Løfteoperasjoner på rørdekk
Beskrivelse
Manglfull tilrettelegging for forsvarlig utføring av løfteoperasjoner mellom rørdekk og fartøy.
Begrunnelse
Løfteoperasjoner skal klareres, ledes og utføres på en forsvarlig og transportveier skal utformes slik at materialhåndtering og personelltrafikk kan foregå på en effektiv og forsvarlig måte.
På grunn av «rød sone» på innretningen som innebærer begrensninger med hensyn til løfting over hydrokarbonførende (olje) rør, blir alle løft av bore og produksjonsrør til og fra rørdekk utført med nordkranen. Rørdekk ligger i stor grad i blindsonen for nordkranen. Ofte må bunter med rør snus mot rørstøttene og dette innebærer behov for rask håndtering, krevende kommunikasjon og fare for skader på borerør og rørstøtter.
Den røde sonen er etablert på grunn av hydrokarbonførende rør. I utgangspunktet er det offshorekranen på sør som er planlagt brukt ved lasthåndteringen til og fra rørdekk.
Forbedringstiltak for fysisk beskyttelse av hydrokarbonførende rør er, ifølge informasjon vi har mottatt, identifisert og tiltak er vurdert. Det er ikke besluttet når den fysiske beskyttelsen skal iverksettes. Det var stor oppmerksomhet rundt dette temaet både fra operativt personell og ledelse om bord.
Hjemmel
Løfteredskap
Beskrivelse
Mangler ved løfteredskap.
Begrunnelse
Følgende mangler ble avdekket under verifikasjon;
Ståltaustropper - presslås
Enden på ståltauet var kun delvis inne i selve presslåsen (taluritt). Talurittlåsen er mye kortere enn tilsvarende ordinære flettede stropper. Talurittlåsen synes å være presset sammen i feil type bakker (presseverktøy). Det er brukt koniske bakker i stedet for rette bakker til pressing av presslåsen.
Tilhørende buksanvisning CBR- 02002 dekker ikke maskinforskriftens krav til bruksanvisning.
Skadet forløper
Det ble avdekket skade i presslås til 15 tonn forløper, nr 422124.2. Denne er brukt på offshore kranene. Bildet under viser skade på presslås.
Ståltaustropper brukt i boreområdet
3 av 4 ståltaustropper som var lokalisert på dekk ved MOB båt var defekte i øyene. Dette gjelder ståltaustropp merket 642682 WLL 15 tonn CE Certex. Bruksanvisning CBR 01-001 dekker ikke maskinforskriftens vedlegg I for bruksanvisning. Sertifikat som er forelagt sertifikat nr 642682/001/2009 er ikke det samme som samsvarserklæring referert til i maskinforskriften.
Samme skade ble også påvist samme type ståltau stropp på boredekket. Bildet under viser en skadet ståltaustropp.
Hjemmel
Vedlikehold av løfteutstyr
Beskrivelse
Manglende vedlikehold av løfteutstyr i boreområdet.
Begrunnelse
Defekt ståltau - vinsj ;Verifikasjon avdekte skadet ståltau på vinsj lokalisert på boredekk ved V-dør. Ståltau er åpent i kausen og vil derfor ikke kunne ha tilstrekkelig styrke ved høy belastning. Bildet under viser skadet ståltau.
Manglende smøring av ståltau ;Verifikasjon avdekte manglende smøring av nye ståltau. Nye ståltau montert på arbeidsvinsjer på boredekk var tørre. Eksempler for dette er Hydramarine vinsj SWL 5 tonn, maskin nr SP 1439-1102 og MK-10-0098.
Hjemmel
Klarering av midlertidig løfteinnretning
Beskrivelse
Manglende klarering av midlertidig løfteinnretning.
Begrunnelse
Det var ikke hengt opp merkebrikke på den midlertidige løfteinnretningen. NORSOK R-003, kapittel 8.4, beskriver at den midlertidige løfteinnretningen som ha en merkebrikke som bekrefter at utstyret er klar for bruk. Bildet under viser den midlertidige løfteinnretningen plassert i C32 området.
Hjemmel
Stillas
Beskrivelse
Mangelfulle stillaser
Begrunnelse
Under verifikasjon i felt ble det påvist manglende bruk av sikringsbolter i stillasspir. Dette ble identifisert på stillas 2336 lokalisert ved offshorekran sør og stillas 23374163 plassert i BOP området.
Bruk av sikringsbolt i spir er referert til i brukermanual fra stillas produsent samt i stillashåndboken til Statoil. Begge stillasene hadde godkjent tag for bruk av stillaser.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
- Statoil Aris OM05.04 Utførelse av arbeid i høyden
- Statoil håndbok for stillasbygger