Bedre tilrettelegging for arbeidstakermedvirkning
Beskrivelse
Statoil må sikre at arbeidstakerne gis anledning til å medvirke i saker som har betydning for arbeidsmiljøet og sikkerheten i de ulike fasene av virksomheten.
Begrunnelse
Det var ikke lagt til rette for at vernetjenesten kunne delta på oppstartsmøte på land, selv om dette var presisert i varsel om tilsyn.
Det kom fram gjennom tilsynsaktiviteten at arbeidstakerrepresentantene har blitt sent involvert i Dvalin-prosjektet. Dette kan innebære at arbeidstakernes innspill kommer for sent til at de utgjør en del av beslutningsgrunnlaget. Det vises i denne forbindelse også til at tilsvarende forhold ble identifisert i tilsyn på Heidrun i 2015 (vår referanse 2015/651).
Hjemmel
Gjennomføring av tiltak på arbeidsmiljøområdet
Beskrivelse
Manglende gjennomføring av tiltak medfører at personell eksponeres unødig for flere arbeidsmiljøfaktorer.
Begrunnelse
Kjemisk eksponering
På Heidrun er det gjort tekniske tiltak som har gitt lavere kjemikalieeksponering for laborantene. Imidlertid viser målinger og kartlegginger at enkelte personellgrupper kan bli eksponert for benzen ved noen arbeidsoperasjoner på Heidrun, som for eksempel arbeid på strainer, ventiler/choker og pumper, samt ved entringer. Det er uklart om Statoil har identifisert tekniske og/eller operasjonelle tiltak for å redusere denne eksponeringen, eller om man kun baserer seg på bruk av personlig verneutstyr. Vi fikk opplyst i tilsynsaktiviteten at personellgruppene som kan bli eksponert for benzen, hittil ikke er inkludert i Statoils register over eksponerte arbeidstakere.
Det kommer hydraulikkoljedamp fra kompressor ut fra venter ved sørkranen. Problemet har vært kjent i flere år, og målinger av oljetåke i 2012 bekreftet at ved ugunstig vindretning var konsentrasjonen for høy. Hittil har problemet vært løst ved oppholdstidsbegrensninger, men vil ifølge opplysninger som fremkom i tilsynet nå bli forsøkt løst ved at Dvalin-prosjektet skal montere «demister» på ventene.
Ergonomi
De siste årene er det gjennomført flere WEHRA-kartlegginger om bord på Heidrun. Resultatene viser at flere personellgrupper har høy risiko for ergonomisk belastning i forbindelse med vedlikeholdsoppgaver. Tiltak er under utarbeidelse.
Støy
Det er gjennomført tekniske tiltak i sementeringsenheten som har ført til lavere støynivå og redusert oppholdstid for operatørene. Fortsatt er det støyutfordringer i enheten under vasking av utstyr, og tiltak er under evaluering.
PA høyttalere og alarmhorn i krankabinene var uten volumkontroll. Ved bruk av PA eller ved alarm kan støyen bli uforholdsmessig høy i krankabinen. Høye lydimpulser kan virke svært forstyrrende og kan medføre fare for uoppmerksomhet ved kjøring av kranen.
Heidrun har flere interne avvik knyttet til støy og avvikene har vært kjent lenge. Det ble sagt i tilsynet at enkelte tekniske tiltak var gjennomført, uten at støyeksponeringen var redusert tilstrekkelig. Det er uklart om det fortsatt er identifiserte tiltak som ikke er gjennomført, utover bruk av oppholdstidsbegrensninger og verneutstyr.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om utførelse av arbeid § 31-1 om register over arbeidstakere utsatt for kreftfremkallende eller mutagene kjemikalier og bly
Vedlikeholdsprogram og opplæring
Beskrivelse
Mangelfulle vedlikeholdsprogrammer og utstyrsopplæring
Begrunnelse
Det kom fram under intervjuer med vedlikeholdspersonell at
- mange av vedlikeholdsprogrammene for vedlikehold av utstyr var ufullstendige, mangelfulle og utdatert med hensyn til omfang og beskrivelser av det arbeidet som var nødvendig for å sikre tilstrekkelig vedlikehold og reparasjon av utstyr. Dette var forhold som har kommet fram etter at Statoil personell har overtatt mye av vedlikeholdsarbeidet etter innleide leverandører og kontraktører.
- Statoil vedlikeholdspersonell fikk ingen, eller mangelfull, utstyrsspesifikk opplæring. For en del type utstyr trenger personellet som skal utføre vedlikehold og reparasjoner inngående kunnskap og erfaring på det enkelte utstyr. Tidligere har innleide leverandører og kontraktører utført dette, men når Statoil selv overtok dette arbeidet forsvant mye av kunnskapen og erfaringene. Statoil personell uttrykte at opplæring for å opparbeide tilsvarende kompetanse ikke var tilstrekkelig ivaretatt. Dette gjaldt spesielt på sikkerhetskritisk utstyr, eksempelvis på livbåter og branndører.
Hjemmel
Tilstandsvurdering av dekksrister i gangveier
Beskrivelse
Manglende kriterier for tilstandsvurdering av dekksrister i gangveier
Begrunnelse
Det ble under verifikasjoner i boremodulen observert korrosjon på dekksrister i gangvei i området ved V-dør. Dekksristene var så korrodert at det ikke var synlige tegn til resterende overflatebehandling. Dekksrister er vanligvis galvanisert.
Borekontraktør ble spurt om det fantes kriterier for vurdering av tilstand og gjenværende styrke av dekksrister når overflatebeskyttelse er borte og ristene har godt synlig korrosjon. Dette for å ivareta sikkerheten til personell. Hverken borekontraktør eller Statoil kunne opplyse om dette fantes eller ble gjort.
Hjemmel
Konsekvens av verste brann
Beskrivelse
Mangelfull verifisering av om eksisterende design tilfredsstiller krav i forhold til verste brann - WCPF (Worst Credible Process Fire)
Begrunnelse
Det har blitt gjort beregninger av verste brann i forbindelse med oppdateringer av risikoanalysen i forbindelse med Dvalin prosjektet. Det er en pågående analyse som foreløpig viser mulighet for varigheter av jetbranner utover designkriteriene i DAL. Vi har fått opplyst at Statoil vil ha en nærmere gjennomgang og oppdatering av beregningene. Vi ser dette også i sammenheng med kjente svekkelser i TIMP for PS8, trykkavlastning, der det er identifisert mangler ved optimalisering av tid for trykkavlastning og at det som et tiltak skal utføres beregninger av tid til brudd.
Hjemmel
Ressurser
Beskrivelse
Manglende ressurser i forhold til planlagte aktiviteter
Begrunnelse
På Heidrun er det stor aktivitet med brønn og boring, sammen med pågående prosjekter og kommende prosjekter som Dvalin. Et tema som har gått igjen i samtalene er effekten av omorganiseringer, ressurstilgang og samtidig iverksetting av pilotprosjekt med Planbasert Vedlikehold (PBV) på Heidrun. Mange var opptatt av effekten dette har på tilgjengelig kompetanse, forutsigbarhet og evnen til å gjennomføre planlagte aktiviteter. Vi fikk opplyst at korrektivt vedlikehold i noen tilfeller måtte utsettes.
Dette ser ut til å gjelde for flere av fagområdene. Det ble gitt uttrykk for manglende tillit til vurdering av konsekvensene av stadige og parallelle endringer i organisasjon og bemanning.
Hjemmel