Mangelfull tilrettelegging omkring offshorekran
Beskrivelse
Mangelfull tilrettelegging og adkomst i forbindelse med offshorekran
Begrunnelse
Det skal sikres fri passasje der det er vanlig at folk ferdes mellom kranens faste og bevegelige deler. Ved adkomst til offshorekran ble det observert klemfare mellom:
- roterende leider og pidestall
- roterende leider og rekkverk
- roterende trapp og golv
Det ble også observert følgende forhold knyttet til adkomst:
- Adkomst til førbrukskontroll samt vedlikehold av ståltau, vinsj og ståltauskiver gikk via en fast, vertikal leider opp fra området bak førerkabin. Dette er et område som trenger adkomst for daglig bruk av kranen ref. valg av adkomstløsninger NORSOK S-002 del 5.1.2 om at alle arbeidsområder skal være konstruert slik at det er sikker adkomst for drift, inspeksjon, avlesning og vedlikehold.
- Det var ikke etablert barrierer mot entring av kran i operasjon.
- I maskinhuset for offshorekran ble det observert tilførselsrør for hydraulikk som var montert ca. 1.85 meter over gulv i maskinrom. Røret vanskeliggjorde direkte adkomst til nødstoppbryter.
- Adkomstluker på gulvet i maskinrom for offshorekran var av en utførelse der det krevdes at en løftet av lukene og la dem på siden for å få tilgang ned til svingkrans og svivel. Dette medførte at når luke var tatt bort var det ingen sikring som hindret at en kan falle ned gjennom luken. Det var ikke lagt til rette for at den personen som entret ned gjennom luken kunne holde seg fast under entring. FSO er i konstant bevegelse som fører til utfordringer når en beveger seg i trange rom der det ikke er lagt til rette for denne aktiviteten.
Det ble informert om at noen av de observasjonene som ble gjort under befaringen også var identifisert av prosjektets egen oppfølging.
Total har lagt til grunn for offshore kranstudien NORSOK R-002, NORSOK S-002 og NMD forskrift nr. 854. Ref. dok. NO-HLD-60-AXE1-280001 rev.2. For materialhåndteringsfilosofien er Innretningsforskriften § 13 om materialhåndtering og transportveier, adkomst og evakueringsveier lagt til grunnlag. Ref. dok. NO-HLD-60-ICE1-530005
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Jamfør veiledningen til innretningsforskriften § 5 om utforming av innretninger, og § 13 om materialhåndtering og transportveier, atkomst og evakueringsveier, jf NORSOK S-002, kapittel 5.1.1.0-1 Sikre avstander i samsvar med EN 349 skal gjelde mellom bevegelige maskindeler og faste objekter.
EN 349, kapittel 4.2 Verdier, tabell 1, kropp, minsteavstand 500mm.
Jf. NORSOK S-002, kapittel 5.3.1.0-1 Generelt.
Maskiner skal være konstruert i samsvar med metoder og prinsipper gitt i EN ISO 12100-1/2.
Jf. EN ISO 12100-2, kapittel 4.1 General,
«Inherently safe design measures are the first important step in the risk reduction process because protective measures inherent to the characteristics of the machine are likely to remain effective, whereas experience has shown that even well-designed safeguarding may fail or be violated and information for use may not be followed».
Aksjoner etter arbeidsmiljøaktiviteter
Beskrivelse
Mangelfull oppdatering av status for aksjoner etter arbeidsmiljøaktiviteter.
Begrunnelse
Det var etablert et system for registrering og oppfølging av aksjoner etter arbeidsmiljøaktiviteter på Martin Linge FSO under bygging og ferdigstilling. Status for disse aksjonene var ikke oppdatert. For flere av de registrerte aksjonene var status uklar, og det var eksempler på aksjoner som sto oppført med tidsfrist i 2014 og 2015 som fortsatt var åpne.
Hjemmel