Materialhåndtering med offshorekraner
Beskrivelse
Manglende tilrettelegging av dekksarealer og områder for materialhåndtering og løfteoperasjoner med bruk av offshorekranene.
Begrunnelse
Det ble under tilsynet identifisert flere mangelfulle løsninger for materialhåndtering for å ivareta sikker bruk av offshorekranene.
Formålet med tilstrekkelig bumper- guide- og beskyttelsesstruktur er hovedsakelig for å få kontroll på lasten og/eller få den plassert i riktig posisjon uten bruk av styretau eller at dekkspersonell må berøre last for å få denne under kontroll eller plassert i riktig posisjon.
Eksempler på dette var:
Dekksarealer og områder planlagt for løfteoperasjoner med bruk av offshorekranene
Dekksområde for helifuel-tanker:
- Dekksområdet for lagring av helifuel-tanker er utformet med en rammestruktur for 8 helifueltanker. Rammen var installert mellom et trappetårn ved siden av helikopterdekk og en ventilasjonshette ved siden av lastedekk for sør kranen. Toppen av rammen lå betydelig lavere enn omkringliggende struktur og utstyr.
- Selve rammen var underdimensjonert og uten bumper- og guide-struktur på toppen av rammen. Det var heller ikke bumper- guide- og beskyttelsesstruktur i omkringliggende områder. I tillegg skapte ventilasjonshetten delvis blindsone for kranoperatør.
- Området var heller ikke egnet for at dekkspersonell kunne gå inn i området under løfteoperasjoner for å hjelpe til med å få tankene i riktig posisjon nødvendig for tilkopling av slanger.
- Slik området og rammen var utformet, var dette området uegnet for kranoperasjoner.
Kjemikalie dekk:
- Kjemikaliedekk var generelt godt utformet, men mangler beskyttelsesstruktur mot prosess og gasslinjer.
Kjøkkendekk:
- Dette var et dekk med mye aktivitet og flere søppelkontainere med komprimatorer som jevnlig løftes inn og ut. Det var installert noe bumper- og guide- og beskyttelsesstruktur, men generelt var disse lave og til liten hjelp hvis det allerede stod kontainere på dekk. Dette gjaldt både mot boligkvarter og langs yttersidene av dekket.
- Dekket var heller ikke egnet for at personell skulle bevege seg inn og ta imot og lede last til riktig posisjon.
Livbåtdekk, nord-østre hjørne:
- Dekket var planlagt brukt kun ved enkelte anledninger, men lå i fullstendig blindsone for kranoperatør. Lastedekket og løfterute var heller ikke tilrettelagt for løfteoperasjoner med bruk av offshorekran og manglet fullstendig bumper- og guide- og beskyttelsesstruktur. Lastedekket hadde kun aluminiumsrekkverk som ikke vil kunne motstå treff fra last. Det var også ubeskyttede vegger og en kabelgate i løfteruten.
Lastedekk nord, kjellerdekk:
- Dekket var plassert innenfor og lavere enn bunker slangestasjonen og for å komme inn til dekket måtte det løftes over slangetromlene, samt at det var mye annet utstyr i området. Området rund dekket og dekket var ikke tilrettelagt for løfteoperasjoner og hadde nærmest ingen bumper-, guide, og beskyttelses-struktur.
- Dekksarealer og områder ikke planlagt for materialhåndtering og løfteoperasjoner med bruk av offshorekranene.
- Det var flere dekk om bord som hadde store åpne dekksflater med direkte og god sikt fra offshorekranene. Dette gjaldt blant annet flere «future» dekk på installasjonens sør- og nordside, samt riser pull-in dekk.
Disse dekkene var ikke planlagt for bruk som lastedekk og materialhåndtering, men på tidspunktet for tilsynet delvis i bruk og det var allerede synlig skade på en brannvegg forårsaket av løfteoperasjon. Det var vår forståelse at flere av dekkene vil fungere som lagerdekk og dekk for verkstedkontainere og utstyr under prosjekt- og installasjonsfasen offshore. Det vil trolig vil være en del materialhåndtering i disse områdene i denne fasen, og tilrettelegging for de aktuelle operasjoner og materialhåndtering skal planlegges for og tilrettelegges for i alle faser av operasjoner offshore. Det ble observer manglende beskyttelse av utstyr som brannvegg, riser pull-in vinsj, brannskap, elektriske installasjoner og ventiler som kan bli utsatt for treff av last under materialhåndtering.
Det ble også under tilsynet diskutert forventet bevegelse av installasjonen, men siden bruk av SPAR-skrog er nytt på norsk sokkel var det ikke erfaringer om hvorvidt eventuell bevegelse kan påvirke eller vanskeliggjøre kranoperasjoner om bord på Aasta Hansteen.
Installasjon av bumper- og guide- og beskyttelsesstruktur vil være av betydning for å oppnå sikre kranoperasjoner og behovet og viktigheten øker med i forhold til bevegelse på flytende innretninger.
Hjemmel
Arbeid i og drift av elektriske anlegg.
Beskrivelse
Manglende tiltak for å unngå fare- og ulykkessituasjoner ved at høyspenningsskap ikke var låst.
Begrunnelse
Det ble gjennom tilsynet observert fire ulåste høyspenningsskap. Skapene er tilkoblet høyspenningskabler direkte fra brytere i høyspenningsfordelingen, og skapene kan derfor spenningssettes via innkobling av brytere. Skapene må derfor være låst selv om bryterne er utkoblet, sikret mot innkobling og jordet.
Hjemmel
Rister i komposittmateriale i evakueringsveier
Beskrivelse
Det foreligger ikke dokumenterte risiko- og beredskapsvurderinger med hensyn til bruk av komposittrister i evakueringsveier
Begrunnelse
Under befaringen ombord ble det observert utstrakt bruk av dekksrister i komposittmateriale GRP/FRP) i eksportkompressormodulen, inkludert i evakueringsveiene.
Det ble informert om at selskapet i sin ytelsesstandard (TR 1055 kap.14.5.1) skiller mellom «hovedrømningsvei» (dersom evakueringsveien må benyttes for evakuering fra tilstøtende områder) og «rømningsvei» (dersom evakueringsveien kun benyttes for evakuering fra det aktuelle området). Ytelsesstandarden åpner for bruk av komposittgrating i «rømningsveier». Evakueringsveiene i eksportkompressormodulen er ifølge selskapet å betrakte som «rømningsvei».
Innretningsforskriften skiller ikke mellom «hovedrømningsvei» og «rømningsvei». Begrepet «evakueringsvei» benyttes om alle typer rømningsveier.
For å oppfylle kravet til evakueringsveier som nevnt i innretningsforskriften § 13 tredje ledd, bør standarden NORSOK S-001, kapittel 5, 6 og spesielt 21 brukes, jf. Innretningsforskriften § 13 med veiledning. NORSOK S-001, kap. 21.5.1 sier bl.a. følgende om evakueringsveier: ”Steel should be the preferable material used in escape routes that may be exposed to hydrocarbon fires including handrails and stairs. Other materials may only be used if documented acceptable with respect to survivability also when considering use of the emergency response team”.
Dette innebærer at all bruk av dekksrister i komposittmateriale i evakueringsveier i områder der det kan oppstå hydrokarbonbrann skal ha vært gjenstand for risiko- og beredskapsvurderinger som dokumenterer at de innehar tilstrekkelig integritet etter å ha vært eksponert for en hydrokarbonbrann. Dette for å unngå at en slik eksponering medfører økt fare for innsatspersonellet eller vanskeliggjøre arbeidet i en beredskapssituasjon.
Hjemmel