Mangelfulle tiltak ved bølger i dekk
Beskrivelse
Mangelfull vurdering av nødvendige tiltak knyttet til håndtering av avmanning for bølgehøyder over 11 meter.
Begrunnelse
Aker BP har en ny metocean-spesifikasjon fra 2016, som medfører omtrent en meter negativt airgap for en bølge med årlig sannsynlighet på 10-4. Den nye spesifikasjonen er basert på punkt-statistikk og tar ikke hensyn til arealeffekter. Størrelsen av arealeffektene forventet Aker BP ville bli fastsatt etter januar 2018, når joint industry-prosjektet (JIP) LOADS avsluttes. Aker BPs underleverandør for metocean data, Offshore Consulting Group, indikerte under tilsynet at arealeffektene forventes å øke bølgekamhøyden med 5-15%. Dagens dekksklaringer på Ula-innretningene er omtrent 22 m, hvilket tilsier at negativt airgap, inkludert arealeffekt, vil være opptil tre meter større enn beregnet med metocean-spesifikasjon fra 2016, for en bølgetilstand med årlig sannsynlighet på 10-4.
Aker BP hadde nedbemanningskriterier til en grunnbemanning på 19 personer dersom værmelding varsler signifikant bølgehøyde større enn elleve meter. Det forelå ikke kriterier for fullstendig avmanning. Det er gjort analyser som viser konsekvensene av et negativt airgap på en meter, men ikke for større verdier. Livbåtene er i et område som kan bli truffet av bølger. Dessuten opptrer de største bølgene i værforhold hvor det vil være vanskelig å operere helikopter. Ivaretakelse av rømningsvei for de siste 19 personer med både primær- (helikopter) og sekundær- (livbåt) rømningsmiddel er dermed omfattet av stor usikkerhet for bølgekondisjoner med signifikant bølgehøyde (Hs) større enn elleve meter.
Hjemmel
Økende etterslep i vedlikehold
Beskrivelse
Manglende prioritering av ressurser til å utføre planlagte vedlikeholdsaktiviteter.
Begrunnelse
Det ble vist graf med økende etterslep på vedlikehold. Antall timer som ikke er gjennomført (utestående) er nær doblet de siste to årene, og er i oktober 2017 omkring 35000 timer. Noe av økningen i antall arbeidsordre skyldes at Aker BP har tagget områder i mindre deler, men uten at det forklarer økningen i timer.
Et av vedlikeholds-områdene som har relevans for konstruksjonssikkerheten til innretningene og som ble diskutert på tilsynet er overflatevedlikehold. Det ble vist og fortalt om bærende topside-konstruksjoner med korrosjonsgrad KS5, KS6 og også høyeste grad KS7 etter ISO 4628-3. Prioriteringen av viktige vedlikeholdsoppgaver for å bevare konstruksjonens integritet er en utfordring med et så stort omfang av etterslep på vedlikehold.
Hjemmel
Mangelfull inspeksjon av jacket-legger
Beskrivelse
Vedlikeholdsprogrammet sikrer ikke at alle sviktmodi under utvikling blir identifisert.
Begrunnelse
For leggene på innretningene har Aker BP i inspeksjonsprogrammene at en kun skal inspisere legg-stag-forbindelsene med nærvisuell-inspeksjon i tre knutepunkter. For de øvrige knutepunktene og forbindelsene har en ikke planlagte inspeksjoner. Inspeksjoner av de tre forbindelsene er ikke utført siden 2007, selv om man etter planen skal gjøre denne type inspeksjon hvert tredje år. Neste planlagte inspeksjon er i 2018.
NORSOK N-001 tabell 3 angir utmattingsfaktorer som funksjon av konsekvens og av muligheten for inspeksjon. Aker BP mente at om en tilfredsstiller kravene til ikke-inspiserbare konstruksjonsdeler, kan en la være å inspisere. Det er ikke i samsvar med intensjonen i standarden.
Hjemmel