Arbeid i og drift av elektriske anlegg
Beskrivelse
Mangler ved iverksettelse og oppfølging av robustgjøringstiltak for å unngå fare- og ulykkessituasjoner knyttet til arbeid i og drift av elektriske anlegg.
Begrunnelse
Statoil hadde påbegynt et arbeid med kartlegging av lysbueytelsen i anlegget. Denne kartleggingen var kun ferdigstilt for essensielltavle, mens beregningene for de resterende tavlene ikke var ferdigstilt.
Ny vernebekledning/utstyr som var tilpasset de aktuelle lysbueytelsene ble opplyst å være bestilt, men var ikke ankommet innretningen under tidspunktet for tilsynet.
Hjemmel
Rom for høyspenningsinstallasjoner
Beskrivelse
Mangler ved rom for høyspenningsinstallasjoner.
Begrunnelse
Det ble ved verifikasjon registrert at en måtte bruke stor kraft for å betjene panikkbeslag på dør ut fra høypenningsrom.
Hjemmel
Oppdatering av driftsdokumenter
Beskrivelse
Driftsdokumenter foreligger ikke i oppdatert versjon
Begrunnelse
I flere intervjuer kom det frem at driftsdokumentasjonen ikke var oppdatert. Det fremgikk av intervjuer at gjennomgang og oppdatering av dokumentasjonen var startet.
Det ble anslått at oppdateringen krevde ca. 2 årsverk. Det ble ikke gjort verifikasjoner i driftsdokumentasjonen, men med referanse til møtet 18.12.2014, se referanse /25/ så ble det i dette tilsynet vist til at det var et arbeid i UPN med oppdatering av SO dokumentasjonen.
Av dokumenter som vi fikk tilsendt i tilsynet var Sikkerhetsstrategien utgitt 14.9.2015. Det kan se ut som beskrivelser i risikoanalysen (TRA) og i Sikkerhetstrategien ikke samsvarer, se kapittel 5.1.1 om områdeskille mellom brønnhode- og boreområde. Operasjonelle og organisatoriske barriereelementer er beskrevet i kapittel 5.1.2 og bør evt oppdateres. Det vises i flere sikkerhetssystemer (PS’er) til sårbarhetsanalyser som er utgitt i 2000 sammen med den siste Teknisk Tilstand Sikkerhet (TTS) ble gjennomført. Vi viser i den sammenheng til møtet 22.8.2017 der vi antar det er Overlevelsesanalyser (survivability) der barrierens evne til å utføre sin rolle i en definert ulykkessituasjon som beskrives. I beskrivelsen av Aktive systemer (PS 9) er det omtalt at Snorre A har et eget FIFI (fire fighting) fartøy på Snorre A. Det er gitt samtykke til fjerning av dette fartøyet 22.6.2017. I kapittel 7.4 er ikke oppdatert med alle prosessegmenter og angir ikke andel av spraylekkasjer fra hvert segment.
Hjemmel
Mangler med innretningsspesifikk opplæring
Beskrivelse
Den ansvarlige synes ikke å ha sikret at personellet til enhver tid har den innretningsspesifikke opplæringen som er nødvendig.
Begrunnelse
I flere intervjuer kom det frem at det ikke er systematisk bruk av og oppfølging av «On The Job Training». Det fremgikk av intervjuer at dette er en endring fra tidligere. Vi viser og til kapittel 5.2.3 der det fremgår at driftsdokumentasjonen ikke er oppdatert.
Hjemmel
Oversikt over spesifikke skjærtrykk for kutting av borestreng
Beskrivelse
I borebua var det ikke en liste med angitt nødvendige skjærtrykk for å kunne kutte de ulike skjærbare komponentene i en borestreng lett tilgjengelig.
Begrunnelse
En liste over aktuelle skjærbare borestrengkomponenter, med nødvendig skjæretrykk, befant seg kun i en perm. En slik oversikt med konkrete skjærtrykk bør være lett tilgjengelig.
Hjemmel
Manglende opplysninger i vedlikeholdsstyringssystemet
Beskrivelse
Statoil synes ikke å ha sikret at deler av den oppgraderte borepakken på Snorre A ble klassifisert med hensyn til konsekvensene for helse, miljø og sikkerhet av potensielle funksjonsfeil. Alt utstyret var heller ikke lagt inn i vedlikeholdsprogrammet.
Begrunnelse
I flere intervjuer og med sjekk av utstyr i det administrative vedlikeholdssystemet (SAP) kom det frem at noe av utstyret i borepakken for Snorre A ikke var kritikalitetsvurdert eller lagt inn i vedlikeholdssystemet. Det kunne ikke oppgis under tilsynsaktiviteten når en forventet at dette skulle være på plass.
Hjemmel
Tid til utøvelse av verneombudenes funksjoner
Beskrivelse
Det fremkom opplysninger om at flere verneombud ikke ble gitt nødvendig tid til å utføre sine verneombudsoppgaver på en forsvarlig måte
Begrunnelse
Vi mottok opplysninger om at verneombudene hos Statoil og hos Statoils leverandører tidvis, av ressursmessige grunner, fant det vanskelig å få utført sine verneombudsoppgaver på en forsvarlig måte. Videre var det satt av mindre tid til koordinering verneombudene i mellom en tidligere.
Det ble gitt uttrykk for at flere VO tidvis opplevde det som vanskelig å kombinere påkrevd vernearbeid med sine normale arbeidsoppgaver. Flere VO opplevde rollekonflikt mellom det å ivareta nødvendig vernearbeid og som følge av dette samtidig øke arbeidspresset på arbeidskollegaer. En uttalt konsekvens var opplevelsen av mindre reell arbeidstakermedvirkning og økt slitasje i vernetjenesten.
Det fremkom i tilsynet at de ovennevnte punkter var kjent for ledelsen og at det var dialog mellom verneapparatet for å sikre en bedre tilrettelegging.
Henvisning til annet regelverk
Arbeidsmiljøloven § 6-5 (2) og § 6-5 (3) Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 2-2 om verneombudets oppgaver og medvirkning
Mangler ved avviksbehandling
Beskrivelse
Det ble avdekket mangler med registrering og oppfølging av avvik for barrierer/sikkerhetssystemer med svekkelser.
Begrunnelse
I tilsynet ble det etterspurt informasjon fra avvikssystemet på Snorre A relatert til når svakheter/svikt ble identifisert og eventuelt avviksbehandling (DISP’er) ble opprettet knyttet svekkelser på barrierer. Det ble også vist til vårt likelydende brev datert 3.1.2014 vedrørende prinsipper for håndtering av avvik fra HMS-forskriftene, der det framgår at avvik skal korrigeres så raskt som mulig.
Statoil informerte oss 11.10.2017, referanse /26/om at de pr i dag ikke har noen metode for å ta ut de spesifikke dataene vi etterspurte.
Hjemmel