Kvalifisering og bruk av ny teknologi og nye metoder
Beskrivelse
Mangelfull kvalifisering og prøving av valgte løsninger, ny teknologi og nye metoder for design av «enkel offshorekran», gangbro og støttefartøykran.
Begrunnelse
Statoil kunne ikke vise at konseptet for personelltransport og materialhåndtering var i henhold til regelverkets krav til robusthet; heller ikke at ingen enkeltfeil skal kunne føre til en fare- og ulykkessituasjon.
Spesielt gjaldt dette for utvikling og kvalifisering av valgte løsninger, ny teknologi og nye metoder for design av «enkel offshorekran», gangbro og støttefartøykran med nye bruksområder.
«Enkel offshorekran»
Statoil opplyste at det er besluttet å installere en kran på Oseberg H. Denne skal ikke designes i henhold til innretningsforskriften, men være en forenklet type kran. Statoil beskriver den som «enkel offshorekran».
Kranen er hovedsakelig tenkt brukt til løfting på selve innretningen, men skal også kunne brukes til løfteoperasjoner til og fra fartøy. Løftekapasiteten blir begrenset, slik at den bare kan håndtere noe av lasten til og fra innretningen og ikke tyngre utstyr som wirelineutstyr, for eksempel.
Regelverkets krav til kraner er særlig gitt i innretningsforskriften § 69 om løfteinnretninger og løfteredskap, der veiledningen anbefaler bruk av NORSOK R-002 som en akseptabel måte å oppfylle kravet på (minimum HMS-nivå), jf. rammeforskriften § 24 om bruk av anerkjente normer. Sistnevnte åpner også for bruk av alternative normer dersom den resulterende løsningen er minst like god som eller bedre enn den anbefalte, noe den ansvarlige skal kunne dokumentere.
Statoil har startet prosjekteringen av den «enkle offshorekranen», men den er ikke i samsvar med anbefalte NORSOK R-002, som igjen bygger på EN-13852. Statoil planlegger å samsvarserklære og sertifisere kranen i henhold til EN-13852-1.
Etter vår vurdering vil denne kranen avvike vesentlig fra anbefalingene i NORSOK R-002. En begrenset anvendelse av standarden kan medføre at standarden ikke ivaretar regelverkets krav, blant annet til risikoreduksjon.
Statoil har så langt ikke dokumentert at den valgte løsningen oppfyller regelverkets krav.
Gangbro
Forflytting av personell mellom støttefartøyet og Oseberg H skal gjøres ved hjelp av en gangbro som er installert på fartøyet.
Statoil mente denne personellforflyttingen var en maritim operasjon og hadde derfor lagt maritime krav og standarder til grunn.
Etter vår vurdering vil planlagte aktiviteter for overføring av personell representere risikomomenter som ikke er tilstrekkelig ivaretatt i maritime krav og standarder for design og bygging av denne typen utstyr. Eksempelvis kan feil på utstyret eller det at fartøyet utilsiktet forandrer posisjon innebære risiko for personell og innretning.
Statoil har så langt ikke dokumentert at den valgte løsningen oppfyller regelverkets krav.
Støttefartøykran
Statoils materialhåndteringsrapport er basert på at materialhåndtering til og fra Oseberg H i hovedsak skal gjøres med kran installert på støttefartøyet. I tillegg kunne eller ville den «enkle offshorekranen» på innretningen bli brukt til lasthåndtering mellom forsyningsfartøy og innretning.
Under tilsynet presenterte Statoil en løsning der løfting mellom støttefartøyet og Oseberg H ble utført med fartøykranen, som er tenkt designet etter Sjøfartsdirektoratets forskrifter.
Etter vår vurdering kan planlagte løfteaktiviteter representere risikomomenter som ikke er tilstrekkelig ivaretatt i maritime krav og standarder for design og bygging av denne typen utstyr. Eksempelvis kan feil på utstyret eller det at fartøyet utilsiktet forandrer posisjon innebære risiko for personell og innretning.
Statoil har så langt ikke dokumentert at den valgte løsningen oppfyller forskriftens krav.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
jf. også
- Innretningsforskriften § 5 om utforming av innretninger
- Innretningsforskriften § 10 om anlegg, systemer og utstyr
- Innretningsforskriften § 69 om løfteinnretninger og løfteredskap
- Styringsforskriften § 4 om risikoreduksjon
- Rammeforskriften § 24 om bruk av anerkjente normer.
Samtidige aktiviteter
Beskrivelse
Manglende evaluering og risikovurdering av samtidige aktiviteter med gangbro og kraner.
Begrunnelse
Statoils konsept forutsetter at gangbroen er permanent koblet til Oseberg H når det er personell på innretningen. Det innebærer at støttefartøyet må ligge i samme posisjon fra tilkobling til frakobling.
Samtidig som støttefartøyet er tilkoblet er det planlagt kranoperasjoner til og fra Oseberg H med bruk av kranen på støttefartøyet eller alternativt, slik det ble presentert under tilsynet, den «enkle offshorekranen» på Oseberg H.
I tillegg kan det være aktuelt med løfteoperasjoner mellom forsyningsfartøy og Oseberg H, med slangetilkobling for overføring av væske.
Statoil kunne ikke dokumentere at det var gjort risikovurderinger av samtidige aktiviteter med fartøy, gangbro og løfteutstyr når støttefartøyet er koblet til Oseberg H med gangbroen.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
jf. også
- Styringsforskriften § 4 om risikoreduksjon
Evakuering fra Oseberg H
Beskrivelse
Det er ikke gjort analyser som dokumenterer beredskapens robusthet ved evakuering fra Oseberg H i alle operasjonelle situasjoner.
Begrunnelse
Det går fram av PUD-en at gangbroen skal være permanent tilkoblet så lenge det er personell på Oseberg H. Statoils presentasjonen om beredskap indikerte imidlertid at det kan være begrensede perioder hvor gangbroen ikke er tilgjengelig.
Statoil skal sikre at personell skal kunne evakueres raskt og effektivt og til enhver tid, men det er ikke utført EERA (Escape, Evacuation and Rescue Analysis) eller tilsvarende analyser for Oseberg H. Det er heller ikke utarbeidet kriterier for tilgjengelighet og robusthet av evakueringsveier.
Statoil har videre ikke vurdert om det kan oppstå branner som kan utgjøre en fare for personell som har evakuert til støttefartøyet, eksempelvis konsekvensene av rørbrudd som følge av brann. Prosjektet har heller ikke vurdert hvilke branner som kan sette redningsstrømpen ut av funksjon.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
jf. også
- Aktivitetsforskriften § 73 om beredskapsetablering