Ståltau for heis – Offshorekran
Beskrivelse
Mangelfullt vedlikehold av ståltau for heisesystem.
Begrunnelse
Befaring av offshorekran nummer to, 73-MX62, avdekket bukninger (Waviness) på ståltau for heisesystem. Disse bukningen hadde et gap opp mot ca 3mm. I tillegg ble det observert åpning av kordeler av ståltau ute ved ståltauskive montert i bomtupp. Dette innebærer at innerlagene og ytterlagene i ståltauet mister kontakten med hverandre. Denne tilstanden vil kunne gi svekkelse av heisetauets sin bruddstyrke. Akseptkrav og vurdering av tilstand er beskrevet i ISO 4309, Care and maintenance, inspection and discard, avsnitt 6.6.2 om Waviness (2010). Statoil legger denne standarden til grunn for vedlikehold, inspeksjon og kassering av ståltau.
Hjemmel
Sakkyndig kontroll
Beskrivelse
Mangler ved overvåking av ytelse og teknisk tilstand.
Begrunnelse
Sakkyndig virksomhet skal verifisere løfteutstyrets tekniske sikkerhet og derved fungere som en ekstra sikkerhetsbarrierer. Verifikasjonen avdekte mangler med:
- Kontroll av ståltau til heisesystem
- Sikkerhetsvurdering av kraner med svært høy slitasje av ståltau for bomsystem
- Sikkerhetsvurdering av offshorekran nummer tre
- Manglende verifikasjon av funn etter årlig sakkyndig kontroll
- Manglende saksbehandling av AI i SAP knyttet mot forlengelse av tidsfrister for løfteutstyr i boreområdet
a) Kontroll av ståltau til heisesystem
Sakkyndig kontroll har ikke avdekket en alvorlig svekkelse av ståltau for heis tilhørende offshorekran nummer to.
b) Sikkerhetsvurdering av kraner med svært høy slitasje av ståltau for bomsystem
Slik situasjonen er nå for kran en og to, må ståltauene for løfting og låring av kranbom skiftes med en svært høy frekvens. En er avhengige av kompetent personell for å kunne identifisere og kartlegge utviklingen.
Skifte av ståltau er en operasjon med løfteoperasjoner, arbeid i høyden og arbeidsoperasjonen er avhengig av nødvendige ressurser med tilstrekkelig kompetanse. Disse kranene ble installert i 2006 og 2007. Sakkyndig virksomhet har ikke vist til at det er sikkerhetsmessig forsvarlig å kunne operere kranene med designfeil over lengre tid som krever kompenserende tiltak.
c) Sikkerhetsvurdering av offshorekran nummer tre
Kranen bærer tydelig preg av slitasje og korrosjon. Det er planlagt å skifte ut kranen og det er bestilt ny som ligger på land for utsendelse og montering. Det er besluttet at installasjon er utsatt til 2017.
Selskapet må sikre nødvendig vedlikehold i alle faser av levetiden. Det ble ikke vist til at det har vært en sakkyndig vurdering om tilstanden er akseptabel for sikker drift frem til at ny kran er montert.
d) Verifikasjon av funn etter årlig sakkyndig kontroll
Sakkyndige rapport etter årlig kontroll viser til at inspeksjonsprogram planlagt i SAP ikke er utført, eksempel punkt 1.03. Inspeksjonsprogram. I følge logistikkansvarlig om bord var dette allikevel utført. Statoil styrende dokument OM10.01.02 beskriver vurdering av teknisk tilstand og under sakkyndig kontroll vises det til evaluering av foreløpig rapport etter sakkyndig kontroll.
e) Manglende saksbehandling av AI i SAP knyttet mot forlengelse av tidsfrister for løfteutstyr i boreområdet
Stikkprøver i SAP (vedlikeholdssystem) viste at RC (pålegg) punkter beskrevet i sakkyndig rapport fra 22.1.2015 var lukket uten at dette var bekreftet godkjent av sakkyndig ansvarlig i SAP. Eksempel er rapport sakkyndig rapport DNV GL 2015-5027, Eagle horisontal til vertikal rørhåndteringsmaskin, punkt 2.15, om sikkerhetsoppgradering av software - basert på sikkerhetsbulletin fra produsent.
Hjemmel