Læring fra egne hendelser
Beskrivelse
Transocean har i liten grad gjort bruk av mulighetene til å trekke lærdom av egen hendelser.
Begrunnelse
Etter kjettingbruddet på Transocean Winner i 2010 ble det opprettet en gruppe som skulle granske hendelsen. Det ble ikke laget mandat for gruppen. Det var heller ikke noen rapport. Konklusjoner om hvorfor korrosjonen oppstod, og hva en kunne lære av hendelsen mangler.
Etter kentersjakkelbruddet på Transocean Winner i 2011 ble det konkludert med at det skulle lages eller oppdateres dokumenter. Saken ble lukket uten at relevante dokumenter var oppdatert.
Etter kjettingbruddet på Transocean Spitsbergen i 2012 ga granskingsrapporten flere tiltak, uten at det kom fram som aksjoner i Synergi. Granskingsrapporten tok heller ikke opp hva en måtte passe på ved framtidige innkjøp.
Etter polyesterlinebruddet på Transocean Winner i 2011 inneholdt ikke mandatet til Mærsk forhold av organisatorisk art, selv om Transoceans rutiner tilsa at det skulle være med. Granskingen endte opp med en rapport med svært generelle anbefalinger. Det var ingen av dem som ble overført til aksjoner i Synergi.
Etter polyesterlinebruddet på Transocean Winner i 2012 var det en anbefaling om å lage en «Safety allert», som så skulle innarbeides i innretningsspesifikke dokumenter. Safety allerten ble laget, men Transocean kunne ikke vise at anbefalingene var tatt med i innretningsspesifikke dokumenter.
Hjemmel
Beskyttelse av polyestertau mot kuttskader
Beskrivelse
Transocean har hatt fire brudd i polyestertau siden 2008 knyttet til kuttskader, uten at det fra granskingene eller ellers er gjort spesifikke tiltak.
Begrunnelse
Linebruddene var på Transocean Winner i 2008, 2011 og 2012, samt på Transocean Barents i 2012.
Det framkom av intervjuene.
Hjemmel