Designunderlag for styreguider for plassering av dekksramme på jacket.
Beskrivelse
Designanalyser viser at spenninger i styreguide overskrider spenningene som er definert i designkravet. Konsekvensene av overskridelsen er ikke formelt akseptert av hovedleverandør eller kunde.
Begrunnelse
Designanalyser i rapport, C151-AS-EN362-RA-00001, Rev. 04, viser store materialspenning og plastiske tøyninger i tuppen på styreguider. De beregnede plastiske tøyningene (18%) overskrider det definerte designkrav i «design brief», C160-AS-EN362-RA-00001, Rev. 4, avsnitt 6.2 (5% maksimal plastisk tøyning).
Under tilsynet ble det i samtaler opplyst at skade eller tap av tuppen på en eller flere styreguider kan aksepteres av installasjonsentreprenør (Allseas). Dette akseptkravet (tap av tupp) var ikke beskrevet i design grunnlaget, og det kunne ikke fremvises dokumentasjon på konsekvensvurderinger ved et scenario med tap av tuppen på styreguiden.
Design dokumenter fra EnginSoft, Lucchini sin underleverandør, var registrert og arkivert i Statoil sitt prosjekt-arkiv (STID). Det ble fremvist korrespondanse fra Statoils dokumentkontrollsystem (eRoom), hvor Allseas hadde akseptert plastiske deformasjoner av styreguide. Aksepten ble begrunnet med nominell klaring på 15 mm mellom styreguide og LMU (Leg Mating Unit). Aksepten fra Allseas nevnte ikke tap av styreguide tupp.
Det ble ikke fremvist noe formell aksept av tøyningsnivået i styreguide fra Statoil, men det ble vist en aksept av tegning.
Som begrunnelse for uformell og samstemt aksept fra hovedleverandør (Aker) og kunde (Satoil) ble det henvist til installasjonsentreprenøren (Allseas) aksept og erfaringer med deformasjoner av sveiste styreguider (stab-in cones). Det refererte erfaringsgrunnlag ble ikke dokumentert.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
NORSOK N-001, avsnitt 4.1 – om «Regulations, standards and design premises»