gjør virksomheten i stand til å mestre uforutsette hendelser. Robuste løsninger bidrar til at farlige forhold identifiseres og håndteres effektivt og at det er tilstrekkelig tid og ressurser til rådighet for å bringe en farlig situasjon under kontroll. Krav til robuste løsninger gjelder for teknologi, kapasitet, kompetanse, organisering og styring i alle faser av virksomheten.
Statoil har plassert rollen og alt ansvaret for operasjon av løfteutstyr på Gina Krog til en stilling/person hvor de har funnet kompetanse, heller enn å sikre overordnet ansvar og kompetanse i organisasjonen offshore.
Det skal nevnes at leder Drift og vedlikeholdsleder (D & V leder) var personalmessig leder for alle driftstekniske fag om bord, inklusive logistikk. D & V leder uttalte i intervju at denne stillingen ikke hadde noen rolle eller ansvar for kran- og løfteoperasjoner om bord.
Hjemmel
Sakkyndig virksomhet
Beskrivelse
Mangelfull kjennskap til organisering og styring av sakkyndig virksomhet
Begrunnelse
D & V leder var teknisk ansvarlig for løfteutstyr om bord på Gina Krog, med unntak av løst løfteutstyr. Det kom fram under verifikasjon offshore at ansvarsforhold, gjennomføring og styring av årlige sakkyndig virksomhetskontroller, samt hvordan og hvem i organisasjonen som hadde ansvar for håndtering av funn etter kontroller, ikke var kjent for teknisk ansvarlig.
Hjemmel
Bruk av dekksrister i kompositt
Beskrivelse
Eksempler på bruk av dekksrister i FRP/GRP i evakueringsveier.
Begrunnelse
Under befaringen på Gina Krog ble det observert noe bruk av dekksrister i komposittmateriale (FRP/GRP) i evakueringsvei i brønnområde (W150). Vi har hatt dette som tema på tidligere tilsyn og fått bekreftet at det er utført kartlegging og risikovurdering ved bruk av dekksrister i komposittmateriale. Valg av material i dekksrister er av betydning i forhold til krav om opprettholdelse av integritet etter en HC brann. I svar på vår rapport etter tilsyn i 2014 ble det opplyst at rømningsveier og gangveier på Gina Krog vil være av galvanisert stål.
Hjemmel
Brannvannsforsyning
Beskrivelse
Responstid for vann i fjerneste dyse overskrider akseptkriteriet.
Begrunnelse
På Gina Krog er hovedbrannledning og overrislingsventiler som forsyner vann til prosessområdet lokalisert på nedre nivå på innretningen. For de øverste delene av prosessområdet medfører dette lang distanse og mye volum som skal fylles opp fra overrislingsventil til dysenett. Ved fullskalatest ble det registrert responstider fra aktivering til fullt trykk i kritisk dyse. Erfaringen fra fullskalatest på Gina Krog har vært at det er vanskelig å møte akseptkriterier for den fjerneste dysen, den som befinner seg øverst i prosessområdet
Hjemmel
Kjemikalier
Beskrivelse
Det var ikke tilstrekkelig kontroll med kjemikalieeksponering på Gina Krog
Begrunnelse
Ventiler tas inn i PSV-verkstedet for overhaling. Dette kan gi avdampning av hydrokarboner, inkludert benzen som kan være kreftfremkallende selv i lave konsentrasjoner. Punktavsug i dette verkstedet har for dårlig effekt og er registret som en sak i WERisk-systemet til Statoil. Som kompenserende tiltak skal det brukes personlig verneutstyr.
Statoil har startet kartlegging av mulig benzeneksponering på Gina Krog og opplyste at kartleggingen i hovedsak vil bli gjennomført etter revisjonsstans i august/september d.å.
Statoil har utviklet et system for registrering av personell som er eller kan være eksponert for kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly. Rutinene om hvem som skal registrere arbeidstakere i det såkalte KMB-registeret, er ikke tilstrekkelig kommunisert til relevant personell på Gina Krog.
I forbindelse med gransking av hendelse med utslipp av kjemikalier på annen operatørs innretning, så vi at det var mangelfulle rutiner for biologisk prøvetaking av eksponert personell i en uhellssituasjon. Med en slik rutine kunne et eventuelt opptak av helsefarlige komponenter, som for eksempel benzen, vært avdekket. Det var ikke kjennskap til om det fantes en tilsvarende rutine på Gina Krog.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 31-1 om register over arbeidstakere utsatt for kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly