Mangler ved kontroll av analyser
Beskrivelse
Kontroll av analysene.
Begrunnelse
Observasjonen er basert på muntlige og skriftlige opplysninger.
Det ble beskrevet et internt kontrollopplegg der Excel-ark ble verifisert ved hjelp av Mathcad-ark, hvor en også kunne se formlene som ble brukt i analysene.
I et Excel-ark for groutinganalyser var avstanden mellom well beads brukt i regnearket ikke i samsvar med avstanden brukt på tegning.
Det var ikke laget et Mathcad-ark som verifiserte Excel-arket for groutinganalyser. Excel-arket for pæledrivingsanalysene hadde ikke et Mathcad-ark som verifiserte Excel-arket.
Hjemmel
Mangelfull læring
Beskrivelse
Bruk av erfaringer fra andre prosjekt for læring og kontinuerlig forbedring.
Begrunnelse
Observasjonen er basert på muntlige opplysninger.
Erfaringer fra Statoils fjerning av jacketen 2/4-S på Ekofiskfeltet er ikke innhentet.
I Statoils gransking av Sleipner A-1-ulykken skrev Statoil (Tap av Sleipner GBS, teknisk rapport, 15.10.1991, side 158): «Det kan også stilles spørsmål ved måten verifikasjonsoppdraget ble spesifisert på. Måten med sterk splitting av verifikasjonen med separate work orders kan være uheldig og forstyrrende. Med utgangspunkt i en slik kontrakt påtar oppdragsgiver seg et større ansvar for selv å identifisere og påpeke kritiske områder.» Statoil har for Johan Sverdrup RP spesifisert verifikasjonen slik at den likner på det som ble gjort på Sleipner A-1 GBS, og som Statoil har konkludert med var uheldig.
Hjemmel
Mangler ved spesifiseringen av kompetanse
Beskrivelse
Det var ikke fastsatt krav til kompetanse.
Begrunnelse
Observasjonen er basert på muntlige og skriftlige opplysninger.
Det var ikke fastsatt krav til kompetanse for utførende personell. Det ble vist at det var stillingsinstrukser for ledende personell og CV for de vi valgte ut i stikkprøvekontroll.
NORSOK N-001 skriver at det skal være en teknisk ansvarlig (professionaly responsible) som «This person shall have extensive experience in design work and shall be given adequate opportunity to follow up the technical side of the work. The position for this person should be identified in the project organization chart.” Bestemmelsen har sin bakgrunn i vurderingene etter Sleipner A-1-forliset. Vi fikk opplyst at hos Kværner var engineering manager teknisk ansvarlig. Det var ikke intensjonen med bestemmelsen at den som var teknisk ansvarlig, også skulle ha et stor administrativt ansvar i tillegg.
Hvem som er teknisk ansvarlig framgår ikke av organisasjonskartet.
Hjemmel
Mangler ved avviksbehandlingen
Beskrivelse
Det var ikke gjennomført avviksbehandling ved valg av andre løsning enn spesifisert i anerkjent norm.
Begrunnelse
Observasjonen er basert på muntlige og skriftlige opplysninger.
Det var brukt et forhold mellom enkeltbølgehøyde og signifikant bølgehøyde på 1,87, mens NORSOK anbefaler 1,9.
Statoil hadde utelatt kontroll av fartøy som ga mer enn 100MJ selv om de hadde en frekvens som var hyppigere enn 10-4 per år. Det var begrunnet i at en kunne evakuere før en eventuell kollisjon. NORSOK N-001 har i tillegg med at en skal vurdere blant annet forurensing, som kan være aktuelt på en stigerørsinnretning, før en kan utelate kontrollen i ulykkesgrensetilstandene.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Veiledningen til innretningsforskriften § 11 om laster, lastvirkninger og motstand med henvisning til NORSOK N-003.
NORSOK N-003 punkt 6.2.2.4 om design wave.
NORSOK N-001 punkt 7.2.6 om accidental limit state (ALS)