Materialhåndtering
Beskrivelse
Utformingen og tilretteleggingen av effektiv og forsvarlig materialhåndtering på Brage var mangelfull.
Begrunnelse
PUD for Brage ble godkjent i 1990, og innretningen ble satt i drift i 1993. Det ble antatt en levetid på 10 år. Feltet er et marginalfelt, og utformingen av innretningen bærer preg av dette.
Dette avviket begrunnes i flere mangler som fremkom i samtaler og ved verifikasjoner av utstyr og dokumentasjon:
- Flere av lasteområdene hadde ikke eller hadde utilstrekkelige” bumpers” og ledestrukturer for å stoppe rotasjon og andre bevegelser av last, samt å begrense manuell involvering ved landing av last. Dette medfører ekstra risiko for personell og skader på rekkverk og annet utstyr. Eksempler på slike lasteområder var rørdekk, skiddedekk og kjemikalierampen.
- Noen av slangestasjonene for bulkslanger, som lå helt eller delvis i blindsoner for kranfører, var ikke utstyrt med slangetromler. Disse slangene måtte håndteres med offshorekranene og dekkspersonell ved til- og frakobling mot båt. Dette medfører en ekstra risiko.
- Tilkomst til vedlikeholdsplattformer for BOP kraner manglet festearrangement for fallsikring. I alle 4 hjørnene av området der BOP kranene opererer var det oppmontert serviceplattformer med en horisontal leider på ca. 8 meter. Der var ikke tilrettelagt for bruk av fallsikringsutstyr ved entring av disse stigene. Der var montert et skilt ved alle leiderne som reflekterer bruk av fallsikringsutstyr ved arbeid på vedlikeholdsplattformene, men det var ikke noe på skiltet som tilsier bruk av fallsikringsutstyr ved entring av leider. I avviksbehandlingen etter forrige tilsynsrapport hevdet Statoil at disse vedlikeholdsplattformene ikke skulle brukes, da kun lift skulle brukes for tilkomst. I samtaler fremkom det at dette ofte ikke var mulig.
- Det ble observert bruk av koplingsløkker i kjetting for hengestillas. Denne typer koplingsløkker har forårsaket hendelse i boring og er i den forbindelse besluttet ikke å bruke på innretningen. Ref. «rød» hendelse den 13.2.2014.
Hjemmel
Vedlikehold
Beskrivelse
Mangler ved vedlikeholdet og systemene for vedlikehold.
Begrunnelse
Dette avviket begrunnes i flere observerte mangler som fremkom i samtaler og ved verifikasjoner av utstyr og dokumentasjon:
- Ståltauets inngang i socket er et av kontrollpunktene som bør være med i kranførers månedlige kontroll av ståltau. Feil ved montering av endefeste kan redusere kapasiteten med opptil 50%. Ståltauet for bommen på offshorekran nord hadde et mangelfullt endefeste. Ståltauet som var montert på offshorekran nord hadde ikke fått fjernet bendselwiren i forbindelse med montering av endefeste/socket. For å sikre forsvarlig kontroll av ståltau før montering på kran og under operasjon skal bendsel ved endefeste til krankule fjernes. Ref. EN 13411-4 del 5.4 og 6.14.
- Rekkverket langs kranbommen hadde omfattende rustskader. Ved gjennomgang i felt ble det påvist store rustskader på rekkverk i forbindelse med gangveg langs bom på offshore kran nord. Dette er ute på bommen der en går fra selve bommen til bomtuppen. Skadene var så store at de kan gjøre rekkverket usikkert.
- Mangler ved system for kontroll ved sakkyndig virksomhet, og oppfølging av tiltakene etter dette. Noen RC punkter for BOP og offshorekranene, som var registrert i forbindelse med sakkyndig kontroll foretatt i mars/april 2014, var ikke behandlet i SAP innen tidsfristene som var satt i av sakkyndig virksomhet. Det kunne ikke dokumenteres en avviksbehandling for utsettelse av fristene for lukking av disse avvikene.
Brukermanual for BOP kranene krever en utvidet årskontroll i forbindelse med sakkyndig kontroll hvert 4. år. Ref. del 7.3, Sakkyndig Kontroll, i manualen. Det kunne ikke dokumenteres at denne sakkyndige utvidede kontrollen var blitt utført. I slutten av 2013 hadde kranene vært i bruk i 4 år.
Hjemmel
Kompetanse
Beskrivelse
Det var ikke etablert et fullgodt system for vedlikehold av kompetanse. Videre var det ikke etablert et system som sikret kranførerne tilstrekkelig opplæring i vedlikehold av ståltau.
Begrunnelse
I samtaler kom det frem at det ikke var etablert et fullgodt og ensartet system for vedlikehold av kompetanse.
Det fremkom også at personell som utfører viktige funksjoner hadde liten kjennskap til gjeldende standarder og aktiviteter som relevante standarder foreskriver utført. Dette gjelder innen bruk av NORSOK R-003N og ISO 4309, samt brukermanual for ståltau. Kranførere manglet blant annen kjennskap til kontroll av ståltauskiver samt kjennskap til bruk av referansediameter som kontrollkriterier ved måling av ståltau i forbindelse med brukskontroll. Ståltau på offshorekran nord er utsatt for stor varmepåvirkning i forbindelse med eksos, og ståltau og skiver er derfor elementer på kranen som det er viktig å følge med på.
Hjemmel
Dokumentasjon
Beskrivelse
Det var ikke etablert et fullgodt system som sikret relevant personell kjennskap til endringer av relevant dokumentasjon. Videre ble det observert eksempler på at systemet for sikring av nødvendig kvalitet på styrende dokumentasjon er mangelfullt.
Begrunnelse
I samtaler kom det frem at oppdatering av prosedyrer, som for eksempel lokalt tillegg til NORSOK R-003N - materialhåndtering HAV oppdatert 2.2.2015, ikke var kjent for alle som var involvert i løfteoperasjoner. Dette gjaldt innenfor både drift og boring. Oppdatert prosedyre ble formidlet i lokalt løfteforum, men ikke alt relevant personell hadde deltatt. Dette medførte at relevant personell ikke var oppmerksom på at det var gjort en oppdatering dette dokumentet.
Det ble identifisert flere eksempler på dokumenter som hadde feil og mangler, og dokumentasjon som manglet. Eksempler på dette var:
- Det manglet samsvarserklæring og brukermanual for 4 part kjettingslings i BOP området. Slings nr. 986361
- Det manglet brukermanual for flatflettede ståltauslings som brukes både i boring og i drift.
- Kranforløper merket WLL 8t CE 254319.2 dato 12/14 var ikke produsert og levert i henhold til maskindirektivet.
i. Produsenten hadde ikke utført tilstrekkelig sluttkontroll, ref. EN 13411-3 del 6.11, som beskriver at en skal kontrollere hvor enden av ståltauet befinner seg i låsen etter ferdig låsing. Ved bruk av denne type lås er en ikke i stand til å forta normal sluttkontroll av ferdig produsert endefeste.
ii. Det var ikke levert tilfredsstillende dokumentasjon på denne forløperen. Dokumentasjonen som fulgte med var en blanding av sertifikat og samsvarserklæring. Sertifikat og samsvarserklæring er to separate dokumenter og kan ikke føres på samme dokument.
iii. Det manglet brukermanual i henhold til maskindirektivet vedlegg 1 del 1.7 for kranforløperen.
- Mangler ved sertifikat 648650 for bom ståltau til offshorekran nord. Her manglet ståltausertifikat og brukermanual. Tilsendt dokumentasjon var kun for endefestet på ståltauet.
- Brukermanualen til BOP kranene, som var levert i 2009, hadde mangler med hensyn til slitasjetoleranser til bruk for kontroll. Der var også mangler ved beskrivelse av slitedeler, samt beskrivelse av hvordan en utfører tilstrekkelig kontroll og målinger.
- Prosedyren L4-PDR-BRA-PR-C-610 for bruk av BOP kran, som var utviklet av boreentreprenøren, var ikke i samsvar med brukermanualen og vedlikeholds manualen fra produsent/leverandør. Det var ikke samsvar i beskrivelse av kontroll og vedlikehold
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Maskinforskriften