Vedlikeholdsstyring
Beskrivelse
Mangler ved vedlikeholdsprogrammet for innretningen.
Begrunnelse
Det ble observert svakheter i vedlikeholdsprogrammet og uoverensstemmelser mellom faktisk identifikasjonsmerking på utstyr i felt og den korresponderende identifikasjonsmerkingen i vedlikeholdssystemet, samt mangelfull identifikasjonsmerking av utstyr i felt. Følgende eksempler nevnes:
- Det vises til vedlikeholdsprogram for 574.490.010, vanntett ventilasjon, hvor det er beskrevet at utstyret skal smøres før det funksjonstests. Nytten ved funksjonstestingen er da sterkt redusert.
- Det vises til vedlikeholdsprogram for nødlysarmatur med integrert batteri hvor det ble funnet eksempel på at krav til tid for batteridrift var feil i forhold til ytelsesstandard/forskriftskrav. Det var i vedlikeholdsprogrammet beskrevet krav til 30 minutter batteridrift, mens ytelsesstandard og forskrift, jf. avvik 5.1.2 om nødbelysning, angir at kravet skal være minimum 60 minutter batteridrift ved utfall av ekstern krafttilførsel.
- Det ble observert eksempler på at identifikasjonsmerking i felt ikke samstemmer med identifikasjonsmerking i vedlikeholdssystemet. Dette gjelder eksempelvis tag nr. 803.113.51 (lensepumpemotor) og 634.151.51 (elektrisk motor for thruster hydraulikkpumpe), begge plassert i skaft.
- Det ble observert at noe utstyr i felt mangler identifikasjonsmerking. Dette gjelder eksempelvis tag nr. 803.230 «Bilge alarms» tilhørende lensesystemet. Manglende identifikasjonsmerking på utstyr i felt kan vanskeliggjøre vedlikehold.
Henvisning til annet regelverk
Aktivitetsforskriften kapittel IX om vedlikehold
Nødavstengningssystemet (ESD)
Beskrivelse
Tekniske driftsdokumenter var ikke oppdatert og kjennskapen til endelige løsninger for ESD-systemet var mangelfull.
Begrunnelse
Det ble gjennomført test av ESD systemet for å verifisere nedstengningsfunksjoner ved aktivering av hydrokarbongass i luftinntak. Testen viste utkobling av tavlefunksjoner og nedstengning av ventilasjonssystemer i henhold til informasjon «Cause & Effect», ESD system. Testen viste imidlertid at enkelte forhold beskrevet i «Emergency Shutdown System Philosophy for Songa Dee» ikke var i henhold til testresultatet. Eksempelvis gjelder dette:
- Nedstengning av ventilasjonssystemer på innretningen og ikke kritisk 3. parts utstyr fremgår ikke av pkt 5.2.5 i prosedyren.
- Batterinødlys i drift minimum 1 time fremgår ikke i pkt 5.2.3.
- Det fremgår ikke av pkt 5.2.4 hvilke UPS-er som stenges ned ved ESD 3.
- Attachment C: Gassdeteksjon som iverksetter AIS (“Automatic Ignition Source Level”) er ikke i overensstemmelse med info i pkt 5.2.5. Utganger fra AIS samsvarer ikke med beskrivelser eller ESD «Cause & Effect».
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Bruk av CO2 brannbekjempelsessystemer
Beskrivelse
Det var installert fastmontert CO2 brannbekjempelsessystem i maskinrom og kjelerom. Slike system er ikke velegnet for å bekjempe større branner på en hurtig og effektiv måte.
Begrunnelse
- CO2 var benyttet som fastmontert anlegg for brannbekjempelse i maskinrom og kjelerom. Slike anlegg er i dag ikke vurdert å være hensiktsmessige for å kunne bekjempe branner på en hurtig og effektiv måte. Bakgrunnen for dette er de farene CO2 representerer for personell og de restriksjonene som vanligvis gjelder ved utløsning av systemene.
- Det er de senere årene utviklet flere typer systemer som kan erstatte CO2 som slokkemiddel, eksempelvis gjelder dette vanntåkeanlegg og forskjellige typer inergensystemer.
- For å ivareta farene som bruken av CO2 som sokkemiddel representerer, benyttes ofte NFPA 12 som anerkjent norm. Denne normen angir blant annet krav til instrukser for operering av anlegget, merking og tekniske sikkerhetsanordninger. Det ble ikke verifisert om eksisterende anlegg på Songa Dee var i henhold til denne normen.
- Svakhetene ved bruken av CO2 er tidligere påpekt av oss etter tilsyn på Songa Delta. Selskapet besluttet å skifte ut anlegget på den innretningen. Det samme ble påpekt etter vårt tilsyn på Songa Dee for snart 2 år siden. Det ble da svart fra Songa at de ville sette i gang engineering arbeid med tanke på å skifte ut systemene, noe som foreløpig ikke er gjort.
- Sjøfartsdirektoratet (Sdir) har fra 1.1.2015 iverksatt krav om at gasslokkeanlegg ikke skal bruke gasser som nevnt i SOLAS kapittel II-2 regel 10 avsnitt 4.1.3, karbondioksid eller andre gasser som er giftige for mennesker i de konsentrasjoner som er nødvendig for å slukke brann. Slike nye krav i Sdirs forskrifter trer i kraft for den enkelte innretning ved sertifikatforfall.
Hjemmel
Brannbekjempelse i søylene
Beskrivelse
Brannbekjempelse i søylene på innretningen var basert på manuell bekjempelse med de farene dette innebærer for slokkepersonell.
Begrunnelse
- I søylene på innretningen var det installert thrustere med tilhørende smøreolje- og hydraulikksystem. Det ble informert om at thrusterne ble operert i perioder med dårlige værforhold og thrustersystemene hadde således betydning for innretningens sikkerhet. Det var ikke installert faste brannslokkesystemer i disse rommene.
- Manuell bekjempelse med brannslanger var strategien som var tiltenkt for romslokking. For motorene var det installert et lokalt CO2 slokkesystem med aktivering nede i søylene. Manuell brannbekjempelse nede i søylene kan medføre fare for slokkepersonellet på grunn av vanskelig tilkomst og stor fare for røyk i området.
- Dersom brannrisikoen i henhold til risikoanalysen er vurdert å være så høy at manuell brannbekjempelse ikke vil være tilstrekkelig og medføre stor fare for slokkepersonellet, skal det være installert faste brannslokningsanlegg for total romslokking. Det var ikke klart om dette var vurdert i risikoanalysen.
Hjemmel
Ytelsesstandarder
Beskrivelse
Mangelfull kjennskap til ytelsesstandardene og deltakelse i utarbeidelsen og oppfølgingen av kravene.
Begrunnelse
Songa har utarbeidet spesifikke ytelsesstandarder for innretningen med krav til testing av utstyr og systemer. Ytelsesstandarder for «Barrier System Ignition Source Control» (BS04) og
«Barrier System Emergency Power and Lighting» (BS14) ble fulgt opp under aktiviteten. Fagfolkene om bord hadde ikke deltatt i utarbeidelsen av de riggspesifikke kravene og hadde begrenset kjennskap til innholdet og bakgrunnen for kravene for å sikre at den tiltenkte funksjonen for utstyret ivaretas under operasjon.
Eksempler på svakheter som ble avdekket:
- Vedlikeholdsrutiner for batterinødlys – varighet for batterier, jf. BS14
- Gnistfanger for eksosutløpet fra dieselmotorer – ivaretagelse av funksjonskrav i BS04
- Varme overflater på generatorer og oljesøl ikke dekket i BS04
Hjemmel
Midlertidig utstyr
Beskrivelse
Mangelfull oversikt over midlertidig utstyr om bord.
Begrunnelse
Songa har lagt Norsok Z-015 til grunn for behandling av midlertidig utstyr om bord på innretningen. På vår forespørsel kunne ikke Songa fremlegge oversikt over midlertidig utstyr på innretningen.
Hjemmel
Bruk av anerkjente normer
Beskrivelse
Det var uklarheter knyttet til hvilke anerkjente normer som var styrende for det elektriske anlegget ombord.
Begrunnelse
Under samtalene med personellet om bord fremkom det at det var usikkerhet rundt hvilken norm som er lagt til grunn for det elektriske anlegget. Det ble under samtalene vist til IEC-61892 serien som førende, mens Songa sitt styrende dokument på området, «Songa Dee – Regulatory Compliance», angir DNV-OS-D201 som førende for oppfyllelse av forskriftskravene.
Hjemmel