Mangelfullt beslutningsunderlag i forbindelse med sammenslåing av kontrollrom
Beskrivelse
Manglende utførelse av analyser for å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø og for å gi beslutningsstøtte ved valg av tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger.
Begrunnelse
Flytting av kontrollromfunksjonene fra land innebar en endring i den tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsningen for kontrollrommet på Valhall PH. Dette innebar blant annet endringer i organisering av arbeidet for kontrollromoperatørene og en reduksjon i bemanning. På sikt skal alle kontrollromoperatører til en viss grad kunne utføre alle oppgaver i kontrollrommet. BP har gjennomført en Management of change (MoC) i forbindelse med sammenslåingen. Videre ble det gjennomført en analyse av utforming av kontrollrommet på Valhall PH og en gjennomgang av oppgaver for kontrollrom land. Det gjøres også ukentlige vurderinger av alarmbelastning.
I varselbrevet bad vi om å få tilsendt arbeidsmiljø/human factor-analyser som var gjort i forbindelse med sammenslåingen av kontrollrommene. Ut fra informasjon framkommet i MoC-prosessen og mottatte dokument, presentasjoner gitt av BP og i intervju, er det ikke gjennomført analyser, vurderinger eller kartlegginger knyttet til eksempelvis arbeidsbelastning, bemanning eller psykososiale forhold i forbindelse med sammenslåingen av kontrollrommene.
Vi fikk opplyst at arbeidsbelastningen skal evalueres desember 2016, men at detaljene for denne ikke er fastsatt ennå.
Hjemmel
Mangelfull oppfølging av ytelseskrav knyttet til alarmbelastning i sentralt kontrollrom
Beskrivelse
Kartlegging av alarmbelastningen for kontrollromoperatører blir ikke foretatt i henhold til interne krav.
Begrunnelse
Under intervju fremkom det at alarmbelastningen i sentralt kontrollrom i perioder var høy, og at antall alarmer var en utfordring. BP har sendt over utregninger av alarmbelastning per operatør, og tallene viste at alarmbelastningen generelt sett lå høyere enn BPs egne måltall.
Krav i BPs dokument GP 30-47 til måltall for alarmsystemet slår fast at målingene skal inkludere «percentage of 10 min time slots containing more than 10 alarms» og «maximum number of alarms in any 10 min period». De tallene vi har fått presentert for alarmbelastning er gjennomsnittstall der det totale antallet alarmer er fordelt ut over en hel uke eller måned og delt på antall timer og igjen dividert på tre operatører. Vi har ikke fått presentert tall som viser alarmbelastning fordelt per 10 minutt. De tallene vi har fått presentert (gjennomsnitt fordelt over lengre tidsperioder) gir, slik vi ser det, ikke et fullgodt bilde av reell alarmbelastning og vil føre til en underestimering.
I regelverket spesifiseres det at all informasjon som presenteres inngår i vurdering av menneske-maskin-grensesnitt og informasjonspresentasjon. BP skriver at de ved utregning av alarmbelastning deler antall alarmer på tre operatører med hvert sitt ansvarsområde (prosess, brønn og utility). Ettersom alarmene ikke ble fordelt til hver arbeidsstasjon, men presentert til alle stasjoner, anser vi at alarmbelastningen ikke kan regnes ut fordelt på tre operatører. Den reelle alarmbelastningen var sannsynligvis høyere, da hver operatør som et minimum må se på alle alarmer som kommer inn og vurdere hvorvidt alarmen er under eget ansvarsområde eller tilhører en av de andre operatørene.
BP understreker at de har vurdert dette forholdet, og at ettersom hver operatør har klart adskilte ansvarsoppgaver, anser BP at tiden som brukes til å identifisere hvem som har ansvar for å håndtere en gitt alarm er minimal. Vi er enige i at fordelingen av ansvar syntes avklart og forstått blant de kontrollromoperatørene vi intervjuet. Vi kan likevel ikke se at BP har gjort rede for hvor mye tid som brukes av hver operatør til å sortere ut hvilke alarmer som tilfaller eget ansvarsområde, eller andre type målinger eller undersøkelser som kan godtgjøre BPs praksis med å dividere antallet alarmer på tre ved utregning av alarmbelastning.
Det fremgår heller ikke hvordan alarmratene fordeler seg på de tre ansvarsområdene. BP skriver at de har gjort en antagelse om at alarmene er fordelt likt. Det er noe uklart hva som er grunnlaget for denne antagelsen. Vi ønsker å påpeke at med mindre fordelingen av alarmene er tilnærmet helt lik mellom ansvarsområdene, vil en utregning slik BP her presenterer ikke gi et fullgodt bilde på den reelle arbeidsbelastningen for hver kontrollromoperatør.
Hjemmel