Brannvannssystemet
Beskrivelse
Det mangler tilstrekkelige vedlikeholdsaktiviteter for å sikre brannvannssystemets integritet.
Begrunnelse
Vi er gjort kjent med at det har vært flere hendelser med brekkasje/lekkasje i 2" distribusjonsrør ut fra hovedringledning på SFC.
I granskingsrapport utgitt 30.11.17 etter hendelse på SFB 10.10.17, der et slikt 2" distribusjonsrør falt ned, er det listet opp tre registrerte brekkasjer på tilsvarende rør på SFC bare i perioden 31.07-19.10.17. I intervjuer fikk vi også opplyst at det har vært mange slike lekkasjer og korrosjonsfunn, og det er usikkert om alle har blitt registrert i Synergi. I tillegg oppleves det i offshoreorganisasjonen at det tar lang tid før skader blir utbedret permanent, og i noen tilfeller har midlertidige reparasjonstiltak sviktet innen permanent løsning er på plass.
I forbindelse med den nevnte hendelsen på SFB ble det iverksatt tiltak med oppgang i felt for å identifisere og sikre potensielt fallende gjenstander fra tilsvarende rørlinjer på både SFB og SFC. 28.05.18 fikk vi varsel fra Equinor om at et av rørstykkene som ble identifisert og sikret på SFB etter hendelsen 10.10.17 likevel var falt ned. Det fremkom i ettertid at dette røret var sikret, men ikke i henhold til anbefaling.
Som et tiltak etter hendelsen på SFB 10.10.17 ble det utført en vurdering av behovet for DAHR-stasjonene som får sin tilførsel av vann via 2" distribusjonslinjene på både SFB og SFC. Det er foreslått å fjerne 46 av totalt 108 DAHR-stasjoner på SFC. Det var på tilsynstidspunktet ikke konkludert med det endelige antall DAHR-stasjoner som skal fjernes.
Vi har fått opplyst at valgt strategi for vedlikehold av rør med dimensjon opp til og med 2" på brannvannsystemet på SFC er «kjør-til-svikt». Det er videre opplyst at rør med større dimensjon er underlagt et inspeksjonsprogram. Det er foreløpig ikke planlagt noen endring av strategien for rør med dimensjon opp til og med 2" som følge av erfaringene med brekkasjer/lekkasjer/funn på SFB og SFC.
Vi har videre fått opplyst at ett brudd i 2" distribusjonslinje ikke vil medføre utilstrekkelig brannvannskapasitet. Det er ikke utført beregninger på hvordan to eller flere samtidige brudd påvirker kapasiteten.
Hjemmel
Gjennomføringer i brannskiller
Beskrivelse
Degraderte og manglende gjennomføringer i brannskiller.
Begrunnelse
Ved verifikasjon i anlegget observerte vi:
- To branndører var ikke selvlukkende. Dette var dører inn til M10 og dør inn til M11.
- Isolering av rørgjennomføring manglet i brannskillet i M10 mot området M02. Vi observerte også gjennomgående hull i brannskillet.
- To kabelgjennomføringer («MCT») i området utenfor boligmodul i 8. etasje var mangelfulle. En kabelgjennomføring i brannskillet inn til boligmodulen hadde åpning mellom ramme og klosser. Kabelgjennomføring («MCT») i dekk var degradert og klosser var ikke riktig festet i rammen, slik at klossene stakk lenger ut enn skilleplate på observert side
- Flere rørgjennomføringer i dekk for uisolerte rør var i dårlig forfatning.
Hjemmel
Risiko for støyrelatert hørselsskade
Beskrivelse
Det var mangelfulle tiltak for å beskytte arbeidstakerne mot helseskadelig støyeksponering.
Begrunnelse
Statfjord C har flere personellgrupper som blir eksponert for støynivåer over krav i regelverket.
Innretningen har en intern dispensasjon (151470) vedrørende hørselskadelig støy. Det ble opplyst i tilsynet at dispensasjonen ikke beskriver tekniske tiltak, bare bruk av oppholdstider og verneutstyr.
På kjellerdekket står det en kontainer som brukes ved sandblåsing av mindre utstyr og målinger har vist svært høyt støynivå. I tilsyn gjennomført av oss i 2015, ble det opplyst at støygruppen om bord ville søke å finne en løsning på problemet. I 2016 ble det gjennomført målinger som viste et støynivå ved sandblåsing i kontaineren på 122 dBA, i tillegg til peaknivå på 136 dBC. Equinor kan ikke vise til at tekniske tiltak for å redusere støy er vurdert.
Intern dispensasjonssøknad 140533 omhandler økt strømningshastighet av produksjonsmessige årsaker. Økt strømningshastighet i rør kan medføre økt støy i området. Det fremgår ikke av dispensasjonsbehandlingen at dette er vurdert.
Støygruppen på innretningen hadde i en periode vært lagt ned, men er nå aktiv igjen. Gjennom intervju kom det fram at gruppen jobber med organisatoriske og operasjonelle tiltak, ikke med tekniske tiltak.
Hørselvernet QuietPro (QP) er tilgjengelig om bord på innretningen. Dette verneutstyret skal gi varsel dersom personellet nærmer seg den tillatte støydosen for arbeidsdagen. I flere intervjuer kom det fram at det var utfordrende for mange å bruke dette verneutstyret, blant annet fordi det tok lang tid å få det klart til bruk, kommunikasjon med personell i kontrollrommet ble mer utydelig enn ved bruk av radio, og at det for noen arbeidsoppgaver var uegnet på grunn av ledninger som hektet seg opp. I tillegg var det flere som i intervjuer sa at proppene til QP gav fysiske plager som for eksempel eksem. Dette tyder på at faktisk bruk av QP på innretningen ikke er tilstrekkelig til å oppfylle intensjonen i selskapets beskyttelsesregime for støy.
På Statfjord C kan en ikke vise til en systematisk gjennomgang og vurdering av tekniske tiltak og effekten av dem. Da er heller ikke forutsetningene for bruk av personlig verneutstyr oppfylt.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 14-5 om tiltak og § 14-10 om krav til hørselvern
Kjemisk helsefare
Beskrivelse
Det var ikke i tilstrekkelig grad sikret at personell ikke eksponeres for kreftfremkallende kjemikalier på Statfjord C.
Begrunnelse
Benzen er et kreftfremkallende kjemikalium. Ny kunnskap om benzeneksponering tyder på at helseeffekter kan forekomme på lavere nivå enn tidligere antatt.
Det er i 2018 gjennomført kartlegging av arbeidsoppgaver med kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly (KMB-stoffer) på Statfjord C. Kartleggingen viser at flere arbeidsoppgaver kan medføre eksponering over grenseverdier. På tidspunktet for tilsynet var det ikke lagt en forpliktende plan for iverksettelse av tiltak, utover bruk av personlig verneutstyr.
I tilsynet ble det opplyst at hvem som helst kan foreslå tekniske tiltak og forbedringer, men det var uklart for personell som ble intervjuet hvem som har et særlig ansvar for å foreslå tiltak basert på resultater fra kartlegginger.
I søknad om forlenget drift av Statfjord C, ble det opplyst at innelukking av prøvetakingspunkter for hydrokarboner var besluttet. I forbindelse med tilsyn i 2017 ble det opplyst at tiltakene var kansellert, og i tilsynet ble det fra vår side påpekt at beslutningen om kansellering syntes å være tatt på grunnlag av utilstrekkelig informasjon. I det pågående tilsynet fikk vi opplyst at det var gjort nye målinger av benzeneksponering ved prøvetakingspunktene. På tidspunktet for tilsynet var prøvene ikke ferdig analysert.
PSV-ventiler tas inn i verksted i forbindelse med test og vedlikehold. Ventilene kan inneholde rester av hydrokarboner, inkludert benzen. Det ble i tilsynet opplyst at det er planer om å kjøpe inn en vaskemaskin til rengjøring av mindre ventildeler.
Hjemmel