Gjennomføring av arbeidsmiljøanalyser
Beskrivelse
Gjennomføre analyser slik at de er egnet til å gi beslutningsstøtte ved valg av løsninger
Begrunnelse
Prosjektet beskrev hvordan EPCIc entreprenøren er ansvarlig for å dokumentere, følge opp og lukke alle aksjoner som identifiseres i ulike studier og analyser. Aksjoner og funn registreres ved bruk av Excel-ark. Statoil beskrev at det er behov for å verifisere at løsninger på funnene i studier og analyser, er implementert.
Noen arbeidsmiljøanalyser, f.eks. vedrørende Cantilever på Lower Deck og atkomstløsninger, var enda ikke gjennomført. Ptil er bekymret for om analysene blir gjennomført i tide til å gi beslutningsstøtte når løsninger skal velges.
Hjemmel
Støy
Beskrivelse
Støynivåene i enkelte områder kan bli høyere enn kravene som er satt til områdene
Begrunnelse
Prosjektet har utarbeidet en analyse over områder som på analysetidspunktet ikke oppfylte støykravene i Norsok S-002 og har foreslått enkelte støyreduserende tiltak. Enkelte rom vil, også etter implementering av disse tiltakene, fortsatt ha et støynivå over grensene som er satt i standarden.
Ptil finner grunn til å poengtere at i henhold til kravene i innretningsforskriften § 23, skal innretninger utformes slik at ingen arbeidstakere utsettes for hørselsskadelig støy. Den absolutte grenseverdien for eksponering er Lex,12h = 83 dB, og toppverdi av lydtrykknivå er LpC,peak = 130 dB.
Prinsippene for risikoreduksjon er angitt i rammeforskriften § 11. Kravet i bestemmelsen er at det etablerte minimumsnivået for helse, miljø og sikkerhet skal overholdes uten hensyn til kostnader. Deretter skal risikoen reduseres ytterligere hvis det kan skje uten urimelig kostnad eller ulempe.
Hjemmel
Ergonomisk utforming
Beskrivelse
Ergonomisk utforming av arbeidsområder bør gjennomgås.
Begrunnelse
Det er uklart om prosjektet har planlagt med justerbare arbeidsbenker, for eksempel i mekanisk verksted.
Hjemmel
Ferdigstillelse av kranstudie
Beskrivelse
Ferdigstille kranstudie før endelig materialhåndteringsplan.
Begrunnelse
Prosjektet har valgt å bruke Norsok R-002 Lifting Equipment, vedlegg B, som veiledende norm for materialhåndteringsprinsipper. Dette innebærer utarbeidelse av materialhåndteringsfilosofi, kranstudie og en materialhåndteringsplan. Utarbeidelse av gode materialhåndteringsprinsipper bygger på at en endelig materialhåndteringsplan er basert på materialhåndteringsfilosofi og kranstudie.
Det fremkom under presentasjonen at kranstudien ikke var ferdigstilt og Ptil påpeker viktigheten av at studiene gjøres i riktig rekkefølge, med involvering av personell med kompetanse innen materialhåndtering.
Hjemmel
Vedlikehold av kranbommer -offshorekraner
Beskrivelse
Tilrettelegge for vedlikehold av kranbommer montert på offshorekraner.
Begrunnelse
Innretningen skal utstyres med tre offshorekraner. Det ble ikke presentert løsninger for vedlikehold av kranbommer med utstyr, utskiftning av krankroker, ståltau, ståltauskiver med mer.
Henvisning til annet regelverk
FOR-2007-07-04-854, Forskrift om dekkskraner mv. på flyttbare innretninger, som viser til EN 13852-1:2004
Nødoperasjon personellvinsjer
Beskrivelse
Nødoperasjon av personellvinsjer.
Begrunnelse
Det ble presentert at det skal være fem vinsjer plasser oppe i boretårnet. Av disse er to personellvinsjer. Vinsjene skal ifølge informasjon, fjernstyres fra boredekk.
Ptil spurte om det var gjort risikovurdering i forbindelse med plassering av stasjon for nødoperasjon (heis/låring) av personellvinsjene. Ved fasthuking eller andre forhold som kan medføre skade på personell, er det viktig å kunne operere personellvinsjene raskt.
Offshore standard DNV-OS-E101, beskriver at nødoperasjon skal sikre redning/rømming for person(er) innen 10 minutter.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Andre: Norsk olje og gass retningslinje, 078 -BRUK AV RIDEBELTE som viser til DNV-OS-E101 for generelle krav til personellvinsjer
Heis i boretårn
Beskrivelse
Tilkomst i boretårn.
Begrunnelse
Det ble presentert at det skal være kombinert personell- og vareheis opp i boretårnet fra et nivå som ligger ca. seks meter over boredekket.
Ptil vurderer det som mest hensiktsmessig at denne starter nede på boredekk for å kunne sikre god materialhåndtering opp i boretårnet.
Hjemmel
Flyttbar plattform/dekk for livbåtstasjonene
Beskrivelse
Avklare beregningsgrunnlag for heisbart dekk for livbåtstasjonene.
Begrunnelse
Livbåtstasjonene og MOB skal kunne heves opp når innretningen er i transitt, på sjøen. Dette gjøres ved at livbåtstasjonene er montert på heis- og lårbare dekk.
Det ble informert om at utsetting og opptaksarrangementene for livbåtene skal konstrueres i henhold til Norsok R-002, Lifting Equipment.
Disse heis- og lårbare dekkene vil fungere både som fundament for utsettingsarrangementene og som en løfteinnretning.
Ptil spurte om hvilke designkriterier som er lagt til grunn for arrangementet som skal heise og låre dekkene.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Norsok R-002, vedlegg A
FOR 2007-07-04 nr 853: Forskrift om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger (redningsforskriften)
FOR 1987-09-04 nr 856: Forskrift om bygging av flyttbare innretninger
Samsvarsmåling, studier og analyser
Beskrivelse
Det var utestående analyser og studier, som kan påvirke design og tekniske løsninger relatert til beredskap.
Begrunnelse
Det er enda utestående analyser og studier relatert til beredskap som kan gi utslag i form av optimaliserte og endrede designløsninger. Blant annet var beredskapsanalysen for konstruksjonsfasen og evakueringsanalysen, og barriereanalyse ikke utført. Samsvarsmåling av designdokumentasjon var heller ikke ferdigstilt på tilsynstidspunktet. Prosjektet informerte om at disse studiene og analysene skulle ferdigstilles innen 1. kvartal 2015 og at verftet har garantert for at design ikke skal låses før resultatene foreligger og resultater vurdert opp mot valgte løsninger. Om dette følges opp slik som beskrevet, vil det være i henhold til forskriftskrav.
Hjemmel
Evakuering fra midlertidig oppholdssted/innvendig mønstringsplass
Beskrivelse
Dagens design har ikke tilrettelagt for mest mulig effektiv og rask evakuering fra midlertidig oppholdssted i messe til livbåtstasjoner.
Begrunnelse
Gjennom samtaler under presentasjonen, ble det avdekket at design av evakueringsvei fra messe til livbåtstasjon ikke var optimal med hensyn til å tilrettelegge for mest mulig rask og sikker evakuering av mønstret personell i livbåter. Det var i tilsynsmøtet usikkert om hvilke definerte fare- og ulykkeshendelser som er begrensende faktorer i forhold til ytelseskrav til evakuering. Typisk vil dette være stigerørsbrann over havoverflaten ved boring over produksjonsplattform.
Hjemmel