Vedlikehold av løfteinnretninger og løfteredskap
Beskrivelse
Ved verifikasjon av vedlikeholdsprogram fremkom det at det ikke var noen beskrivelse av det periodiske programmet for sakkyndig kontroll av løfteinnretninger og løfteredskap.
Manglende kunnskap om sakkyndige rapporter etter periodiske kontroller.
Begrunnelse
Rowan har valgt å legge til grunn Norsok R-003N med vedlegg H – Sakkyndig virksomhet som en del av vedlikeholdet av løfteinnretninger og løfteredskap. Denne normen beskriver at det skal utarbeides et periodisk program som beskriver sakkyndig kontroll for hver type løfteinnretning og løfteredskap på innretningen. Den periodiske kontrollen skal være i samsvar med produsentens bruksanvisning og normen har et minstekrav til innhold. Rowan bruker et innleid selskap til å utføre den periodiske kontrollen av kraner, løst løfteutstyr/løfteredskaper, løfteører/bjelker og tilsvarende. Rowan hadde ikke en oversikt som dokumenterte hva den periodiske kontrollen som ble utført av den eksterne sakkyndige virksomheten besto av. Rowan begynte allerede under tilsynet å innhente denne informasjonen.
Utførende personell var ikke kjent med siste års tilgjengelige sakkyndige rapport på egenopererte løfteinnretninger. Rowan kunne ikke vise til et system som sikret at brukere av ulike typer løfteinnretninger var kjent med eventuelle bruksbegrensninger eller andre merknader/kommentarer fra sakkyndig virksomhet.
Hjemmel
Tekniske funn
Beskrivelse
Det ble under tilsynet identifisert noen forbedringspunkter knyttet til tekniske forhold på innretningen.
Begrunnelse
MOB båt forløper:
MOB båt forløper var av en elastisk type som lå ubeskyttet oppi MOB-båten. Denne type forløpere er spesielt utsatt for påvirkning av eksempelvis sollys.
Lastbærere:
Flere lastbærere om bord på innretningen ble observert med stablehjørner. Disse har et potensiale for å huke seg fast i forsyningsskip.
BOP kran:
Instruksjonsskilt som viser hvordan en nødlårer BOP-kranen var ikke tilgjengelig.
Arbeidsvinsj styrbord moonpool:
Instruksjonsskilt var ikke lesbart.
Beskyttelsesstruktur «cat-walk»:
Rekkverk på «cat-walk» hadde skader etter treff fra materialhåndteringen i området. En evaluering av behovet for beskyttelsesstruktur rundt «cat-walk» området pågikk ombord.
Hjemmel
Sikring av evakueringsveier ved krengning
Beskrivelse
Manglende sikring av evakueringsveier i uteområder for å hindre sperring av evakueringsveier ved forskyvning av last, løse gjenstander og plassering av last på gulmerkede evakueringsveier på dekk
Begrunnelse
I forbindelse med befaring i uteområdene om bord ble det gjort følgende observasjoner:
Det er ikke etablert beskyttelse av evakueringsveier på hoved- og lastedekk mot forflytting av kontainere og annet løst utstyr.
- Evakueringsveier på styrbord hoveddekk var dekket av kontainere.
Det er krav til sikring av evakueringsveier også på oppjekkbare innretninger, p.g.a. risiko for gjennomslag i havbunn («punch-through»), utvasking av sediment under innretninger og feil i jekkesystem.
Hjemmel
MOB-trening på sjø
Beskrivelse
Manglende antall treningssesjoner med MOB-båten på sjø.
Begrunnelse
Det var blitt registrert et begrenset antall MOB-treninger på sjø for alle skift i 2015. Trening med MOB-båt på sjø er en viktig forutsetning for robust, effektiv og sikker MOB-beredskap og det har ikke vært gjennomført tilstrekkelig trening for dette personellet. Det hadde heller ikke blitt gjennomført kompenserende tiltak for manglende praktisk trening på sjø.
Det ble opplyst om at stand-by båt hadde den primære MOB-beredskapen i forbindelse med arbeid over åpen sjø, og at den store høyden i forbindelse med driften på Edvard Grieg-feltet vanskeliggjorde gjennomføringen av trening på sjø.
Belysning under evakueringsmidler
Beskrivelse
Det var manglende belysning under livbåtene og flåtestasjonene.
Begrunnelse
Under befaring i uteområdene ble det observert at det var manglende belysning under livbåtene og flåtestasjonene. Denne belysningen skal gjøre det mulig å sjekke sjøoverflaten for vrakgods og andre gjenstander under flåter og livbåter.
Hjemmel
Oppfølging av vedlikehold på beredskapsutstyr
Beskrivelse
Mangler ved oppfølging av enkelte komponenter i vedlikeholdssystemet relatert til beredskap
Begrunnelse
Under befaringen, gjennomgang av vedlikeholdssystemet og ved intervjuer ble det observert følgende:
Luftflasker til røykdykkere manglet i noen tilfeller merking og noen hadde gått ut på dato.
- Rowan hadde etablert tre-månedlig funksjonstest av livbåter, som inkluderte utsetting på sjø. Dette var ikke gjennomført som følge av værforholdene, men utsatt og risikovurdert i vedlikeholdssystemet. Det var ikke behandlet som et internt avvik. Det er uklart hvordan en eventuelt håndterer en utsettelse som går ut over det tre-månedlige intervallet.
- En av MOB draktene hadde en revnet halstetning. I vedlikeholdsprogrammet lå vedlikeholdsrutinen for redningsdrakter sammen med MOB drakter og var inspisert og bekreftet OK den 19.12.2015 (seks-månedlig vedlikeholdsrutiner). Dette avviket kunne blitt identifisert og fulgt opp gjennom trening av MOB-lag, for å hindre at utrangert utstyr blir benyttet ved øvelser på sjø og i hendelser.
- Arbeidsbeskrivelsen i vedlikeholdssystemet for brannstasjonene stemte ikke overens med faktiske innholdet på brannstasjonene.
- Defekt lader for UHF-radio på brannstasjon fire.
Hjemmel
Kjennskap til innhold i analyser og operasjonelle begrensinger for livbåter
Beskrivelse
Manglende kjennskap til risiko- og beredskapsanalyser blant mannskap om bord på innretningen
Begrunnelse
Under intervjuer ble det avdekket at det var manglende kjennskap til relevante deler av risiko- og beredskapsanalysene for innretningen blant relevant personell, f.eks. medlemmene i beredskapsorganisasjonen om bord.
Det var heller ikke kjent for relevant personell hvilke operasjonelle begrensinger som gjaldt for livbåtene. Beredskapsledelsen var heller ikke kjent med tidslinjen som beskriver tiltak i definert fare- og ulykkessituasjon (DFU) «skip på kollisjonskurs».
Hjemmel